Monday, August 15, 2011

Šta se podrazumijeva pod vezivanjem šejtana u Ramazanu?



Od Ebu Hurejre, radijallahu anhu, se prenosi da je Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao:



إِذَا جَاءَ رَمَضَانُ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ ، وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ ، وَسُلْسِلَتْ الشَّيَاطِينُ


«Kada dođe Ramazan, otvaraju se džennetska vrata, a zatvaraju džehennemska, a šejtani se vezuju». (Buharija, 1899; Muslim, 1079)



U drugoj verziji ovog hadisa koju bilježi imam Nesa'i se kaže:



تصفد فيه مردة الشياطين

„Jaki šejtani se vezuju“ (Nesa'i)



Imam Kurtubi je rekao:



Ako neko kaže: „Kako to da vidimo da se toliko loših djela i grijeha čine u Ramazanu? Da su šejtani vezani to se ne bi dešavalo.“



Odgovor je da se smanjenje loših djela odnosi na one postače koji ispunjavaju sve uvijete posta i koji vode brigu da ispoštuju sve aspekte posta; ili da se vezivanje odnosi samo na neke šejtane t.j. na meride (jake) a ne na sve njih, kao što je rečeno u nekim predajama; ili da je umanjeno zlo u ovom mjesecu što se da primjetiti - manje se zla čini u ovom mjesecu nego u drugim. Isto tako, kada bi svi šejtani i bili vezani to ne znači da se zlo ne bi dešavalo i da se ne bi činili grijesi jer postoje drugi uzroci zla mimo šejtana poput zlih duša, loših navika i šejtana od ljudi. (Fethul Bari)


Islamski učenjaci su se razišli u pogledu tumačenja toga da se šejtani vezuju u ramazanu.



Hafiz ibn Hadžer je rekao, citirajući al-Halimija : „To se može protumačiti da šejtani nisu u stanju da dovode muslimane u iskušenje kao u drugim vremenima jer su oni zauzeti sa postom koji obuzdava njihove strasti, sa učenjem Kur'ana i zikrom, spominjanjem Allaha."


Drugi učenjak je rekao da se vezivanje odnosi samo na neke šejtane odn. na „مردة“ - meride (jake šejtane,prkosnike)


Ijjad je rekao: „To se može protumačiti na literaran način, da je to znak za meleke da je mjesec počeo, kao poštovanje njegove svetosti, i da se spriječe šejtani da naude muslimanima.Može se protumačiti i da se odnosi na veličinu nagrade i oprosta u ovom mjesecu, i da šejtani manje zavode ljude pa da je to isto kao da su vezani.Ovo drugo tumačenje je podržano činjenicom što se u predaji koju prenosi Junus od ibn Šihaba a koju bilježi Muslim, kaže: فتحت أبواب الرحمة- “otvaraju se vrata milosti“.Vezivanje šejtana se takođe može protumačiti kao metafora da oni nisu u mogućnosti da dovode ljude u iskušenje i da im uljepšavaju prohtjeve i strasti. Al-Zejn ibn al-Munir je rekao: „Prvo gledište je najvjerovatnije ispravnije i nema potreba da se pokušava razumjeti na bilo koji drugi način mimo literarnog značenja. (Fethul Bari 4/114)

Ne treba zaboraviti da je uz svakog čovjeka njegov karin-šejtan koji ga nikad ne napušta sve do časa njegove smrti.

Sunday, August 7, 2011

Fikhus-sunne 2 - Sejjid Sabik


Ovo je druga knjiga djela Fikhu-sunne, koje obuhvata fikhska pitanja poduprta dokazima iz Kur'ana, vjerodostojnog sunneta i konsenzusa islamskog ummeta, idžmaa. Pitanja koja se tiču svakog pojedinca izložena su na lahak i pristupačan način i to o raznim bitnim temama.

Knjiga 2 obrađuje sva fikhska pitanja vezana za sljedeće teme:
Zekat, Zekatul-fitr (sadekatul-fitr), Dobrovoljna sadaka, Post, Dženaza, Spominjanje Allaha (Ez-Zikr), Dova, Hadž.



