Traženje ahireta
neće biti potpuno bez asketizma na ovom dunjalučkom životu a asketizam tokom
dunjalučkog života neće biti potpun bez dvije stvari:
Prva: uviđanja
prolaznosti, smrtnosti, truleži, zlobnosti i nesavršene prirode ovog
dunjalučkog života i razmišljanja o boli koju on uzrokuje.Ko god traži
dunjalučki život će trpjeti bol i žalost prije nego što postigne ono što želi a
i ako ga ikada postigne trpjet će žalost i tugu nakon što ga izgubi.
Drugo:
Poznavanje sa ubjeđenjem da je ahiret
stvaran i bilzu i znanje da je on besmrtan, trajan i da sadrži užitke i sreću i
da je ogromna razlika između njega i dunjalučkog života.Onako je kako Allah
Uzvišeni kaže:
وَالْآخِرَةُ
خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ
a onaj svijet je
bolji i vječan je. (Al-Ala, 17)
On je savršen i
njegova zadovoljstva i blagodati su vječne.To su samo neke od njegovih
karakteristika.Kada bi čovjek razumio ove dvije stvari on bi preferirao ahiret
a zapostavio dunjalučki život.Svako je prirodno određene da prezire ostavljanje
trenutnih koristi i zadovoljstava i čekanja očekivanih koristi i čezne za
odsustvom zadovoljstava osim ako otkrije prednost onog kasnijeg nad onim što je
trenutno i posjeduje jaku želju za onim što je bolje i uzvišenije.Ali ako
preferira ovaj smrtni i nesavršeni svijet onda će to biti ili zbog toga što ne
shvata šta je bolje po njega ili zbog toga što ne želi i ne čezne za onim što
je bolje.
Svaka od ovih
stvari ukazuje na slabost vjere, uma i pronicljivosti.Ko god želi ovaj
dunjalučki život i daje mu prednost, on ili vjeruje da je ono što je na ahiretu
bolje i trajnije ili ne vjeruje.Ukoliko ne vjeruje on će manjkati u vjeri ali
ako vjeruje i ne preferira ahiret onda je njegov um bolestan i on odabire zlo
za sebe.
Ovo je trenutna i
neophodna podjela o kojoj rob mora donijeti odluku.Preferiranje dunjalučkog
života umjesto ahireta je ili zbog manjkavosti vjere ili zbog bolesti uma.To su
dva najčešća uzroka preferiranja dunjalučkog života i to je razlog zbog kojeg
je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem odbacio ovaj svijet i zbog
kojeg su njegovi ashabi držali svoja srca podalje od njega, napustili su ga i
smatrali ga kao zatvor a ne Džennet.Da su ga željeli oni bi postigli sva
njegova zadovoljstva koja sadrži.Ključevi njegovih blaga su mu bila ponuđena i
on, sallallahu alejhi ve sellem je odbio i ovaj dunjalučki život sa svim
njegovim bogatstvima je bio ponuđen njegovim ashabima ali su oni i dalje
preferirali ahiret.Oni su znali da je ovaj život samo prolazna tačka i
stanica koja nije trajna, isto kao oblak
koji će se uskoro pomjeriti i kao san iz kojeg će se ubrzo probuditi.
Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem je rekao: “Šta ja imam sa dunjalukom. Ja sam na
dunjaluku kao putnik koji je sjeo u hladovinu drveta da se malo odmori, a zatim
je nastavio putovanje.” I on, sallallahu alejhi ve sellem je rekao: “Tako mi
Allaha, dunjaluk je u odnosu na Ahiret, poput čovjeka koji stavi prst u more,
pa neka vidi šta je na prstu ostalo.” Uzvišeni Allah kaže:
Život na ovome
svijetu je sličan bilju zemaljskom na koje Mi spustimo s neba kišu s kojim se
ona izmiješa, kojim se onda hrane ljudi i stoka. Pa kad se Zemlja ukrasi svojim
ruhom i okiti i kad stanovnici njezini pomisle da su oni toga gospodari, dođe
zapovijed Naša, noću ili danju, i Mi to pokosimo, kao da prije ničeg nije ni
bilo. Eto, tako Mi potanko izlažemo dokaze narodu koji hoće da razmisli. Allah
poziva u Kuću mira i ukazuje na Pravi put onome kome On hoće. (Junus, 24-25)
On nam je rekao o
značenju dunjalučkog života i naložio čovjeku da ga se kloni pozivajući ga u
ahiret.Uzvišeni Allah kaže:
Navedi im kao
primjer da je život na ovome svijetu kao bilje, koje i poslije natapanja vodom,
koju Mi s neba spuštamo, ipak postane suho, i vjetrovi ga raznesu. A Allah sve
može! Bogatstvo i sinovi su ukras u životu na ovome svijetu, a dobra djela,
koja vječno ostaju, biće od Gospodara tvoga bolje nagrađena i ono u što se
čovjek može pouzdati. (Kehf, 45-46)
I On Uzvišeni
kaže:
Znajte da život na
ovome svijetu nije ništa drugo do igra, i razonoda, i uljepšavanje, i međusobno
hvalisanje i nadmetanje imecima i brojem djece! Primjer za to je bilje čiji
rast poslije kiše oduševljava nevjernike, ono zatim buja, ali ga poslije vidiš
požutjela, da bi se na kraju skršilo. A na onome svijetu je teška patnja i
Allahov oprost i zadovoljstvo; život na ovome svijetu je samo varljivo
naslađivanje. (Hadid, 20)
Ljudima se čini da
je lijepo samo ono za čim žude: žene, sinovi, gomile zlata i srebra, divni
konji, stoka i usjevi. To su blagodati u životu na ovome svijetu; a najljepše
mjesto povratka je u Allaha. Reci: "Hoćete li da vam kažem šta je bolje od
toga? Oni koji se budu Allaha bojali i grijeha klonili imaće u Gospodara svoga
džennetske bašče, kroz koje će rijeke teći, u njima će vječno boraviti, i čiste
žene, i Allahovu naklonost – a Allah dobro poznaje robove Svoje – (Ali Imran,
14-15)
Kome hoće, Allah
daje u obilju, i uskraćuje. Oni se raduju životu na ovome svijetu, a život na
ovome svijetu prema onome svijetu samo je prolazno uživanje. (Rad, 26)
Ibn Kajjim