Friday, August 5, 2011

Poučni primjeri od Allahova poslanika, sallallahu alejhi ve sellem

O primjeru namaza, posta i zekjata

Ispričao nam je Muhammed b. Ismail; kaže: Obavijestio nas je Musa b. Ismail; kaže: Nas je obavijestio Eban b. Jezid ; kaže: Nas je obavijestio Jahja b. Ebu Kesir, prenijevši od Zejda b. Sellama da mu je ispričao Ebu Sellam, da je njemu ispričao Haris el-Eš'ari da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao:

"Allah je Jahjau b. Zekerijjau naredio petero , da to prakticira i da naredi Israilićanima da ih prakticiraju te da sa njima ne oklijevaju. Reče Isa: Allah ti je naredio petero da to prakticiraš i da narediš Israilićanima da prakticiraju. Ako im ih ti nećeš narediti, naredit ću im ih ja. Na to će Jahja: Bojim se, ako bi me ti sa njima pretekao, da u zemlju ne propadnem ili da ne budem kažnjen! On skupi ljude u Bejtul-Makdisu. Napuni se mesdžid do te mjere da su i po prozorima posjedali. On reče: Allah mi je naredio petero da to prakticiram i da vama naredim kako biste prakticirali! Prva od njih je da robujete Allahu i da Mu ništa ne smatrate ravnim. Onaj ko Allahu nekoga bude smatrao ravnim sličan je čovjeku koji kupi roba vlastitim imetkom, zlatom ili srebrom, i rekne mu: Ovo je moja kuća, a ovo je posao koji za mene trebaš raditi. Međutim, on ode raditi za dugoga. Koji bi od vas želio imati takvog roba? Allah vam je naredio namaz, kada ga budete obavljali, ne okrećite se (lijevo i desno) jer Allah okrene Svoje lice prema Svome robu kad je u namazu sve dok se ne pođe okretati. Naredio vam je post, a to se može uporediti sa čovjekom koji, u skupini ljudi, sa sobom nosi kesu sa mošusom čijem se mirisu svi dive. Zadah postačevih usta Allahu je ugodniji od mirisa mošusa. Naredio vam je zekjat, a to vam je slično čovjeku koga neprijatelji zarobe, zavežu mu ruku za vrat i povedu ga da mu odrube glavu. On (u tome momentu) uzvikne: Hoću da se otkupim po svaku cijenu, malom ili velikom količinom imovine! Oni mu dopuste i on se otkupi. Naredio vam je da se sjećate i spominjete Allaha, a to vam je slično čovjeku čiji trag užurbano slijede neprijatelji, međutim, on se skloni u sigurnu utvrdu i tako se zaštiti od njih. I čovjek se od šejtana može zaštititi samo spominjanjem Allaha. Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, reče:
Ja vama (pored toga) naređujem (i drugo) petero koje je Allah naredio meni! Naređujem vam poslušnost, pokornost, borbu na Allahovu Putu, hidžru i zajedništvo. Zaista, ko naruši zajedništvo koliko za jedan pedalj, taj je prekinuo nit koja ga veže za islam, osim ako se ponovo ne povrati. Ko bude težio uvjerenjima iz predislamskog doba, on će biti od onih koji će u Džehennemu klečati!" Na to će neki čovjek: Allahov Poslaniče, pa i ako bude klanjao i postio? On reče: "I ako bude klanjao i postio! Zato, težite onome uvjerenju zbog koga vas je Allah nazvao muslimanima, mu'minima i Allahovim robovima." (hasenun-garibun-sahihun)


O primjeru vjernika koji uči Kur'an i vjernika koji ga ne uči

Ispričao nam je Kutejbe; kaže: Obavijestio nas je Ebu Avane prenijevši od Katadea, on od Enesa, a on od Ebu Musaa el-Eš'arija, koji je kazao da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem rekao: "Vjernik koji uči Kur'an poput je limuna čiji su i okus i miris ugodni. Vjernik koji ne uči Kur'an poput je hurme koja je bez mirisa, a ukus joj je sladak. Licemjer koji uči Kur'an poput je bosiljka čiji je miris ugodan, a okus mu je gorak, dok je licemjer koji ne uči Kur'an poput gorke tikvice čiji je miris neugodan a okus joj je gorak." (hasenun-sahihun)

Ispričali su nam Hasan b. Ali el-Hallal i dugi i kazali: Obavijestio nas je Abdur-Rezzak; kaže: Nas je obavijestio Ma'mer prenijevši od Zuhrija, on od Seida b. Musejjeba, a on od Ebu Hurejrea, koji je kazao da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Vjernik je sličan usjevu koga vjetrovi neprestano njišu. I vjernika stalno snalaze nekakva iskušenja. Licemjer je, pak, poput korijena drveta koje se ne pomjeri dok se ne posiječe. (hasenun-sahihun)