Download link: Download
(desni klik "save target as..." ili “save link as...”)
Alternativni link: Download
ili posjeti

U okrilju Kur'ana - Sejjid Kutb (1-5)


Naslov: U okrilju Kur'ana (Fi zilal al-Qur'an)
Autor: Sayyid Qutb

1.U okrilju Kur'ana - knjiga 1 - Download alternativni link Download

2.U okrilju Kur'ana - knjiga 2 - Download alternativni link Download

3.U okrilju Kur'ana - knjiga 3 - Download alternativni link Download

4.U okrilju Kur'ana - knjiga 4 - Download alternativni link Download

5.U okrilju Kur'ana - knjiga 5 - Download alternativni link Download

Naređivanje dobra i odvraćanje od zla 2

Naređivanje dobra i odvraćanje od zla je osnovni i najvažniji princip u Islamu i on je glavni razlog zbog čega je Allah slao Svoje Poslanike i Vjerovjesnike stvorenjima. Ukoliko se ovaj princip ne sprovede i primjeni u praksi onda poslanstvo biva neučinkovito, dolazi do nestanka vjere a zabluda, pokvarenjaštvo i neznanje nadvladaju, civilizacije propadaju a narodi bivaju uništeni.

Kad god se ovaj princip ugasi i zapostavi ljudi počnu slijediti svoje strasti i prohtjeve, ignorišući svog Gospodara i žive poput životinja tako da ćeš jedva naći nekoga koji se pridržava ovog principa - naređivanja dobra i odvraćanja od zla- iako je nagrada za njegovo sprovođenje u praksi ogromna kod Allaha.

Obaveza naređivanja dobra i odvraćanja od zla

Uzvišeni Allah kaže:

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
I neka među vama bude onih koji će na dobro pozivati i tražiti da se čini dobro, a od zla odvraćati – oni će šta žele postići. (Ali Imran, 104)


لَيْسُوا سَوَاءً ۗ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ
يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُولَٰئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ


Ali, nisu svi oni isti. Ima ispravnih sljedbenika Knjige koji po svu noć Allahove ajete čitaju i mole se; oni u Allaha i u onaj svijet vjeruju i traže da se čine dobra djela, a od nevaljalih odvraćaju i jedva čekaju da učine dobročinstvo; – oni su čestiti; (Ali Imran, 113-114)

U prethodnom ajetu vidimo da ih Allah nije nazvao čestitim (dobrim) samo na osnovu njihovog vjerovanja u Allaha i Sudnji Dan, sve dok na to nije dodao princip naređivanja dobra i odvraćanja od zla.

U drugom ajetu Uzvišeni kaže:

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ
A vjernici i vjernice su prijatelji jedni drugima: traže da se čine dobra djela, a od nevaljalih odvraćaju...(At-Tewba,72)

Ovdje Allah opisuje kao vjernike (mu'mine) one koji naređuju dobro a odvraćaju od zla tako da svaki onaj koji zapostavi ovo načelo nema status vjernika (mu'mina).

U drugom ajetu je Uzvišeni Allah prokleo sinove Israilove zbog ostavljanja principa naređivanja dobra i odvražanja od zla. On kaže:

لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَىٰ لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ۚ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُوا يَعْتَدُونَ كَانُوا لَا يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ
Jezikom Davuda i Isaa, sina Merjemina, prokleti su oni od sinova Israilovih koji nisu vjerovali – zato što su se bunili i uvijek granice zla prelazili: jedni druge nisu odvraćali od grješnih postupaka koje su radili. Ružno li je zaista to kako su postupali! (Al-Ma'ide, 78-79)

Dok je na drugom mjestu Uzvišeni pohvalio one koji su primjenili ovaj princip.Kaže Uzvišeni:

كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ
Vi ste narod najbolji od svih koji se ikada pojavio: tražite da se čine dobra djela, a od nevaljalih odvraćate. (Ali Imran, 110)

Ebu Se'id el Hudri, radijallahu anhu, kaže da je čuo Allahova poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: "Ko od vas vidi neko zlo, neka ga otkloni rukom, a ako ne može, onda jezikom, pa ako ne može, onda srcem, a to je najslabiji iman." (Muslim)

Ovaj hadis ukazuje da otklanjanje zla treba biti učinjeno u skladu sa tvojom snagom i mogućnošću ali bi u najmanju ruku moralo biti učinjeno srcem jer ukoliko tvoje srce ne negira zlo to onda znači da je tvoj iman nestao. Stoga moraš otkloniti zlo svojom rukom ili jezikom ukoliko si u mogućnosti da to uradiš, ali ga u svakom slučaju moraš osuditi srcem, i ovo je obaveza i najslabiji iman, inače bivaš izložen Allahovoj kazni.

