Najveća i temeljna
sredstva postizanja lijepog života su iman i dobra djela.Uzvišeni Allah kaže:
Onome ko čini
dobro, bio muškarac ili žena, a vjernik je, Mi ćemo dati da proživi lijep život
i doista ćemo ih nagraditi boljom nagradom nego što su zaslužili.(Nahl, 97)
Tako nas Uzvišeni
Allah obavještava i obećava nam da ko god spoji iskreno vjerovanje i dobra
djela da će mu On dati lijep i čist život na ovom svijetu i lijepu nagradu na
ovom i onom svijetu.
Razlog koji stoji
iza ovoga je jasan.Ovo je zbog toga što iskreni vjernici u Allaha, koji imaju
ispravno vjerovanje iz kojeg izviru dobra djela, koje liječi srce, ispravlja
ljudsko ponašanje i čini dobro ovoga i onoga svijeta;takvi ljudi posjeduju
osnovne temelje koji ih upućuju u situacijama sreće i radosti kao i u
situacijama tjeskobe, žalosti i patnje.
Oni zahvalno
prihvataju situacije sreće i radosti, zahvalni su i koriste ih u ono što je
korisno.Kada ih koriste na ovaj način oni doživljavaju dodatnu radost i žude za
blagodatima ovih stvari, nadajući se da će ostati sa njima i takođe žude za lijepom
nagradom onima koji su zahvalni Allahu.Ovaj osjećaj i iskustvo donosi toliko
dobra i blagodati, mnogo većeg od radosti koja je prvenstveno bila uzrok toga.
S druge strane, u
štetnim i neugodnim situacijama, situacijama boli i žalosti, oni se suočavaju
sa njima suzdržavajući se od onoga od čega se mogu suzdržati, olakšavajući ono
što se može olakšati, i ustraju sa lijepim zadovoljstvom na onome nad čemu
nemaju moć da se odbrane.Putem ovoga oni postižu korist žestoke borbe,
sakupljaju iskustvo i unutrašnju snagu i zaslužuju nagradu za strpljenje i
postojanost, veličinu koja potcjenjuje odvratne stvari koje su ih zadesile.
Kao rezultat toga
oni skončaju tako što na mjesto neugodnih stvari stavljaju radost, lijepu nadu
i iskrenu želju o postizanju Allahovih blagodati i Njegove nagrade.Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem je opisao ovu situaciju u vjerodostojnom hadisu
gdje je rekao:
'Čudan je primjer
vjernika! Svaka njegova stvar njemu je dobra, a to nije tako nikome osim
vjerniku. Ako ga zadesi radost, on Allahu zahvali i bude mu dobro. Ako ga
zadesi šteta i tegoba, on se strpi i bude mu dobro.'' (Muslim)
Poslanik,
sallallahu alejhi ve sellem, nas obavještava u ovom hadisu da se dobro vjernika,
njegove dobiti i ljepota njegovih djela mnogostruko uvećavaju u svim stvarima
koje mu se dese, bile lijepe ili ružne.
Zbog ovoga možeš
vidjeti dvojicu ljudi koji su pogođeni istim usponima i padovima u životnim
situacijama a oni se tako razlikuju u načinu kako se nose sa njima, ovisno o
stepenu njihove vjere i dobrih djela.
Onaj sa imanom i
dobrim djelima se suočava i u dobrim i u lošim situacijama sa onim što smo
spomenuli od zahvalnosti u dobrim situacijama i strpljenja u lošim, uz to još i
sa drugim stvarima koje im stanu na put.Kao posljedica ovoga on osjeća radost i
sreću, bol i tuga ga napuštaju i on postaje oslobođen od muke, tjeskobe,
stegnutosti srca i on živi sretan život na ovom svijetu.
S druge strane,
ovaj drugi se suočava sa radosnim i prijatnim situacijama sa drskošću, ohološću
i pobunom.Kao posljedica ovoga njegovo ponašanje zastranjuje i on postaje poput
životinje, suočava svoju radost sa potpunom pohlepom, gorućom tjeskobom i nemirnošću.Uprkos svemu
ovome, njegovo srce i dalje nije smireno.On je nespokojan iz mnogih razloga:
nespokojan je zbog straha da će dobra stvar nestati i osjećaja tjeskobe zbog
borbe da je zadrži; nespokojan je zbog svoje goruće potrebe i želje da postigne
još više jer ljudsko biće po prirodi ne poznaje granice onoga što želi, i on ih
može i ne može postići.
Čak i ako i
postigne, nespokojstvo je i dalje prisutno jer se ovaj krug ponavlja zlobno nad
njim a kada je pogođen sa neugodnim stvarima, on je zabrinut, pun očaja,
ustrašen i žalostan.Samo Allah zna nesretnost života kroz koji prolazi i
mentalnu i pihičku bolest povezanu sa njim, i mjeru straha koji će na kraju
voditi ka još više strašnih i gnusnijih posljedica.Ovo zbog toga što on niti
posjeduje nadu postizanja nagrade niti ima strpljenja koje će ga posavjetovati
i olakšati mu bolove.