Ispričao nam je Ishak b. Musa; kaže: Obavijestio nas je Ma'n"; kaže: Nas je obavijestio Malik" prenijevši od Abdullaha b. Dinara, a on od Ibn Omera da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: "Ima jedna vrsta drveta čije lišće ne opada, a koje je slično vjerniku. Recite mi koje je to drvo! Ljudi počeše razmišljati o pustinjskom drveću, a ja u sebi pomislih da je to palma, ali sam se stidio da kažem. Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, (ne dobivši nikakva odgovora), reče: "To je palma." Pa sam, veli Abdullah, ispričao Omeru šta sam u sebi pomislio, a on reče: Da si to rekao, volio bih nego da mi je dato to i to ." (hasenun-sahihun)

O primjeru pet vakata namaza

Ispričao nam je Kutejbe; kaže: Obavijestio nas je Lejs prenijevši od Ibnul-Hada , on od Muhammeda b. Ibrahima , on od Ebu Selemea b. Abdur-Rahmana, a on od Ebu Hurejrea daje Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: "Šta mislite kada bi neko od vas imao ispred kuće rijeku i svakodnevno se u njoj pet puta kupao da li bi se na njemu zadržalo prljavštine?" Ne bi na njemu ostalo ni malo prljavštine, odgovoriše prisutni. On reče: Tome je slično pet namaza, Allah njima briše grijehe." (hasenun-sahihun)

Ispričao nam je Kutejbe; kaže: Obavijestio nas je Hammad b. Jahja el-Ebehh prenijevši Sabita el-Bunanija, a on od Enesa,koji je kazao da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Moji su sljedbenici poput kiše kod koje se ne zna da li su joj bolje one prve (kapi) ili one posljednje."

O poučnim primjerima koje Uzvišeni Allah navodi Svojim robovima

Ispričao nam je Ali b. Hudžr es-Sa'di; kaže: Obavijestio nas je Bekijje b. Velid prenijevši od Behire b. Seida , on od Halida b. Ma'dana , on od Džubejra b. Nufejra, a on od Nevvasa b. Sim'ana el-Kilabija, koji je kazao da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Allah poredi Pravi Put sa putem koji je sa dvije strane omeđen zidovima. Na njima su mnoga vrata koja su otvorena, a na kojima su (samo) zastori. Na početku puta jedan glasnik poziva (na Pravi Put), a i iznad njega drugi uzvikuje: Allah poziva u Kuću Mira i ukazuje na Pravi Put onome kome On hoće. Vrata na stranama Puta simboliziraju Allahove granice, pa neka niko ne prelazi Allahove granice dok ne podigne zastor! Glas koji uzvikuje iznad njega je opominjatelj njegova Gospodara." (hasenun-garibun)

Ispričao nam je Kutejbe; kaže: Obavijestio nas je Lejs prenijevši od Halida b. Jezida, on od Seida b. Ebu Hilala da je Džabir b. Abdullah el-Ensari kazao: "Jednog dana pred nas iziđe Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i reče: "Usnio sam kako Džibril stoji više moje glave, a Mikail niže mojih nogu. Jedan od njih reče drugome: Navedi mu poučan primjer! A on reče: Slušaj, kako bi čule tvoje uši i razumjelo tvoje srce! Ti i tvoji sljedbenici ste slični vladaru koji sagradi rezidenciju, potom u njoj sagradi jednu prostoriju pa u nju postavi trpezu i pošalje poslanika da pozove ljude na gozbu. Neki mu se ljudi odazovu, a neki ne odazovu. Allah je (taj) vladar, a kuća je islam. Rezidencija je Džennet, a ti si, Muhammede poslanik. Ko ti se odazove, prihvatiće islam. Ko prihvati islam, ući će u Džennet! A ko uđe u Džennet, jesti će ono što je u njemu." Ispričao nam je Muhammed b. Beššar; kaže: Obavijestio nas je Muhammed b. Ebu Adij, prenijevši od Džafera b. Mejmuna, on od Ebu Temimea el-Hudžejmija, on od Ebu Osmana, a on od Ibn Mes'uda, koji je kazao: "Jednom prilikom Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je, nakon što je klanjao jacijski namaz, uzeo Abdullaha b. Mes'uda za ruku i izišao izvan Mekke. Stigavši tamo, on mu reče da sjedne, potom oko njega označi (u pijesku) kružnicu i reče: "Ne izlazi iz te kružnice! Pored tebe će naići neki ljudi, sa njima ništa ne zbori, a neće ni oni sa tobom!" Potom je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, otišao tamo gdje je naumio. Dok sam sjedio u kružnici, pored mene naiđoše ljudi čije su kose i tijela bila poput Indijaca. Ne vide im se sramotni dijelovi tijela, a na njima se ne vidi ni odjeća. Prilaze k meni, ali liniju kružnice ne mogoše prijeći! Potom se vraćaju Allahovu Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem. Pred kraj noći, dok sam još sjedio dođe mi Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i reče: "Pokazano mi je (mnogo čega) tokom noći!" Zatim uđe u kružnicu, stavi glavu na moje stegno i zaspa. Spavajući hrkao je. Dok sam tako sjedio, a Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, spavao na mome stegnu, dođoše neki ljudi u bijeloj odjeći. Samo Allah zna koliko su bili lijepi! Priđoše k meni. Jedna grupa sjede pored glave Allahova Poslanika, a druga pored njegovih nogu, potom jedni drugima rekoše: Nije nam poznato da je ijednom čovjeku dato ono što je dato ovom vjerovjesniku, sallallahu alejhi ve sellem. Dok njegove oči spavaju, njegovo srce je budno. Navedite mu primjer (reče jedna grupa drugoj)! On ti je (rekoše drugi), sličan poglavici koji sagradi palaču i priredi gozbu, a potom svijet pozove na hranu i piće. Oni koji mu se odazovu, jedu i piju, dok one koji se ne odazovu kažnjava ili je kazao: muči. Kod tih riječi probudi se Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, i reče: "Čuo sam šta su ovi razgovarali. Da li znaš ko su oni?" Allah i Njegov Poslanik to najbolje znaju, odgovorih, a on reče: "To su bili meleci. Jesi li shvatio primjer koji su naveli?" Allah i Njegov Poslanik to najbolje znaju, rekoh, a on će na to: "Primjer koji su naveli znači: Milostivi je stvorio Džennet i pozvao robove u njega. Ko se odazove, ući će u Džennet, a ko se ne odazove, On će ga kazniti ili mučiti." (hasenun-garibun-sahihun)