Huzejfe, radijallahu anhu prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem rekao:"Tako mi Onoga u čijoj ruci je moja duša,vi ćete naređivati dobro i odvraćati od zla,ili će Allah uskoro poslati Svoju kaznu na vas,pa ćete Ga poslije toga moliti ,a On vam se neće odazvati." (Tirmizi)

Numan ibn Bešir,radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Primjer onoga ko ne izvršava i onoga ko izvršava Allahove zapovijedi je kao primjer grupe ljudi od kojih su se jedni, bacajući kocku između sebe, smjestili u donji, a drugi u gornji dio lađe, pa je neko od ovih dolje, uznemiren uskraćivanjem vode od ovih gore, uzeo sjekiru i počeo bušiti lađu na dnu, na što su mu došli i upitali ga: 'Šta ti je, šta to radiš?' - a on im odgovorio: 'Činite mi nepravdu. I ja moram doći do vode. 'Ako ga spriječe spasiće i njega i sebe, a ako ga puste (da probuši lađu) nastradaće i on i oni." (Buharija)

Ibn Mes'ud, radijAllahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, rekao: "Nema ni jednog vjerovjesnika koga je Allah prije mene poslao svome narodu, a da nije imao pomagače i drugove koji su ga slušali i slijedili njegovu praksu. Zatim su poslije njih dolazila druga pokoljenja koja su govorila ono što nisu radila i radila ono što im nije bilo naređeno. Ko se protiv takvih svojom rukom bude borio vjernik je. Ko se protiv njih bude borio i svojim srcem (tj. osuđivao ih) vjernik je. Ko se protiv njih bude borio svojim jezikom (tj. riječima) vjernik je. Ko ništa od ovoga ne učini, nema imana ni koliko je jedan trun." (Muslim)

Ebu-Bekr, radijallahu anhu prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem rekao: „Kada se pojave djela nepokornosti među nekim ljudima a oni ih ne promjene iako su u mogućnosti da to učine, Allah će ih uskoro sve kazniti“.(Abu Dawud, 4316; Ibn Madže, 4005; Ahmed, 1/16)

Friday, August 5, 2011

Tirmizijina zbirka hadisa – Knjiga 6

Najznačajnije djelo koje je Tirmizija ostavio iza sebe jeste, bez ikakve sumnje, njegov Džami'-Sunen. To je njegova poznata zbirka hadisa koja je uvrštena među šest najpouzdanijih hadiskih zbirki, poznatih pod zajedničkim nazivom "El-Kutubu-s-sitte".Neki je po važnosti u hadiskoj nauci stavljaju na treće mjesto, odmah iza Buharijina i Muslimova Sahiha.

Tirmizijina zbirka hadisa je , bez sumnje, jedna od najljepših, a istodobno i najkorinijih hadiskih zbirki. Autor je nastojao da u njoj uglavnom zabilježi kratke i jezgrovite hadise u kojima su sadržani oni propisi i pitanja sa kojima se čovjek kroz život svakodnevno susreće. Tirmizija ih je na jedan dosta zanimljiv i koristan način razvrstao po poglavljima. Ibn Esir u djelu Džamiu-l-Usul kaže: "Tirmizijin Sahih (tj. Džami-Sunen) jest najljepša i najkorisnija hadiska zbirka. Ustrojena je na izuzetno lijep način i ima najmanje ponovljenih hadisa."

Download link: Download (293mb)
(desni klik "save target as..." ili “save link as...”)
Alternativni link (optimizirana): Download (81mb)
ili posjeti



Poučni primjeri od Allahova poslanika, sallallahu alejhi ve sellem

O primjeru namaza, posta i zekjata

Ispričao nam je Muhammed b. Ismail; kaže: Obavijestio nas je Musa b. Ismail; kaže: Nas je obavijestio Eban b. Jezid ; kaže: Nas je obavijestio Jahja b. Ebu Kesir, prenijevši od Zejda b. Sellama da mu je ispričao Ebu Sellam, da je njemu ispričao Haris el-Eš'ari da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao:

