Thursday, August 14, 2008

El-idžaretu - Iznajmljivanje stvari i unajmljivanje ljudi za pružanje određenih usluga


Ugovori o iznajmljivanju ili unajmljivanju su stvari koje se konstantno dešavaju s obzirom na razne ljudske potrebe i njihovo svakodnevno poslovanje.Stoga je neophodno znati da su svi propisi koje se odnose na sve vrste ljudskog poslovanja uzakonjeni u šerijatu u skladu sa fikhskim propisima koji čuvaju interese i sprečavaju štetu.
Idžara znači iznajmljivanje nečega ili unajmljivanje nekoga za određeni posao ili pružanje usluge za određeni novčani iznos.

Uzvišeni Allah kaže:“ "Mogao si" – reče Musa – "uzeti za to nagradu." (Al-Kahf,77)

Prema islamskim pravnicima idžara se definiše kao:”unajmljivanje za određeno dozvoljeno korištenje bilo prisutne stvari ili unaprijed opisane stvari za određenu namjenu i za određeni vremenski period ili za pružanje određene usluge uz određenu nadoknadu.
Gornja definicija sadrži većinu uslova neophodnih za valjanost idžare kao i njene vrste:

1.Izraz:” unajmljivanje za...korištenje” ukazuje da unajmljivanje robova nije uključeno u idžaru već će prije biti da je to onda prodaja nego iznajmljivanje ili unajmljivanje u ovom slučaju.(t.j. nije dozvoljeno unajmljivati robinju radi spolnog odnosa sa njom)



2.Izraz:”dozvoljeno” isključuje svaku vrstu iznajmljivanja ili unajmljivanja za nedozvoljenu upotrebu,poput bluda naprimjer.

3.Izraz:”određeno korištenje” isključuje bilo kakvu nepoznatu korist ili korištenje kroz idžaru usljed čega iznajmljivanje postaje ništavno.

4.Izraz:” unajmljivanje za određeno dozvoljeno korištenje bilo prisutne stvari ili unaprijed opisane stvari za određenu namjenu” ukazuje da postoje dvije vrste idžare:
Prva:Idžara može biti za korištenje određene prisutne ili opisane stvari.Primjer iznajmljivanja poznate stvari je kada vlasnik kuće kaže”Iznajmiću ti ovu kuću” dok je primjer za iznajmljivanje opisane stvari je kada vlasnik određenih životinja kaže:”Iznajmiću ti nekoliko životinja takvog i takvog opisa za transportovanje ili jahanje.
Druga:Idžara takođe može biti unajmljivanje nekoga za pružanje određene vrste usluga poput onoga koji unajmi nekoga da ga odveze na to i to mjesto ili da mu napravi ogradu ili sl.

5.Izraz:”za određeni vremenski period” znači da period na koji se iznajmljuje mora biti preciziran,dan,mjesec ili sl.

6.Izraz:” uz određenu nadoknadu” ukazuje na obavezu preciziranja nadoknade za iznajmljivanje nečega ili unajmljivanje nekoga.

Stoga,svi uvjeti ispravnosti ove dvije vrste idžare mogu se ukratko navesti kao sljedeći:
• unajmljivanje se mora odnositi na korištenje objekta a ne na sam objekt
• upotreba objekta mora biti dozvoljena
• svrha iznajmljivanja treba biti poznata
• ukoliko objekt nije prisutan ili poznat treba se dogovoriti opisom njenog vlasnika
• period iznajmljivanja treba biti preciziran
• nadoknada za iznajmljivanje treba biti precizirana

Valjana idžara je dozvoljena Kur’anom,sunnetom i koncenzusom uleme.

Uzvišeni Allah kaže:“a ako vam djecu doje, onda im dajte zasluženu nagradu” (At-Talaq,6)
Uzvišeni Allah kaže:“ "Mogao si" – reče Musa – "uzeti za to nagradu." (Al-Kahf,77)

Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je unajmio iskusnog vodiča prilikom hidžre iz Meke u Medinu.
Štaviše, idžara je ljudska potreba jer postoji potreba za ostvarivanje koristi od iznajmljivanja a isto tako postoji potreba za objektom koji se iznajmljuje. takođe riječi Allahova poslanika sallallahu alejhi ve sellem u kojima kaže:”Uzvišeni Allah kaže:”Sa trojicom ću se Ja na sudnjem danu obračunati:čovjekom koji u Moje ime nešto dobije,pa iznevjeri,čovjekom koji proda slobodna čovjeka pa za njega uzeti novac potroši na svoju hranu i čovjeka koji drugog uzme u najam pa mu ovaj valjano uradi posao a on mu za to ne isplati zasluženu nagradu”. (Buharija)
Nije dozvoljeno iznajmljivanje kuća,poslovnih objekata za činjenje grijeha poput prodaje alkohola i sl. jer se iznajmljivanje u tom slučaju smatra učestvovanjem u grijehu.
Dozvoljeno je zakupniku iznajmiti nekom drugom ono što je on iznajmio na korištenje jer se zakupnik smatra privremenim vlasnikom onoga što je iznajmio.Stoga mu je dozvoljeno da koristi iznajmljenu stvar ili da da nekom drugom da se njome koristi.Ipak,drugi zakupnik mora koristit iznajmljenu stvar na isti način kao prvi ili još bolje,na primjer, zakupnik koji iznajmi kuću može je iznajmiti nekom drugom zakupniku ukoliko je on isto koristi za stanovanje ali mu nije dozvoljeno da je iznajmi nekome ko bi je koristio kao fabriku ili labaratoriju.
Nije dozvoljeno unajmiti nekoga radi obavljanja djela ibadeta ili pobožnosti kojima se čovjek približava Allahu poput obavljanja hadždža za nekog drugog ili učenja ezana.To je zbog toga što su ova djela ,djela pojedinca kojima se čovjek nastoji približiti Allahu a uzimanje plate za njih čine ta djela dalekim od ibadeta Allahu.Međutim,dozvoljeno je primati finasijsku podršku iz bejtul-mala za djela opće koristi,poput obavljanja hadždža,pozivanja na namaz(ezan),predvođenja ljudi u namazu,podučavanje Kur’anu i fikhu,suđenju i donošenju fetvi.Primanje nadoknade u takvim slučajevima nije vid kompenzacije već prije pomoć za izvršavanje djela pokornosti.Ovo ne ponoštiva ta pobožna i dobra djela niti utiče na iskrenost njihovog obavljanja.
Šejhul-islam ibn Tejmijje je rekao:”Pravnici su se jednoglasno složili na pravljenju razlike između unajmljivanje nekoga za činjenje neke vrste ibadeta i pružanje finansijske podrške za njihove počinitelje.Davanje naknade borcima,sudijama ,mujezinima i imamima je nedvojbeno dozvoljena.A što se tiče unajmljivanja nekoga kako bi obavljao neku vrstu ibadeta u korist nekog drugog to nije dozvoljeno po većini islamskih učenjaka”. (Medžmu ul-fetawa,30/206)
Ibn tejmijje takođe kaže:”Šta god se uzme iz bejtul mala u takvim slučajevima se ne smatra kompenzacijom niti platom već je to pomoć u obavljanju djela pokornosti.Ko god koristi tu finansijsku pomoć za činjenje ibadeta u ime Allaha će biti nagrađen a to što mu je dato iz bejtul-mala će se smatrati pomoći u činjenju takvih djela” (Al-Akhbar –Al-‘Ilmiyyah min Al-Ikhtiyarat Al-Fiqhiyyah,223)

Obaveze najmodavca i zakupnika

• Najmodavac mora učiniti sve što je neophodno kako bi se zakupnik mogao koristiti objektom iznajmljivanja poput popravljnja iznajmljenog auta ili rekonstrukcija iznajmljene kuće i popravljanje svega što je oštećeno i priprema neophodnih stavri za upotrebu.
• Kada istekne rok iznajmljivanja zakupnik mora popraviti svu štetu koju je eventualno napravio.

Idžara je vezujući ugovor između dvije strane najmodavca i zakupnika i pošto se smatra vrstom kupoprodaje svi propisi koji važe za kupoprodaju važe i za idžaru.Najmodavac i zakupnik ne mogu prekinuti najamninu bez suglasnosti.Ali ukoliko se pojavi neki nedostatak o kojem zakupnik nije bio upoznat prije potpisivanja ugovora ima pravo da ga raskine.
Najmodavac je dužan da zakupniku preda objekat koji se iznajmljuje i da mu omogući da ga koristi.Ukoliko najmodavac nešto iznajmi a zatim spriječi zakupnika da ga koristi tokom cijelog perioda iznajmljivanja ili djelimično on nema pravo da uzme cjelokupan ili djelimiačan iznos naknade jer nije predao zakupniku ono što je stajalo u ugovoru.Ukoliko najmodavac omogući zakupniku korištenje objekta koji se iznajmljuje a ne uzima naknadu tokom cijelog perioda iznajmljivanja ili djelimično, zakupnik mora isplatiti puni iznos naknade.To je zbog toga što je ugovor o iznajmljivanju obavezujući i ono što u njemu stoji se mora ispuniti, najamnina je pravo najmodavca a korištenje je pravo zakupnika.

Dva slučaja u kojima se ugovor može raskinuti

1.kada je objekt koji se iznajmljuje oštećen,kao kada bi neko iznajmio životinju za jahanje a ona ugine,ili kuću a ona se sruši ili zemlju za obradu a ona presuši
2.kada svrha iznajmljivanja ili unajmljivanja prestane da postoji kao u slučaju da neko unajmi ili pozove doktora da ga liječi ali on ozdravi prije nego ga doktor počne liječiti.U takvom slučaju ugovor o unajmjivanju je raskinut jer je njegova svrha prestala da postoji .

Kada se neko unajmi za određeni posao a zatim se razboli,neko drugi se mora unajmiti o njegovom trošku da ga zamjeni osim ako je ugovoreno da posao mora uraditi isključivo prvobitno unajmljena osoba.To je zbog toga što se svrha unajmljivanja možda ne bi mogla postići unajmljivanjem neke druge osobe.U tom slučaju najmodavac ne mora prihvatiti posao druge osobe od one koje je unajmio ali mu se daje mogućnost ili da čeka da unajmljena osoba ozdravi ili da raskine ugovor jer ne može ostvariti svoje pravo.