Prava snaga često ne leži u nečijoj fizičkoj ili mišićnoj snazi već je većinom stvar koja ide dosta dublje.Mnogo je onih koji izgledaju sa jakom voljom i istaknuti među ljudima sve dok ne desi nešto što razotkrije njihovu pravu stvarnost, pokazujući slabost i krhko stanje.Zatim postoje i pojedinci koji ostaju nepoznati društvu ali koji imaju visok položaj kod svog Gospodara.Oni možda izgledaju slabi i beznačajni ali njihova stvarnost je takva da kada čovječanstvo luta u tami i bezobzirnosti oni nikad ne gube svoj put.Kada bi ljudi bili pogođeni sa strahom i nedaćama ovi pojedinci ne bi klonuli.To je moć posjedovanja istikame-ustrajnosti.
Šta je Istikama?
Istikama se često prevodi kao 'čestitost,ispravnost, integritet, zdravost' itd.Dolazi od riječi قام (qama) što znači 'ustati' ili 'stajati uspravno' i od toga izvodimo riječi poput مستقيم(mustekim) kao u "Sirat al-Mustekim' (Pravi put)
Za vjernika, istikama je vrlina i kalibar bez kog se ne može.To je kvalitet koji stalno nastojimo postići iako vremenom znamo i pasti.U ovo vrijeme kada su smutnje raširene i kada je javno griješenje norma, mnogi ljudi su izgubili istikamu koju su nekad imali-snaga da ostanu na pravom putu sa čvrstoćom im je promakla kroz prste.
Uzvišeni Allah spominje u suri Fussilet:
إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ
Onima koji govore: "Gospodar naš je Allah" – pa poslije (Istikamu) ostanu pri tome – dolaze meleki: "Ne bojte se i ne žalostite se, i radujte se Džennetu koji vam je obećan. (Fussilet, 30)
On takođe kaže:
فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَكَ وَلَا تَطْغَوْا ۚ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
Ti idi Pravim putem, kao što ti je naređeno, i nek tako postupe i vjernici koji su uz tebe, i obijesni ne budite, jer On dobro vidi ono što radite. (Hud, 112)
Nagrada za Istikamu na ovom svijetu je ništa drugo do Džennet kao što je spomenuto u prvom ajetu iznad.Ona dolazi odmah iza našeg objavljivanja vjere u Allaha i ona je to što će pomoći i ojačati naš tewhid.
U dodatku ispravnosti i čvrstoće, istikama takođe sadrži ostavljanje grijeha i izbjegavanje prelaska Allahovih granica kao što je Allah rekao u ajetu i 'obijesni ne budite'- čineći to djelom naredbe u gornjem ajetu.Naša istikama nije kompletna sve dok ne ostanemo unutar granica koje je nam je Allah postavio putem šerijata.
U prelijepom hadisu prenosi se da je Poslaniku došao Sufjan ibn Abdullah i rekao mu: „O Allahov Poslaniče!Reci mi nešto o islamu o čemu ne mogu nikoga pitati do tebe.“On reče:“Reci: Vjerujem u Allaha zatim ustraj“ (Muslim)
Kao nosioci islama mi moramo shvatiti da je razvijanje istikame kod nas dugotrajan proces.On se ne dešava preko noći ili nakon slušanja dersa već je to stalna borba u kojoj možemo često vidjeti sebe da padamo više od jedan put.
Istikama je u našim riječima, djelima, namjerama i stanju.To je ono na čemu se naš karakter gradi i šta određuje našu sudbinu na Sudnjem danu.
Kroz islamsku historiju, odrazi istikame su sijali od velikih ličnosti.Poslanici su bili u prvim borbenim redovima vodeći ovaj svijet kroz Allahovu uputu i bili su istinski na istikami.Pozivanje naroda koji je obuzet nevjerstvom i širkom nije lahko kada si sam.Kako lahko može tada nekome biti da ode nakon prvog znaka odbijanja ali ne i Poslanici.Allah ih je sačuvao čvrstim na Njegovom putu i uspostavio kod njih istikamu koja im je bila potrebna da izvrše taj zadatak.Ashabi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, su bili odgajani Kur'anom koji ih nije samo drastično promjenio već ih izgradio na čvrstoći i integritetu.Tako velika je bila njihova istikama i strpljenje da užasne stvari koje su proživjeli nisu mogle da ih pokolebaju ili navedu da izjave lažne riječi.Oni su bili ti koji su stajali kao utvrđeni tornjevi protiv plime koja ih je okruživala.