"Allah je Jahjau b. Zekerijjau naredio petero , da to prakticira i da naredi Israilićanima da ih prakticiraju te da sa njima ne oklijevaju. Reče Isa: Allah ti je naredio petero da to prakticiraš i da narediš Israilićanima da prakticiraju. Ako im ih ti nećeš narediti, naredit ću im ih ja. Na to će Jahja: Bojim se, ako bi me ti sa njima pretekao, da u zemlju ne propadnem ili da ne budem kažnjen! On skupi ljude u Bejtul-Makdisu. Napuni se mesdžid do te mjere da su i po prozorima posjedali. On reče: Allah mi je naredio petero da to prakticiram i da vama naredim kako biste prakticirali! Prva od njih je da robujete Allahu i da Mu ništa ne smatrate ravnim. Onaj ko Allahu nekoga bude smatrao ravnim sličan je čovjeku koji kupi roba vlastitim imetkom, zlatom ili srebrom, i rekne mu: Ovo je moja kuća, a ovo je posao koji za mene trebaš raditi. Međutim, on ode raditi za dugoga. Koji bi od vas želio imati takvog roba? Allah vam je naredio namaz, kada ga budete obavljali, ne okrećite se (lijevo i desno) jer Allah okrene Svoje lice prema Svome robu kad je u namazu sve dok se ne pođe okretati. Naredio vam je post, a to se može uporediti sa čovjekom koji, u skupini ljudi, sa sobom nosi kesu sa mošusom čijem se mirisu svi dive. Zadah postačevih usta Allahu je ugodniji od mirisa mošusa. Naredio vam je zekjat, a to vam je slično čovjeku koga neprijatelji zarobe, zavežu mu ruku za vrat i povedu ga da mu odrube glavu. On (u tome momentu) uzvikne: Hoću da se otkupim po svaku cijenu, malom ili velikom količinom imovine! Oni mu dopuste i on se otkupi. Naredio vam je da se sjećate i spominjete Allaha, a to vam je slično čovjeku čiji trag užurbano slijede neprijatelji, međutim, on se skloni u sigurnu utvrdu i tako se zaštiti od njih. I čovjek se od šejtana može zaštititi samo spominjanjem Allaha. Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, reče:
Ja vama (pored toga) naređujem (i drugo) petero koje je Allah naredio meni! Naređujem vam poslušnost, pokornost, borbu na Allahovu Putu, hidžru i zajedništvo. Zaista, ko naruši zajedništvo koliko za jedan pedalj, taj je prekinuo nit koja ga veže za islam, osim ako se ponovo ne povrati. Ko bude težio uvjerenjima iz predislamskog doba, on će biti od onih koji će u Džehennemu klečati!" Na to će neki čovjek: Allahov Poslaniče, pa i ako bude klanjao i postio? On reče: "I ako bude klanjao i postio! Zato, težite onome uvjerenju zbog koga vas je Allah nazvao muslimanima, mu'minima i Allahovim robovima." (hasenun-garibun-sahihun)


O primjeru vjernika koji uči Kur'an i vjernika koji ga ne uči

Ispričao nam je Kutejbe; kaže: Obavijestio nas je Ebu Avane prenijevši od Katadea, on od Enesa, a on od Ebu Musaa el-Eš'arija, koji je kazao da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Vjernik koji uči Kur'an poput je limuna čiji su i okus i miris ugodni. Vjernik koji ne uči Kur'an poput je hurme koja je bez mirisa, a ukus joj je sladak. Licemjer koji uči Kur'an poput je bosiljka čiji je miris ugodan, a okus mu je gorak, dok je licemjer koji ne uči Kur'an poput gorke tikvice čiji je miris neugodan a okus joj je gorak." (hasenun-sahihun)

Ispričali su nam Hasan b. Ali el-Hallal i dugi i kazali: Obavijestio nas je Abdur-Rezzak; kaže: Nas je obavijestio Ma'mer prenijevši od Zuhrija, on od Seida b. Musejjeba, a on od Ebu Hurejrea, koji je kazao da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Vjernik je sličan usjevu koga vjetrovi neprestano njišu. I vjernika stalno snalaze nekakva iskušenja. Licemjer je, pak, poput korijena drveta koje se ne pomjeri dok se ne posiječe. (hasenun-sahihun)

