Prvi princip: Kada
nastupi smutnja i kada se situacija promjeni onda čovjek treba djelovati sa
blagošću, mudrošću, promišljenošću/obzirnošću i bez žurbe.
Ovo je važan
princip koji obuhvata tri stvari:
a) Blagost: Prenosi se od
Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem u vjerodostojnom hadisu da je rekao: “
U čemu god se nađe blagost ona to
ukrasi,a gdje god ne bude blagosti to bude unakaženo."(Muslim)
Ljudi
od znanja su objasnili da je riječ „u
čemu god“ općenita i obuhvata sve i kao takva blagost je pohvalna u svm
stvarima kao što je takođe spomenuto u hadisu u kojem je Poslanik, sallallahu
alejhi ve sellem rekao Aiši, radijallahu anha: „Zaista je Allah blag i On voli
blagost u svim stvarima." (Muttefekun alejhi) Imam Buharija je ovaj hadis
zabilježio pod poglavljem „Knjiga o blagosti u svim stvarima“.
Iz
tog razloga čovjek treba biti blag i obziran u svim stvarima, ne treba se
srditi i postati grub jer čovjek nikad neće zažaliti blagost jer „Ona povećava ljepotu u svakoj stvari.“
Tvoje
misli, tvoja mišljenja, bilo koje pitanje koje se pojavi, tvoj sud o nečemu
itd. – trebaš biti blag u svim tim stvarima.Ne žuri i ne budi od onih koji su
ishitreni slijedeći riječi tvog Poslanika: „Blagost samo ukrašava ljepotu neke
stvari“.Zato budi ljubazan i djeluj sa finoćom i čuvaj se da budeš neljubazan i
bez blagosti jer to kida milost iz svih stvari.
b) Nedostatak
žurbe/staloženost: Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem je rekao Ešedždžu
Abdu-l-Kajsu: Ti posjeduješ dvije osobine koje voli Allah, blagost i
staloženost.(Muslim)
Nedostatak žurbe
je poželjna osobina i zbog toga Uzvišeni Allah kaže: I priziva čovjek dowom
svojom i zlo i dobro; a čovjek je brzoplet. (Isra, 11)
Ljudi od znanja su
objasnili da je čovjek ukoren u ovom ajetu jer je ishitren i zbog toga ko god
ima ovu osobinu je kritikovan zbog nje.
c) Promišljenost/obzirnost
je takođe od lijepih osobina za vrijeme smutnji i kada se situacije promjene jer
promišljanjem čovjek može vidjeti pravu stvarnost pitanja i razumjeti
ga.Prenosi se u Muslimu da je Mustaurid al-Kuraši rekao: „Čuo sam Allahova
Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem da kaže: 'Sudnji dan će nastupiti a
rimljani će biti većina ljudi.“Amr mu reče: „Budi oprezan o tome šta pričaš.“
On odgovori: „Ja samo kažem ono što sam čuo od Allahova Poslanika, sallallahu
alejhi ve sellem.“ Na to Amr reče: „Ako je to tako onda je to samo zbog četri
osobine koje rimljani posjeduju:
·
Oni su naipromišljeniji ljudi prilikom spuštanja smutnje
·
Oni se najbrže oporavljaju nakon nedaće
·
Oni se najbrže oporavljaju i napadaju nakon poraza
·
Oni su dobri prema siromašnima, siročadi i slabima
·
I peta osobina je da oni pružaju otpor tiraniji kraljeva
Ljudi
od znanja su rekli da „u ovoj izjavi Amr
ibn al-As nije htio hvaliti rimljane i nevjernike već je htio objasniti
muslimanima da je preživljavanje rimljana i da će oni biti većina ljudi za
vrijeme nastupanja Časa je zbog toga što su najpromišljeniji ljudi za vrijeme
smutnje.
Njihova
promišljenost uzrokuje da pažljivo pogledaju na neko pitanje i riješe ga tako
da njihovi životi i životi njihovih ljudi budu spašeni.
Zbog
čega će rimljani biti većina ljudi pred kraj vremena?
Amr
ibn As je objasnio da je to zbog toga što oni posjeduju ove osobine a prva od
ovih osobina koja nas zanima je da su
oni najpromišljeniji ljudi prilikom spuštanja smutnje.To znači da ako se
situacija promjeni i nastupi smutnja oni djeluju promišljeno.Oni ne djeluju sa
žurbom i ishitreno i ne djeluju u bijesu što ih može koštati života njihovih
ljudi ili donošenja još veće smutnje na njih.Zbog toga što oni znaju kako
postupati kada nastupi smutnja oni sebe
spase da budu zarobljeni u njoj.Tako zbog ove osobine oni će činiti većinu
ljudi kada nastupi Sudnji Dan.
Začuđeni
smo zbog čega mi ne usvojimo ovu osobinu 'promišljenosti' koji je pohvalio Amr
ibn As jer je to pohvalna osobina a mi najviše zaslužujemo svako dobro.
Promišljenost
je pohvalna u svim stvarima.Misli pametne osobe su prosvijetljena
promišljanjem, nedostatkom žurbe i blagošću.Ove osobine pokazuju nečiju
inteligenciju i mudrost.