Reci: "Tražim
zaštitu u Gospodara ljudi, Vladara ljudi, Boga ljudi, od zla šejtana-napasnika,
koji zle misli unosi u srca ljudi – od džina i od ljudi!" (En-Nas)
„Reci:
"Tražim zaštitu u Gospodara ljudi, Vladara ljudi, Boga ljudi,“ ovo
poglavlje govori o traženju utočišta kod Gospodara i Vladara ljudi od šejtana
koji je izvor svakog zla. „Od
zla šejtana-napasnika, koji zle misli unosi u srca ljudi,“ neka od raznovrsnih
lica njegova zla su da on došaptava u srca ljudi, ukrašava zlo, predstavlja ga
njima u primamljivom obliku i podstiče ih na činjenja njega.On stalno došaptava
ali se povlači kada se rob sjeti Allaha, traži pomoć od Njega u odbijanju
njega.Iz tog razloga je na čovjeku da se obrati Allahu za pomoć, da traži utočište
kod Njega i da traži pribježište Njegovom gospodarstvu.Svi ljudi su pod
carstvom Njegova gospodarstva, rububijjeta i vlasti.
Čovjek takođe
treba tražiti pribježište u Njegovoj božanstvenosti, uluhijjetu, jer je zbog
tog robovanja i stvoren.Ovo robovanje, kako god , ne može biti usavršeno sve
dok ne savlada zlo svog neprijatelja koji želi da ga spriječi od ovog cilja,
ometajući ga od njega, i koji želi da on slijedi njega i da tako postane
stanovnik užarene Vatre.
Došaptavanje može
doći od džina ili od ljudi i zato Allah kaže, „od džina i od ljudi“.
Sva hvala i
zahvala pripada Allahu, Gospodaru svih svjetova, na početku i na kraju.
Tefsir - Imam
As-Sa'di
Bilješke:
Uzvišeni Allah
kaže u pogledu traženja utočišta:
خُذِ
الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ ۚ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
Ti sa svakim –
lijepo! I traži da se čine dobra djela, a neznalica se kloni! A ako šejtan pokuša da te na zlo navede, ti
potraži utočište u Allaha, On uistinu sve čuje i zna. (Al-A'raf, 199-200)
ادْفَعْ
بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ ۚ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَصِفُونَ وَقُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ
أَنْ يَحْضُرُونِ
Ti lijepim zlo
uzvrati, Mi dobro znamo šta oni iznose, i
reci: "Tebi se ja, Gospodaru moj, obraćam za zaštitu od priviđenja
šejtanskih, i Tebi se,
Gospodaru moj, obraćam da me od njihova prisustva zaštitiš!" (Al-Mu'minun,
96-98)
وَلَا
تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا
الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو
حَظٍّ عَظِيمٍ وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ
Dobro i zlo nisu
isto! Zlo dobrim uzvrati, pa će ti dušmanin tvoj odjednom prisni prijatelj
postati. To mogu postići samo
strpljivi; to mogu postići samo vrlo sretni. A kad šejtan pokuša da te na zle misli navede, ti zatraži
utočište u Allaha, jer On, uistinu, sve čuje i zna sve. (Fussilet, 34-36)
Ibn Kajjim,
rahimehullah je objasnio značenje traženja utočišta na prelijep način.On je
rekao u „Al-Fewa'id-u“:
„Znaj da je glagol
'adha i njegove izvedenice nose značenje bivanje opreznim i obazrivim, čuvanjem
i utvrđivanjem, bivanje spašenim i pobjedonosnim.Njegovo osnovno značenje je
bježanje od onoga čega se bojiš da će ti naštetiti ka onome što će te zaštiti
od njega.“