Ispričao nam je Ishak b. Musa; kaže: Obavijestio nas je Ma'n"; kaže: Nas je obavijestio Malik" prenijevši od Abdullaha b. Dinara, a on od Ibn Omera da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: "Ima jedna vrsta drveta čije lišće ne opada, a koje je slično vjerniku. Recite mi koje je to drvo! Ljudi počeše razmišljati o pustinjskom drveću, a ja u sebi pomislih da je to palma, ali sam se stidio da kažem. Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, (ne dobivši nikakva odgovora), reče: "To je palma." Pa sam, veli Abdullah, ispričao Omeru šta sam u sebi pomislio, a on reče: Da si to rekao, volio bih nego da mi je dato to i to ." (hasenun-sahihun)

O primjeru pet vakata namaza

Ispričao nam je Kutejbe; kaže: Obavijestio nas je Lejs prenijevši od Ibnul-Hada , on od Muhammeda b. Ibrahima , on od Ebu Selemea b. Abdur-Rahmana, a on od Ebu Hurejrea daje Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: "Šta mislite kada bi neko od vas imao ispred kuće rijeku i svakodnevno se u njoj pet puta kupao da li bi se na njemu zadržalo prljavštine?" Ne bi na njemu ostalo ni malo prljavštine, odgovoriše prisutni. On reče: Tome je slično pet namaza, Allah njima briše grijehe." (hasenun-sahihun)

Ispričao nam je Kutejbe; kaže: Obavijestio nas je Hammad b. Jahja el-Ebehh prenijevši Sabita el-Bunanija, a on od Enesa,koji je kazao da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Moji su sljedbenici poput kiše kod koje se ne zna da li su joj bolje one prve (kapi) ili one posljednje."

O poučnim primjerima koje Uzvišeni Allah navodi Svojim robovima

Ispričao nam je Ali b. Hudžr es-Sa'di; kaže: Obavijestio nas je Bekijje b. Velid prenijevši od Behire b. Seida , on od Halida b. Ma'dana , on od Džubejra b. Nufejra, a on od Nevvasa b. Sim'ana el-Kilabija, koji je kazao da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Allah poredi Pravi Put sa putem koji je sa dvije strane omeđen zidovima. Na njima su mnoga vrata koja su otvorena, a na kojima su (samo) zastori. Na početku puta jedan glasnik poziva (na Pravi Put), a i iznad njega drugi uzvikuje: Allah poziva u Kuću Mira i ukazuje na Pravi Put onome kome On hoće. Vrata na stranama Puta simboliziraju Allahove granice, pa neka niko ne prelazi Allahove granice dok ne podigne zastor! Glas koji uzvikuje iznad njega je opominjatelj njegova Gospodara." (hasenun-garibun)

