Dobro društvo, biranje i posjedovanje dobrih drugova je veoma važno iz mnogih razloga i sa više aspekata.
Ljudi ne mogu živjeti sami, svaka osoba mora živjeti i mješati se sa drugima.Ti ljudi sa kojima sjediš i sa kojima se družiš neizbježno spadaju u jednu od dvije kategorije.Ili su dobre osobe –koje te upućuju ka dobru i podstiču te na njega i pomažu ti da uradiš ono što je Allah naredio ili su loše osobe-koje te podstiču da radiš ono što udovoljava šejtanu, što tebe zavodi i vodi te ka džehennemskoj vatri.
Kada je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem bio poslat sa dawom da uspostavi vjeru islama, on to nije uradio sam već je Allah odabrao za njega drugove koji su bili uz njega i koji su ponijeli Poruku dok nije bila upotpunjena.
Ova tri aspekta pokazuju važnost posjedovanja dobrih drugova, drugova koji su Salih (dobri).Takav drug će ti pomoći da uradiš ono što je dobro, podsjetiti te na Allaha, on će narediti ono što je dobro a zabraniti ono što je zlo.Oni takođe ukazuju na važnost izbjegavanja loših drugova.Takav drug će imati loš utjecaj na tebe, pomoći će ti da uradiš djela koja srde Allaha i koja vode ka džehennemu-od Allaha tražimo utočošte od toga.
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem je objasnio pitanje dobrog društva tako da nije ostalo mjesta za sumnju ili zbunjenost, kada je rekao: „Čovjek je na vjeri svoga druga-bliskog prijatelja-zato gledajte s kim se družite.“ (Ebu Dawud, Tirmizi)
Ovo znači da je čovjek na istom menhedžu kao njegov prijatelj, na istom putu kao njegov prijatelj, iste prirode, vladanja i ponašanja kao njegov prijatelj, zato moramo biti oprezni o tome s kim se družimo.Postoji jedna arapska izreka: „Tvoj drug je ono što te vuče ka nečemu.“ Tako ako je tvoj drug dobar on će te povući ka dobru ali ako je tvoj drug loš, on će te samo povući ka onome što je loše.Moramo pažljivo birati svoje prijatelje i drugove tako da za prijatelje uzmemo one koji su iskreni i koji će nam narediti ono što je dobro a zabraniti ono što je loše, koji će nas upozoriti ako nas vidi da činimo grijeh, ili nas posavjetovati ako postane svjestan naših nedostataka, i koji će nas pokriti ako kod nas vidi neku mahanu.O tome je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem rekao: „Musliman je brat drugom muslimanu.On ga niti izdaje niti mu govori laž niti ga ponižava.“(Tirmizi)
Tako ako vidiš neku grešku kod svog brata, ti trebaš poželjeti da je otkloniš od njega a ne da je razotkriješ ljudima.Ovo se zahtjeva od bratstva i ponovo naglašava važnost odabira prijatelja koji su na pravom putu, koji su lojalni, i koji kriju tvoje pogreške dok ti naređuju dobro i odvraćaju od zla, koji stoje uz tebe i podržavaju te, i surađuju s tobom u svemu što je dobro.
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem takođe objašnjava ovaj veliki princip u drugoj predaji u kojoj kaže: „Ne druži se osima sa vjernikom i ne jedi osim sa bogobojaznim." (Ebu Dawud, Tirmizi)
Ovaj princip je važan sa tačke kako se vjera uspostavlja i sa tačke šta je to bratstvo i šta ono radi.Doista, razlog zbog čega neko uzima prijatelja je da mu pomogne da uspostavi svoj islam i da mu pomogne u robovanju Allahu.Lijep primjer nalazimo u Poslaniku Musa'u, onome koga je Allah odabrao i sa kim je govorio.Kada ga je Allah poslao faraonu, on reče: „i podaj mi za pomoćnika iz porodice moje Haruna, brata mog; osnaži me njime i učini drûgom u zadatku mome, da bismo Te mnogo hvalili i da bismo Te mnogo spominjali, (Ta-ha, 29-34)
Musa, alejhi sellam je želio svog brata da ga podrži i pomogne mu, da ga zaštiti i da mu bude drug, i ovo je ono što vjernici moraju uraditi jedan za drugog jer stvar koja povezuje sve vejrnike zajedno i čini ih braćom je Iman.Poslanik,sallallahu alejhi ve sellem je rekao: „Tri su osobine, ko ih ima osjetiće slatkoću vjere: da su mu Allah i Poslanik draži od svega drugog,da voli čovjeka samo radi Allaha, i da mrzi da bude vraćen u nevjerstvo isto što mrzi da bude bačen u Vatru.“(Buharija, Muslim)
Tako je veza između vjernika zasnovana na Imanu i iskrenom bratstvu.Budi oprezan da ne uzimaš bilo koga za druga zasnovano na nečem mimo ovoga jer ako to uradiš grizt ćeš svoje ruke iz žalosti isto kao što će nepravednici grizti svoje ruke iz žalosti na Sudnjem Danu govoreći: „Na Dan kada nevjernik prste svoje bude grizao govoreći: "Kamo sreće da sam se uz Poslanika Pravoga puta držao,kamo sreće, teško meni, da toga i toga za prijatelja nisam uzeo, (Furkan, 27,28)
I Allah Uzvišeni kaže: Onome ko se bude slijepim pravio da ne bi Milostivog veličao, Mi ćemo šejtana natovariti, pa će mu on nerazdvojni drug postati; ( Zuhruf, 36)
Tako svo ovo fizičko zajedništvo koje vidiš oko sebe a koje je zasnovano na nečem drugom mimo Imana će biti obrisano na taj Dan i biće uzrok žalosti i mučenja za njih. Allah kaže da oni koji vole jedni druge zbog nečeg drugog mimo Allaha da će biti „...neprijatelji jedni drugima...“ na Sudnjem danu. (Zuhruf, 67)
Samo bratsvo koje je zasnovano na imanu i bogobojaznosti je istinsko i trajno bratstvo.Svo oni koji se zbližavaju iz materijalističkih razloga, zbog puti, zbog nacionalnosti ili iz bilo kog drugog razloga će biti neprijatelji jedni drugima „...osim Mutequn“-oni koji imaju bogobojaznost, koji vole svog brata samo zato što je na Allahovom putu i ima isti iman kao i oni, koji je uzeo put Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem i ispravnih prethodnika.Zato budi oprezan prije nego posrneš i budeš izložen smutnji koju nisi ni mogao zamisliti sve zbog toga što nisi bio oprezan koga uzimaš za prijatelja.
