Sunday, August 7, 2011

Naređivanje dobra i odvraćanje od zla 2

Naređivanje dobra i odvraćanje od zla je osnovni i najvažniji princip u Islamu i on je glavni razlog zbog čega je Allah slao Svoje Poslanike i Vjerovjesnike stvorenjima. Ukoliko se ovaj princip ne sprovede i primjeni u praksi onda poslanstvo biva neučinkovito, dolazi do nestanka vjere a zabluda, pokvarenjaštvo i neznanje nadvladaju, civilizacije propadaju a narodi bivaju uništeni.

Kad god se ovaj princip ugasi i zapostavi ljudi počnu slijediti svoje strasti i prohtjeve, ignorišući svog Gospodara i žive poput životinja tako da ćeš jedva naći nekoga koji se pridržava ovog principa - naređivanja dobra i odvraćanja od zla- iako je nagrada za njegovo sprovođenje u praksi ogromna kod Allaha.

Obaveza naređivanja dobra i odvraćanja od zla

Uzvišeni Allah kaže:

وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
I neka među vama bude onih koji će na dobro pozivati i tražiti da se čini dobro, a od zla odvraćati – oni će šta žele postići. (Ali Imran, 104)


لَيْسُوا سَوَاءً ۗ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ
يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُولَٰئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ


Ali, nisu svi oni isti. Ima ispravnih sljedbenika Knjige koji po svu noć Allahove ajete čitaju i mole se; oni u Allaha i u onaj svijet vjeruju i traže da se čine dobra djela, a od nevaljalih odvraćaju i jedva čekaju da učine dobročinstvo; – oni su čestiti; (Ali Imran, 113-114)

U prethodnom ajetu vidimo da ih Allah nije nazvao čestitim (dobrim) samo na osnovu njihovog vjerovanja u Allaha i Sudnji Dan, sve dok na to nije dodao princip naređivanja dobra i odvraćanja od zla.

U drugom ajetu Uzvišeni kaže:

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ
A vjernici i vjernice su prijatelji jedni drugima: traže da se čine dobra djela, a od nevaljalih odvraćaju...(At-Tewba,72)

Ovdje Allah opisuje kao vjernike (mu'mine) one koji naređuju dobro a odvraćaju od zla tako da svaki onaj koji zapostavi ovo načelo nema status vjernika (mu'mina).

U drugom ajetu je Uzvišeni Allah prokleo sinove Israilove zbog ostavljanja principa naređivanja dobra i odvražanja od zla. On kaže:

لُعِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن بَنِي إِسْرَائِيلَ عَلَىٰ لِسَانِ دَاوُودَ وَعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ۚ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُوا يَعْتَدُونَ كَانُوا لَا يَتَنَاهَوْنَ عَن مُّنكَرٍ فَعَلُوهُ ۚ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَفْعَلُونَ
Jezikom Davuda i Isaa, sina Merjemina, prokleti su oni od sinova Israilovih koji nisu vjerovali – zato što su se bunili i uvijek granice zla prelazili: jedni druge nisu odvraćali od grješnih postupaka koje su radili. Ružno li je zaista to kako su postupali! (Al-Ma'ide, 78-79)

Dok je na drugom mjestu Uzvišeni pohvalio one koji su primjenili ovaj princip.Kaže Uzvišeni:

كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ
Vi ste narod najbolji od svih koji se ikada pojavio: tražite da se čine dobra djela, a od nevaljalih odvraćate. (Ali Imran, 110)

Ebu Se'id el Hudri, radijallahu anhu, kaže da je čuo Allahova poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, da je rekao: "Ko od vas vidi neko zlo, neka ga otkloni rukom, a ako ne može, onda jezikom, pa ako ne može, onda srcem, a to je najslabiji iman." (Muslim)

Ovaj hadis ukazuje da otklanjanje zla treba biti učinjeno u skladu sa tvojom snagom i mogućnošću ali bi u najmanju ruku moralo biti učinjeno srcem jer ukoliko tvoje srce ne negira zlo to onda znači da je tvoj iman nestao. Stoga moraš otkloniti zlo svojom rukom ili jezikom ukoliko si u mogućnosti da to uradiš, ali ga u svakom slučaju moraš osuditi srcem, i ovo je obaveza i najslabiji iman, inače bivaš izložen Allahovoj kazni.

Huzejfe, radijallahu anhu prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem rekao:"Tako mi Onoga u čijoj ruci je moja duša,vi ćete naređivati dobro i odvraćati od zla,ili će Allah uskoro poslati Svoju kaznu na vas,pa ćete Ga poslije toga moliti ,a On vam se neće odazvati." (Tirmizi)

Numan ibn Bešir,radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Primjer onoga ko ne izvršava i onoga ko izvršava Allahove zapovijedi je kao primjer grupe ljudi od kojih su se jedni, bacajući kocku između sebe, smjestili u donji, a drugi u gornji dio lađe, pa je neko od ovih dolje, uznemiren uskraćivanjem vode od ovih gore, uzeo sjekiru i počeo bušiti lađu na dnu, na što su mu došli i upitali ga: 'Šta ti je, šta to radiš?' - a on im odgovorio: 'Činite mi nepravdu. I ja moram doći do vode. 'Ako ga spriječe spasiće i njega i sebe, a ako ga puste (da probuši lađu) nastradaće i on i oni." (Buharija)

Ibn Mes'ud, radijAllahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi we sellem, rekao: "Nema ni jednog vjerovjesnika koga je Allah prije mene poslao svome narodu, a da nije imao pomagače i drugove koji su ga slušali i slijedili njegovu praksu. Zatim su poslije njih dolazila druga pokoljenja koja su govorila ono što nisu radila i radila ono što im nije bilo naređeno. Ko se protiv takvih svojom rukom bude borio vjernik je. Ko se protiv njih bude borio i svojim srcem (tj. osuđivao ih) vjernik je. Ko se protiv njih bude borio svojim jezikom (tj. riječima) vjernik je. Ko ništa od ovoga ne učini, nema imana ni koliko je jedan trun." (Muslim)

Ebu-Bekr, radijallahu anhu prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem rekao: „Kada se pojave djela nepokornosti među nekim ljudima a oni ih ne promjene iako su u mogućnosti da to učine, Allah će ih uskoro sve kazniti“.(Abu Dawud, 4316; Ibn Madže, 4005; Ahmed, 1/16)