Ispričao nam je Kutejbe; kaže: Obavijestio nas je Lejs prenijevši od Halida b. Jezida, on od Seida b. Ebu Hilala da je Džabir b. Abdullah el-Ensari kazao: "Jednog dana pred nas iziđe Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i reče: "Usnio sam kako Džibril stoji više moje glave, a Mikail niže mojih nogu. Jedan od njih reče drugome: Navedi mu poučan primjer! A on reče: Slušaj, kako bi čule tvoje uši i razumjelo tvoje srce! Ti i tvoji sljedbenici ste slični vladaru koji sagradi rezidenciju, potom u njoj sagradi jednu prostoriju pa u nju postavi trpezu i pošalje poslanika da pozove ljude na gozbu. Neki mu se ljudi odazovu, a neki ne odazovu. Allah je (taj) vladar, a kuća je islam. Rezidencija je Džennet, a ti si, Muhammede poslanik. Ko ti se odazove, prihvatiće islam. Ko prihvati islam, ući će u Džennet! A ko uđe u Džennet, jesti će ono što je u njemu." Ispričao nam je Muhammed b. Beššar; kaže: Obavijestio nas je Muhammed b. Ebu Adij, prenijevši od Džafera b. Mejmuna, on od Ebu Temimea el-Hudžejmija, on od Ebu Osmana, a on od Ibn Mes'uda, koji je kazao: "Jednom prilikom Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je, nakon što je klanjao jacijski namaz, uzeo Abdullaha b. Mes'uda za ruku i izišao izvan Mekke. Stigavši tamo, on mu reče da sjedne, potom oko njega označi (u pijesku) kružnicu i reče: "Ne izlazi iz te kružnice! Pored tebe će naići neki ljudi, sa njima ništa ne zbori, a neće ni oni sa tobom!" Potom je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, otišao tamo gdje je naumio. Dok sam sjedio u kružnici, pored mene naiđoše ljudi čije su kose i tijela bila poput Indijaca. Ne vide im se sramotni dijelovi tijela, a na njima se ne vidi ni odjeća. Prilaze k meni, ali liniju kružnice ne mogoše prijeći! Potom se vraćaju Allahovu Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem. Pred kraj noći, dok sam još sjedio dođe mi Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i reče: "Pokazano mi je (mnogo čega) tokom noći!" Zatim uđe u kružnicu, stavi glavu na moje stegno i zaspa. Spavajući hrkao je. Dok sam tako sjedio, a Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, spavao na mome stegnu, dođoše neki ljudi u bijeloj odjeći. Samo Allah zna koliko su bili lijepi! Priđoše k meni. Jedna grupa sjede pored glave Allahova Poslanika, a druga pored njegovih nogu, potom jedni drugima rekoše: Nije nam poznato da je ijednom čovjeku dato ono što je dato ovom vjerovjesniku, sallallahu alejhi ve sellem. Dok njegove oči spavaju, njegovo srce je budno. Navedite mu primjer (reče jedna grupa drugoj)! On ti je (rekoše drugi), sličan poglavici koji sagradi palaču i priredi gozbu, a potom svijet pozove na hranu i piće. Oni koji mu se odazovu, jedu i piju, dok one koji se ne odazovu kažnjava ili je kazao: muči. Kod tih riječi probudi se Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i reče: "Čuo sam šta su ovi razgovarali. Da li znaš ko su oni?" Allah i Njegov Poslanik to najbolje znaju, odgovorih, a on reče: "To su bili meleci. Jesi li shvatio primjer koji su naveli?" Allah i Njegov Poslanik to najbolje znaju, rekoh, a on će na to: "Primjer koji su naveli znači: Milostivi je stvorio Džennet i pozvao robove u njega. Ko se odazove, ući će u Džennet, a ko se ne odazove, On će ga kazniti ili mučiti." (hasenun-garibun-sahihun)

O primjeru čovjeka, njegovog smrtnog časa i njegove nade

Ispričao nam je Muhammed b. Ismail ; kaže: Obavijestio nas je Hallad b. Jahja '; kaže: Nas je obavijestio Bešir b. Muhadžir ; kaže: Nas je obavijestio Abdullah b. Burejde prenijevši od svoga oca, koji je kazao da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Znate li čemu su primjer ovaj i ovaj?" a onda baci dva kamenčića. Rekoše: Allah i Njegov Poslanik, to najbolje znaju, a on reče: "Kamen (koji je pao daleko) simbolizira nadu, dok kamen (koji je pao blizu) simbolizira smrtni čas." (hasenun-garibun)

Ispričali su nam Hasan b. Ali el-Hallal i dugi i kazali: Obavijestio nas je Abdur-Rezzak; kaže: Nas je obavijestio Ma'mer prenijevši od Zuhrija, on od Salima, a on od Ibn Omera koji je kazao daje Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Ljudi su poput kamila. Među stotinu kamila čovjek ne može (sebi) naći jahalice." (hasenun-sahihun)

U hadisu koji je zabilježio El-Buhari u Sahihu stoji: "Vaš boravak na ovom svijetu, u odnosu na vrijeme koje su proživjeli narodi prije vas, je kao vrijeme od ikindijskog namaza do zalaska sunca."
Ispričao nam je Kutejbe b. Seid; kaže: Obavijestio nas je Mugire b. Abdur-Rahman prenijevši od Ebu Zinada, on od A'redža, a on od Ebu Hurejrea daje Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: "Ja i moji sljedbenici smo slični čovjeku koji (noću) zapali veliku vatru pa počnu gmizavci i leptirovi padati u nju. I ja vas hvatam za bokove (kako bih vas zaštitio od vatre), a vi se bacate u nju!" (hasenun-sahihun)

