Saturday, April 30, 2011

Džemat mogu uspostaviti dvojica, imam i muktedija pa makar se radilo o dječaku ili ženi koja mu je mahrem kod osamljivanja

Ovo je shodno hadisu koji bilježi Ibn Abbas u kojem kaže: «Jednom sam noćio kod moje tetke Mejmune, radijallahu anha, pa je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ustao da klanja noćni namaz. Ja sam također ustao da klanjam sa njim i stao sam sa njegove lijeve strane. On me je uhvatio za glavu i postavio me sa njegove desne strane.» (Buharija br. 117, 699, 992, i Muslim br. 82.)

Prenosi se od Malika Ibn Huvejrisa, radijallahu anhu, da je rekao: «Jednom su Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, došla dvojica ljudi koji su htjeli putovati. Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, im je rekao: «Kada iziđete (otiđete na putovanje) proučite ezan a zatim proučite ikamet a zatim neka vas predvodi stariji od vas.» (Bilježi ga Buharija u Kitabul-ezan, poglavlje Ezanul-mu-safirin, br. 630, i poglavlje Isnanfe mafevkahuma džemaatun, br. 658)

I ovo je shodno hadisu Enesa, radijallahu anhu, u kojem stoji da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, došao kod Enesa, njegove mame i Ummi Haram, Enesove tetke, pa je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: «Ustanite da vam klanjam (da vas predvodim)». Ovo je bilo mimo vremena propisanog namaza. Pa im je klanjao. Enesa je postavio sa njegove desne strane a ženu je postavio iza njih. (Muslim u Kitabul-mesadžid, poglavlje Dževazu džemaati finnafileti, br. 660)


Na ispravnost uspostavljanja džemata koji se sastoji od čovjeka i žene ukazuje hadis Ebu Seida i Ebu Hurejre, radijallahu anhum, u kojem stoji da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: «Kada čovjek ustane po noći i probudi svoju ženu i klanjaju dva rekata biće im upisano da su od onih muškaraca i žena koji mnogo spominju Allaha.» (Ibn Madže, br. 1335; Ebu Davud, br. 1309)

Osnova je u šeriatu da je ispravno uspostaviti džemat od čovjeka i žene kao što je ispravno uspostaviti džemat dvojice ljudi. Onaj ko misli drugačije na njemu je da donese dokaz. (Nejlul-evtar od Ševkanija, 2/369) Osim ako se radi o ženi koja mu je tuđinka i ako nema niko kod njih onda mu nije dozvoljeno da je predvodi kao imam. Ovo je shodno hadisu Ibn Abbasa, radijallahu anhu, u kojem stoji da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: «Neka se niko od vas ne osamljuje sa ženom osim sa mahremom.» (Hadis je muttefekun alejhi, bilježi ga Buharija Kitab džezaus-sajd, poglavlje Hadždžu nisa, br. 1862; Muslim Kitabul-hadž, poglavlje Seferul-mer'eti med mahrem ila hadž, br. 1341)

Ispravno je da dječak može predvoditi kao imam u farz i nafila namazima shodno opštim dokazima a najjasniji je sljedeći: «Prenosi Amr Ibn Seleme, radijallahu anhu, pa kaže: «Moj otac reče: Došao sam vam od Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i on je uistinu rekao: «Klanjajte tako i tako u to i to vrijeme, taj i taj namaz klanjajte u to i to vrijeme. Kada pristupiš namazu neka neko od vas prouči ezan a neka vas predvodi neko ko najviše poznaje od Kur'ana.» Pa su pogledali i vidjeli su da niko više ne zna Kur'ana a to sam bio naučio od putnika. Potom su me postavili ispred sebe a imao sam šest ili sedam godina.» (Buharija, Kitabul-megazi, poglavlje Ve kale Lejs, br. 4302)

Vezir Ibn Hubejre kaže: «Učenjaci se slažu da je najmanji broj kojim se uspostavlja džemat dvojica, ako se izuzme džuma namaz, imam i muktedija koji stoji sa njegove desne strane.» (El-ifsah an meanis-sihah, 1/155)

Imam Ibn Kudame kaže: «Džemat se uspostavlja dvojicom pa naviše i po tom pitanju ne znam da ima razilaženja.» (El-Mugni od Ibn Kudame. 2/7)

Imam Ibn Abdul-Berr kaže: «Učenjaci se slažu da žena klanja iza čovjeka sama u saffu i da je sunnet da klanja iza, a ne sa desne strane muškarca.» (Istizkar eldžami' Umezahit fukahail-emsar, 6/249)