„Doista su
učenjaci nasljednici poslanika, a poslanici nisu ostavili u naslijeđe ni dinare
ni dirheme, nego su ostavili znanje, pa onaj ko ga uzme, uzeo je veliko
dobro." (Ahmed, Ebu Davud i drugi)
Ibn Kajjim,
rahimehullah je rekao u pogledu ovog hadisa:
„Ovo je od najveće
vrline učenjaka jer su poslanici najbolja Allahova stvorenja pa tako znači da
su njihovi nasljednici najbolji od stvorenja poslije njih.Ovo je dokazano
činjenicom da svako ko ostavi nasljedstvo, njegov imetak se prenosi njegovim
nasljednicima jer su oni ti koji će ga naslijediti.Niko neće zauzeti mjesto
poslanika u širenju onoga sa čim su oni poslani osim učenjaka, stoga su oni ti
koji imaju najviše prava da dobiju njihovo nasljedstvo.
Ovo ukazuje da su
učenjaci najbliži ljudi poslanicima jer se nasljedstvo prenosi samo onim
najbližim koji ostaju iza nasljedstva.Isto kao što je ovo ustanovljeno o
novčanom nasljedstvu to se odnosi i na poslaničko naslijeđe...
Ovaj hadis takođe
sadrži uputu za ummet da im budu pokorni, da ih poštuju, imaju respekt prema
njima i da ima ukazuju počast jer su oni nasljednici onih koji posjeduju ova
prava kod ummeta (t.j. poslanika)
Ovaj hadis takođe
ukazuje da je voljenje njih od vjere dok je mržnja prema njima suprotna vjeri
kao što je slučaj sa onima od kojih nasljeđuju (t.j. poslanika)
Isto tako,
iskazivanje neprijateljstva i vođenje rata protiv njih je isto kao iskazivanje
neprijateljstva i vođenje rata protiv Allaha, kao što je slučaj sa onima od
kojih nasljeđuju. (t.j. poslanika)
Alija, radijallahu
anhu je rekao: „Voljenje učenjaka je vjera putem kojeg neko obožava Allaha.“
Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem je prenio od svog Gospodara da je rekao:„Objavio
sam rat onome ko bude neprijatelj Mome prijatelju“ Nasljednici poslanika su najplemenitiji
i najbliži Allahovi prijatelji.
Ovaj hadis isto
tako ukazuje da se učenjaci pridržavaju upute poslanika i metoda koje su
koristili u širenju vjere poput strpljenja, opraštanja, uzvraćanje na zlo ljudi
sa dobrim, biti blag prema njima, pozivanje njih Allahu na najljepši način i
ulaganje svih mogućih napora u savjetovanju njih jer će činjenjem toga zadobiti
svoj udio u ovom nasljedstvu koje je veće u položaju i časnije po značaju.
Ovaj hadis takođe
podsjeća učenjake da odgajaju ummet isto kao što otac odgaja svoje dijete.Tako
ih oni moraju odgajati korak po korak, počinjući sa malim oblicima znanja a
zatim napredovanjem prema većim oblicima znanja, prenoseći im onoliko znanja
koliko mogu podnijeti isto kao što otac čini sa malim djetetom kada mu donosi
ručak.
Ovo zbog toga što
su ljudske duše, izuzev poslanika i
vjerovjesnika, poput djece u odnosu na njihove očeve, daleko manjkaju u
položaju.Zbog ovoga svaka duša koja nije odgojena poslanicima neće uspjeti i
biti ispravna.“
Miftah Dar As-Sa'adah