Ispričao nam je Ishak b. Musa el-Ensari; kaže: Obavijestio nas je Ma'n; kaže: Nas je obavijestio Malik prenijevši od Abdullaha b. Dinara, a on od Ibn Omera da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: "Vaš životni vijek, u odnosu na život naroda koji su živjeli prije vas, poput je vremena između ikindijskog namaza i zalaska sunca. Vaš primjer i primjer jevreja i kršćana bio bi sličan čovjeku koji, u želji da unajmi radnike, rekne: Ko bi mi radio pola dana za jedan kirat? pa se jave jevreji i rade za jedan kirat. Nakon toga on rekne: Ko bi mi radio od polovine dana do ikindijskog namaza za jedan kirat? pa se jave kršćani i rade za jedan kirat. Nakon toga vi radite, od ikindijskog namaza do zalaska sunca, za dva kirata. To bi rasrdilo jevreje i kršćane koji bi rekli: Kako to, mi smo više radili, a manje dobili? Poslodavac bi im na to odgovorio: Jesam li vam kakvu nepravdu učinio? Jesam li vas, možda, zakinuo u vašem pravu? Nisi, odgovorili bi oni, a on bi rekao: To je moja dobrota i ja je pružam kome hoću." (hasenun-sahihun)

Tuesday, August 2, 2011

O liječenju duša i ispravljanju loših navika – Ibn Hazm

Užitak koji razumni nalazi u svojoj razumnosti, učeni u svome znanju, mudri u svojoj mudrosti, mudžtehid u ime Allaha džellešanuhu u svome idžtihadu, veći je, dakako, od užitka koji nalazi sladokusac u svome jelu, onaj koji pije u svome piću, onaj koji ima odnos sa ženom u spolnom činu, dobitnik u svojoj dobiti, igrač u svojoj igri i naredbodavac u svojoj naredbi. Dokaz za to je što mudri, razumni, učeni i mudžtehid nalaze užitke koje smo nabrojali kao što ih nalazi i onaj koji im se potpuno predao, i osjećaju ih kao što ih osjeća i onaj koji se samo na njih dao. Ali, o ovome dvome može valjano suditi samo onaj koji ih je oboje upoznao, a nikako onaj koji je upoznao samo jedno od njih.

Ako dobro razmisliš o posljedicama svih stvari otkriće ti se njihova beznačajnost i uvjerićeš se u prolaznost svih ovosvjetskih situacija. Ostaje da je istina samo u radu za onaj svijet, jer svaka nada na ovom svijetu neminovno odvodi u tugu ili zato što te na kraju ta nada napušta, ili zato što ti nju ostavljaš. Jedno od toga dvoga mora biti. Samo djelo u ime Allaha džellešanuhu donosi na kraju uvijek radost, koja dolazi prije ili poslije: prije zbog toga što nisi okupiran onim što drugima zaokuplja svu brigu, pa te poštuju i prijatelji i neprijatelji tvoji, a poslije zbog zadobijenog Dženneta.


I ja sam tragao za ciljem koji svi ljudi podjednako smatraju dobrim i tragaju za njim. I našao sam da postoji samo jedan takav cilj, a to je: osloboditi se brige. Kada sam ovaj cilj dobro proučio uvjerio sam se da svi ljudi ne samo da ga podjednako smatraju dobrim i teže za njim nego svi oni, usprkos različitih želja, zahtjeva i ciljeva, ne učine nijedan pokret i ne izgovore nijednu riječ, a da time ne smjeraju odagnati brigu od sebe. I u tome najveći broj njih put pogriješi, dosta njih pogrešku načini, a najmanji broj njih do cilja stigne. Svi narodi od dana kada je Allah džellešanuhu stvorio ovaj svijet pa sve dok on ne iščezne i ne zamijeni ga svijet Konačnog obračuna uzimali su odbacivanje brige sebi za pravac i u svim svojim nastojanjima težili su samo tom cilju.

Kada je riječ o svim drugim ciljevima, potrebno je kazati da ljudi različito gledaju na njih, svako sa svoga stanovišta. Ima ijudi koji ne vjeruju i zato ne rade ništa za onaj svijet. Ima ih i loših koji ne žele dobro, sigurnost i istinu. A ima ih koji više vole da ostanu nepoznati negoli da budu slavni, povodeći se za svojim strastima i htijenjima. Ima ih, opet, i takvih koji ne žele imetak i više vole da nemaju nego da imaju, kao što su bili mnogi poslanici, alejhimu-s-selam, i drugi pobožni i mudri ljudi koji su ih slijedili u tome. Ima ljudi koji po svojoj prirodi preziru užitke i omalovažavaju one koji za njima tragaju, slično onima za koje smo rekli da više vole nemati nego imati. A ima i onih koji ne cijene znanje nego neznanje, poput većine običnog svijeta.