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem je rekao: „”Primjer dobrog druga i lošeg druga je kao primjer onoga ko nosi miris mošusa i onoga ko koristi kovački mijeh. Onaj ko nosi miris miska (mošusa) će te namirisati, ili ćeš ga od njega kupiti, ili ćeš barem osjetiti njegov lijep miris. A onaj ko koristi kovački mijeh spržit će tvoju odjeću, ili ćeš barem osjetiti njegov ružan miris.“ (Muttefekun alejhi)
Dobar drug je upoređen ovako zato što je dobar i što će ti pomoći da se sjetiš Allaha.Ako vidi da si napravio grešku, on će te posavjetovati i podržati te, dok će te loš drug napustiti u trenutku kada imaš najveću potrebu za njim. Na Dan kada nevjernik prste svoje bude grizao govoreći: "Kamo sreće da sam se uz Poslanika Pravoga puta držao,kamo sreće, teško meni, da toga i toga za prijatelja nisam uzeo, on me je od Kur'ana odvratio nakon što mi je priopćen bio!" – a šejtan čovjeka uvijek ostavlja na cjedilu –(Furkan, 27-29)
Loš drug je šejtan među ljudima a šejtana ima i ljudskih i džinskih.Ponekad zlo koje dođe od šejtana od ljudi je veće od zla koje dođe od šejtana od džina.Zapravo šejtani od ljudi mogu šejtane od džina podučiti neke stvari koje oni nisu znali!
Tako je u ovom hadisu gdje je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, opisao dobrog druga kao prodavača mošusa, što je specifična vrsta mirisa, jedan od najboljih- i rekao je da ćeš ili uzeti nešto od njega ili ćeš osjetiti njegov miris na sebi.Može se vidjeti da ćeš od dobrog druga ili uzeti neko dobro djelo ili izreku, bićeš pokoran Allahu jer on to radi i jer te podržava u tome, naređujući šta je dobro i zabranjujući šta je zlo, postizanje lijepih osobina, kvaliteta i korisnog znanja, ili ako vidi da tvoj iman slabi on će te posavjetovati i pomoći ti.
Dobar primjer možemo pronaći u Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem koji je bio ma'sum (oslobođen činjenja grijeha).Kada je činio hidžru iz Mekke u Medinu nije htio napustiti dok nije odabrao za sebe druga koji će mu biti saputnik na tom putu.Ebu Bekr se ponudio da ide sa njim i učini hidžru takođe ali mu je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naredio da sačeka dok mu Allah to ne dozvoli.Ovo ukazuje na činjenicu da je Ebu Bekr bio Poslanikov drug na ovoj hidžri po Allahovom odabiru i tako velik odabir i takvu blagodat da je Uzvišeni Allah spominje u Kur'anu.
Ako ga vi ne pomognete – pa pomogao ga je Allah onda kad su ga oni koji ne vjeruju prisilili da ode, kad je s njim bio samo drug njegov, kada su njih dvojica bila u pećini i kada je on rekao drugu svome: "Ne brini se, Allah je s nama!", (Tewba, 40)
On, sallallahu alejhi ve sellem, je rekao: „Doista je Allah sa nama“ ne „sa mnom“ jer je Ebu Bekr podržao Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem u uspostavljanju Allahove vjere, on je tako zaslužio pravo da bude podržan od Allaha takođe.
Ebu Bekr, dobar prijatelj i drug, onaj koji je bio spreman da sve žrtvuje radi Allaha i službe Njegovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, svoju krv,svoj imetak, svoj znoj, svoje suze i sve što je posjedovao je dao radi Allaha.Ebu Bekr es-Siddik, Allah bio zadovoljan sa njim, prvi halifa nakon Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem i njegov najveći drug, najbolji od ovog ummeta nakon Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, je postavio nama ovaj ogroman primjer dobrog druga koji je poput prodavača mirisa.