Zar
grudi tvoje nismo prostranim učinili, i breme tvoje s tebe skinuli, koje je
pleća tvoja tištilo, i spomen na tebe visoko uzdigli! Pa uistinu, uz teškoću je
olakšanje, Uistinu, uz teškoću je olakšanje.! A kad završiš, tad se trudi i I
Gospodaru svom tad žudi!
Allah
kaže, nabrajajući Svoje blagodati darovane Svom Poslaniku, „Zar grudi tvoje
nismo prostranim učinili“ tako da su one spremno prihvatile zakone vjere,
obavezu pozivanja Allahu, one su prihvatile mnoga lica lijepog ponašanja
usmjeravajući svoju pažnju prema Ahiretu i željno obavljajući sva dobra djela. „i
breme tvoje s tebe skinuli“ tvoj grijeh „koje je pleća tvoja tištilo“ Allah
kaže na drugom mjestu, „da bi ti Allah ranije i kasnije krivice oprostio“
(Feth, 2) „i spomen na tebe visoko uzdigli!“ poput uzvišene i lijepe
hvale.Nijedno drugo stvorenje nije dostiglo taj stepen, tako da, u mnogo
slučajeva se Allah ne spominje a da se Njegov Poslanik ne spomene uz Njega
poput izgovaranja šehadeta prilikom prihvatanja Islama, poziva na namaz,
ikameta i u hutbama.
Srca
njegova ummeta posjeduju takvu ljubav, veličanje i poštovanje prema njemu koje
se ne može naći ni za kog drugog pored Allaha Uzvišenog.Neka mu Allah podari
najljepšu nagradu u ime njegova ummeta, bolju od onih darovane bilo kom drugom
poslaniku.
„Pa
uistinu, uz teškoću je olakšanje, Uistinu, uz teškoću je olakšanje!“ u ovome
leže radosne vijesti.Svaki put kada čovjek bude iskušan sa nedaćama i teškoćama,
olakšanje dolazi s njima i prati ih.Ako bi teškoća ušla u gušterovu rupu,
lahkoća bi ušla za njom i otklonila je.Uzvišeni Allah kaže: „Allah će, sigurno,
poslije tegobe, olakšanje dati.“ (Talak, 7) Poslanik, sallallahu alejhi ve
sellem je rekao: „Olakšanje prati nedaću a sa teškoćom dolazi lahkoća.“
U
ova dva ajeta je riječi „teškoća“
prethodio određeni dodatni član ukazujući na to da je jedna.Riječ „olakšanje“
je ostala neodređena ukazujući da se ona iznova dešava.Tako jedna nedaća neće
nadvladati dva olakšanja.Šta više, obzirom da joj je dat određen član, riječ „teškoća“
obuhvata sve vrste poteškoća i stoga
ovaj ajet dokazuje da, bez obzira koliko teškoća bila velika, olakšanje je mora
slijediti.
Potom
Allah naređuje Svom Poslaniku posebno a potom indirektno i vjernicima da budu
zahvalni Njemu i da uspostave zapovijedi zahvalnosti: „A kad završiš“ sve svoje
obaveze i ne ostane ništa drugo u tvom srce što bi ga spriječilo „tad se trudi“
u ibadetu i dovi.Ne budi od onih koji kada su slobodni troše svoje vrijeme i
okreću se od svog Gospodara i Njegova sjećanja i tako skončaju među
gubitnicima.
Takođe
je rečeno da je značenje ovoga da kada završiš svoju molitvu, trudi se u dovi i
zagovornici ovog mišljenja su rekli da „I Gospodaru svom tad žudi!“ znači da
tražiš od Njega da ispuni sve tvoje potrebe.Ovi koji su slijedili ovo mišljenje
su koristili ove ajete da dokažu propisnost dove i sjećanja nakon propisanog
namaza.A Allah najbolje zna.
Abdur-Rahman
bin Nasir As-Sadi