Eto, to su ciljevi kojima ljudi teže nemajući drugih. Međutim, otkako svijet postoji i sve dok bude trajao nije bilo i neće biti nikoga ko brigu smatra lijepom i ko ne želi da je odagna od sebe. Kada se ovo uzvišeno saznanje ustalilo u mojoj duši i kada mi se otkrila ova divna tajna, kada je Allah džellešanuhu osvijetlio mome umu ovu veliku riznicu, počeo sam tragati za putem koji uistinu vodi ka odbacivanju brige, što jest uzvišeni cilj koji nastoje postići svi ljudi, i neznalica i učenjak, i dobar i loš, pa sam našao daje to jedino okretanje Allahu džellešanuhu kroz rad za onaj svijet. Tako oni koji tragaju za imetkom čine to da bi se spasili od brige koju donosi siromaštvo. Onaj koji traži slavu čini to da bi odbio od sebe brigu da neko drugi bude nad njim. Onaj koji traži užitke čini to da bi odbio od sebe brigu koja nastaje iz nastojanja da im se odupre. Onaj koji traga za znanjem čini to da bi odbio od sebe brigu koja dolazi od neznanja. Onaj koji se veseli slušati o događajima i razgovarati sa drugima čini to da bi od sebe odagnao brigu koju zadaje samoća i nepoznavanje onog što se u svijetu događa. Onaj koji jede, i onaj koji pije, i onaj koji se ženi, i onaj koji se oblači, i onaj koji se igra, i onaj koji imetak sakuplja, i onaj koji jaše, i onaj koji pješice ide, i onaj koji nekog ispraća, čine to samo da bi odbili od sebe brigu onog što je suprotno tim činima kao i ostale brige. Ko dobro razmisli o svemu što smo spomenuli uvjeriće se da su sve to brige koje nastaju i koje nužno imaju situacije koje ih prate, neke od njih su nestale bez traga, neke postojeće će proći, a neke će, opet, ostati usljed nekih nedaća...

Uvjerio sam se da samo rad za onaj svijet koji je čist od svake mane i koji je iskren vodi sigurno ka otklanjanju brige. Također sam se uvjerio da onaj koji radi za onaj svijet, ako bude kušan bilo kakvom neugodnošću na tom putu, neće se nimalo zabrinuti zbog toga. Štaviše, to će ga veseliti, jer će mu njegova nada u konačni ishod koji će mu pripasti biti pomoć u onome za čim traga, čak i više od toga. A ako ga, pak, bude nešto ometalo na putu tom, neće mu pridavati nikakav značaj i neće ga to brinuti, jer on zna da nije on za to odgovoran. S druge strane, to neće ostaviti nikakva traga na onome za čim on teži. Čak i ako bude meta uznemiravanja, opet se veseli. I nesreća koja ga na tom putu zadesi veseli ga. I ako se u tom hodu zamara, raduje se. Jer on je u stalnoj radosti, što nije slučaj sa drugima.

Znaj zasigurno da postoji samo jedan cilj: odagnati brigu. I samo je jedan način da se ta postigne: raditi u ime Allaha džellešanuhu. Sve ostalo je samo zabluda i maloumnost.
Svoju dušu troši samo za ono što je uzvišenije od nje. A to je da je trošiš u ime Allaha džellešanuhu, u pozivanju ka Istini, u zaštiti porodice, u odbacivanju svega onog što ti nije naredio tvoj uzvišeni Stvoritelj i u pomoći onome kome je učinjena nepravda. Onaj koji svoju dušu troši da bi postigao neki od ovosvjetskih ciljeva sličan je onome koji prodaje dragulje za obično kamenje.

Nema ljudskosti u onoga koji nema vjere. Razumni ne vidi za sebe osim Dženneta druge nagrade. I u preziranju licemjerstva Iblis ima zamku, pa mnogi izbjegavaju činjenje dobra iz straha od licemjerstva.