O primjeru čovjeka, njegovog smrtnog časa i njegove nade

Ispričao nam je Muhammed b. Ismail ; kaže: Obavijestio nas je Hallad b. Jahja '; kaže: Nas je obavijestio Bešir b. Muhadžir ; kaže: Nas je obavijestio Abdullah b. Burejde prenijevši od svoga oca, koji je kazao da je Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Znate li čemu su primjer ovaj i ovaj?" a onda baci dva kamenčića. Rekoše: Allah i Njegov Poslanik, to najbolje znaju, a on reče: "Kamen (koji je pao daleko) simbolizira nadu, dok kamen (koji je pao blizu) simbolizira smrtni čas." (hasenun-garibun)

Ispričali su nam Hasan b. Ali el-Hallal i dugi i kazali: Obavijestio nas je Abdur-Rezzak; kaže: Nas je obavijestio Ma'mer prenijevši od Zuhrija, on od Salima, a on od Ibn Omera koji je kazao daje Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Ljudi su poput kamila. Među stotinu kamila čovjek ne može (sebi) naći jahalice." (hasenun-sahihun)

U hadisu koji je zabilježio El-Buhari u Sahihu stoji: "Vaš boravak na ovom svijetu, u odnosu na vrijeme koje su proživjeli narodi prije vas, je kao vrijeme od ikindijskog namaza do zalaska sunca."
Ispričao nam je Kutejbe b. Seid; kaže: Obavijestio nas je Mugire b. Abdur-Rahman prenijevši od Ebu Zinada, on od A'redža, a on od Ebu Hurejrea daje Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: "Ja i moji sljedbenici smo slični čovjeku koji (noću) zapali veliku vatru pa počnu gmizavci i leptirovi padati u nju. I ja vas hvatam za bokove (kako bih vas zaštitio od vatre), a vi se bacate u nju!" (hasenun-sahihun)

Ispričao nam je Ishak b. Musa el-Ensari; kaže: Obavijestio nas je Ma'n; kaže: Nas je obavijestio Malik prenijevši od Abdullaha b. Dinara, a on od Ibn Omera da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, kazao: "Vaš životni vijek, u odnosu na život naroda koji su živjeli prije vas, poput je vremena između ikindijskog namaza i zalaska sunca. Vaš primjer i primjer jevreja i kršćana bio bi sličan čovjeku koji, u želji da unajmi radnike, rekne: Ko bi mi radio pola dana za jedan kirat? pa se jave jevreji i rade za jedan kirat. Nakon toga on rekne: Ko bi mi radio od polovine dana do ikindijskog namaza za jedan kirat? pa se jave kršćani i rade za jedan kirat. Nakon toga vi radite, od ikindijskog namaza do zalaska sunca, za dva kirata. To bi rasrdilo jevreje i kršćane koji bi rekli: Kako to, mi smo više radili, a manje dobili? Poslodavac bi im na to odgovorio: Jesam li vam kakvu nepravdu učinio? Jesam li vas, možda, zakinuo u vašem pravu? Nisi, odgovorili bi oni, a on bi rekao: To je moja dobrota i ja je pružam kome hoću." (hasenun-sahihun)