Sve ovo je poznato
iz ljudskog iskustva.Postoje mnogi primjeri u životu i ako se pogleda na jedan
od njih i uvidi ga putem ljudskog iskustva, definitivno ćeš vidjeti ogromnu
razliku između pravog vjernika koji radi po svom jasnom vjerovanju i osobe koja
nije poput njega.Ovo zbog toga što vjera istine jako poziva u zadovoljstvo sa
Allahovom opskrbom i da je sve što On daje Svojim robovima od Njegove blagodati
i ogromne velikodušnosti.
Ako je vjernik
pogođen sa bolešću siromaštva ili sličnim iskušenjima od kojih nijedna osoba
nije slobodna, on je sretan i zadovoljan zbog svog čvrstog vjerovanja,
zadovoljstvom sa onim što mu je Allah odredio.Njegovo srce ne traga za onim što
nije određeno za njega.On gleda na ljude nesretnije od njega a ne gleda na one
koji su iznad njega u dunjalučkim blagodatima.Putem ovoga on čak može biti
sretniji, razdraganiji i smireniji od onoga koji posjeduje sva dunjalučka
bogatstva ali mu nije darovano zadovoljstvo.
Suprotan slučaj je
sa onim koji ne djeluje u skladu sa imanom.Takav kada je pogođen sa siromaštvom
ili izgubi neku dunjalučku potrebu ispoljava očaj i nesreću.
Drugi primjer je
kada strah i uznemirujući događaji pogode osobu.Vidjet ćeš da je onaj sa
ispravnim imanom i postojanim srcem smiren i čvrsto odlučan u kontrolisanju
situacije, iskorištavajući na najljepši način njegovu sposobnost mišljenja,
govora i djela kao da je sebe već pripremio za takav događaj.Ova vrsta reakcije
ga opušta i jača njegovo srce.
Reakcija onoga bez
imana s druge strane je suprotstavljena ovome.Kada se suoči sa situacijom
straha njegovo srce strepi, njegovi živci postanu napeti a njegov razum izgubi
fokus.Nema ničega u njemu osim uzbune i straha.Vanjski teror se povećava
unutrašnjim nespokojstvom, do stepena izvan opisa.
Ova vrsta ljudi
među čovječanstvom ako ne uspije postignuti nešto od urođenih sredstava koja su
na raspolaganju svakom ljudskom biću u suočenju sa nevoljama u životu kroz
iskustvo, njihova energija postaje potpuno potkopana i oni doživljavaju nervni
slom.Ovo zbog razloga nedostatka njihova imana koji podstiče strpljenje
naročito u situacijama teškoće i tjeskobe.
Istina je da oboje
i dobro i zlo, i vjernik i onaj koji odbija vjeru, oba dijele uobičajni ljudski
kvalitet postignute hrabrosti kao i urođenu sposobnost suočenja sa strašnim
situacijama, olakšavaju njihov tiranski efekat na sebe, ali vjernik zbog svog
jakog vjerovanja, strpljenja, oslanjanja i povjerenja u Allaha, i njegove želje
da bude nagrađen od Allaha, nadmašuje u posjedovanju osobina koje ga čine
hrabrijim i koje umirujuće i efektivnije
djeluju na patnje terora i boli nedaća na njemu.Uzvišeni Allah kaže:
ako vi trpite bol,
trpe i oni bol kao i vi, a vi se još od Allaha nadate onome čemu se oni ne
nadaju.(An-Nissa', 104)
U dodatku tome
vjernici dobijaju od Allaha posebnu pomoć, podršku i asistenciju koja tjera
strah i teror koji ga je zadesio.Uzvišeni Allah kaže:
i budite
izdržljivi, jer Allah je, zaista, na strani izdržljivih.(Enfal, 46)
Od sredstava
eliminisanja brige, žalosti i tjeskobe je dobrota prema stvorenjima putem
riječi, djela i svim vrstama dobrih djela.Sva ova djela su dobra i vrijedna kod
Allaha i putem njih Allah otklanja brige i tjeskobu i od dobra i od zla, sve
shodno njegovom stepenu dobrote prema stvorenjima.
Osim što je udio
vjernika potpuniji i savršeniji on se takođe ističe činjenicom da je njegovo
dobro izrođeno iz iskrenosti prema Allahu i traženja Njegove nagrade.Za
posljedicu Allah čini činjenje dobrih djela lakšim za njega zbog njegove nade u
dobro kod Allaha i otklanja od njega neugodne stvari zbog njegove iskrenosti i
traženja Allahove nagrade.Uzvišeni Allah kaže:
Nema kakva dobra u
mnogim njihovim tajnim razgovorima, osim kada traže da se milostinja udjeljuje
ili da se dobra djela čine ili da se uspostavlja sloga među ljudima. A ko to
čini iz želje da Allahovu naklonost stekne Mi ćemo mu, sigurno, veliku nagradu
dati.(An-Nissa' 114)
Uzvišeni Allah nas
obavještava da su sve ove stvari dobra djela ko god ih uradio, a dobra djela im
donose dobro i otklanjaju zlo, ali pravi vjernik koji traži nagradu i
zadovoljstvo Allaha, njemu Allah daruje neizmjernu nagradu.Dio te ogromne
nagrade je otklanjanje boli, žalosti i tjeskobe.
Abdur-Rahman bin
Nasir As-Sadi, rahimehullah...