Istikama je takođe potrebna u vremenu lahkoće kao i u vremenu nedaća.To je iz razloga što kada srce počne osjećati lažnu sigurnost, lahkoću i postane arogantno uvjereno u spas od Allahove kazne to srce bude tada iskušano.To je period kada mase počnu da pate od zaboravnosti.Njihova vizija skrena sa ahireta ka dunjaluku i tada njihova djela počnu biti činjena samo radi postizanja i dobijanja dunjalučkih koristi na uštrb svoje vjere.Tokom tih vremena osoba postaje slijepa na svoje grijehe i stoga teško vidi ikakvu potrebu za kajanjem-povećavajući svoju predstojeću kaznu.Ovo je razlog zbog čega su se naši ispravni prethodnici bojali za sebe kada bi prolazili kroz duge periode lahkoće i komforta u svojim životima-oni su se bojali da je kazna za ispaštanje grijeha odložena za ahiret, kada se svaka nagrada ili kazna uvećava obzirom na veličinu i dužinu.Istikama ipak ne dozvoljava osobi da tako lahko bude zavedena.Ona sprječava čovjeka od sakupljanja takvih slabosti u njihovom islamu i čuva njihova srca i stopala čvrstim na Pravom putu.Ona služi kao faktor za razlikovanje koji ih drži postojanim i fokusiranim bilo u nedaćama ili blagostanju.
Istikama srca
Ibn Redžeb, rahimehullah, je rekao:“Korijen istikame leži u srcu koje je čvrsto uspostavljeno na tewhidu.“
Posjedovanje ispravnog tewhida je osnova u svakom trenutku i aspektu čovjekovog islama.Spoznaja da je Allah naš Gospodar i Stvoritelj,posvećivanje svog našeg ibadeta samo Njemu i čišćenjem našeg vjerovanja za Njega.Učenje da Ga volimo, da strahujemo do Njegove kazne i da imamo nadu u Njegovu nagradu.Učenje da se oslanjamo na Njega i činjenje da negiramo i odbijemo sva druga lažna božanstva, kao što je Ebu Bekr bio jednom upitan:“Šta je istikama?“ On je odgovorio:“Da ne pridružuješ Allahu druga“, i pod ovim je on mislio da je istikama zasnovana na iskrenom i ispravnom tewhidu.
Živost srca je često vodeća snaga za mnoga naša djela.Ovo je zbog čega je Poslanik rekao:“U tijelu ima jedan komad mesa ,koji,ako je ispravan i zdrav,ispravno je i zdravo citavo tijelo,ako je neispravan i bolestan,neispravno je i bolesno citavo tijelo ! A to je srce !“ Stoga iz toga slijedi da će srce koje je uspostavljeno na tewhidu naređivati i pozivati ka činjenju dobrih djela.Ibn Redžeb je srce nazvao „Vladarem tijela“ t.j. da se njemu pokorno i prirodno slijedi.
Neke izreke selefa u pogledu istikame
Različiti učenjaci i dobri prethodnici iz islamske historije su dali izjave i savjete u pogledu istikame.
Mudžahid: „Budi ispravan i postojan na la ilahe illaAllah dok ne sretneš Allaha“.
Alija ibn Ebi Talib i ibn Abbas: „Istikama znači činjenje farzova (obaveza u islamu).
Osman ibn Affan:“To znači očistiti svoja djela radi Allaha“. T.j. biti iskren u djelima.
Hasan al-Basri:“Budi čvrst i uspravan na Allahovim naredbama, budi pokoran Njemu i kloni se nepokornosti.“
Ibn Kajjim spominje da su neki učeni ljudi rekli:“Budi drug istikame a ne tragaoc za ugledom i plemenitosti (među ljudima) jer tvoja duša traži ovaj ugled i plemenitsot dok je Allah poziva da traži Istikamu.On je takođe rekao:“Čuo sam ibn Tejmijju da kaže:“Najveća plemenitost leži u prisutnosti i potrebi za istikamom.“
Da zaključimo, ovo je istikama koju tako gorljivo trebamo kako bi sačuvali svoju vjeru i kako bi izašli iz ovog dunjaluka i stigli sigurno na ahiret.Ona je to što će nam pomoći protiv naših neprijatelja, Šejtana i njegove vojske i ona će nam takođe pomoći da budemo jači i mudriji u svojim odlukama u našem životu.
إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Oni koji govore: "Naš Gospodar je Allah!" – i istraju na Pravome putu, neka se ničega ne boje i ni za čim neka ne tuguju! Oni će stanovnici Dženneta biti, u njemu će vječno boraviti, i to će im biti nagrada za ono što su radili.(Al-Ahqaf, 13-14)