Najpreči da ljude predvodi u namazu jeste osoba koja je najučenija u Allahovoj knjizi,Kur'anu.Imam mora znati izgovarati harfove, ne praviti gramatičke greške i primjenjivati tedžvidska pravila.Osim toga imam mora posjedovati znanje o fikhskim propisima namaza , njegovim ruknovima, sastavnim djelovima, šartovima i onome što kvari namaz.Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao:“Onaj koji je najučeniji u Allahovoj knjizi neka vas predvodi u namazu“ (Buhari,Muslim)Takođe, u mnogim hadisima se spominje da je najpreči da bude imam onaj koji najbolje poznaje Allahovu knjigu i u isto vrijeme poznaje fikhske propise namaza.Ako su ljudi isti u poznavanju Kur'ana onda treba da ih predvodi onaj koji posjeduje više šerijatskog znanja jer je on onda sastavio dvije vrline:poznavanje Kur'ana i islamsko znanje.Zbog toga što je poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao:“Ako su isti u učenju Kur'ana onda imam treba da bude onaj koji bolje poznaje sunnet.“
Ukoliko su isti u tim stvarima onda onaj koji je prije učinio hidžru a ukoliko su i u tome isti onda onaj koji je stariji.Kao što je rekao Poslanik sallallahu alejhi ve sellem:“Neka vam onaj koji je stariji bude imam.“ (Buhari,Muslim)
To zbog toga što je biti osoba koja je ostarila u islamu velika blagodat kao i to da je osoba u poznim godinama bliža smrti i stoga poniznija što moze biti razlog uslišavanja njegove dove.
Dokaz za ovo je hadis Poslanika sallallahu alejhi ve sellem koji bilježi imam Muslim u kojem se kaže:“Onaj koji je najučeniji u Allahovoj knjizi neka predvodi ljude u namazu,a ako su isti u tome onda onaj koji je učeniji u sunnetu a ako su isti u pogledu poznavanja sunneta onda onaj koji je prije učinio hidžru a ako su i u tome isti onda onaj koji je stariji. (Buhari ,Muslim)
Stvari koje se moraju uzeti u pogledu imameta :
1.Postavljeni imam koji inače ljude predvodi u namazu - Ako je on kvalificiran da može biti imam onda niko drugi ne smije predvoditi ljude u namazu bez njegove dozvole čak i ako je bolji od njega.
2.Vlasnik kuće - Ako je on kvalificiran da može biti imam onda niko drugi ne smije predvoditi ljude u namazu u njegovoj kući bez njegove dozvole.
Dokaz za ovo je hadis koji bilježe Ebu Davud i Muslim gdje Poslanik sallallahu alejhi ve sellem rekao:“Neka niko od vas ne predvodi čovjeka u namazu u njegovoj kući ili pod njegovom vlašću bez njegove dozvole“.
Hattabi kaze: „Ovaj hadis znači da je vlasnik kuće preči da bude imam ukoliko je kvalifikovan da uči Kur'an i posjeduje šerijatsko znanje koje je potrebno za ispravno obavljanje namaza.(komentar sunnena ebu davuda)
Neispravni imamet
Imamet u namazu je velika odgovornost koja zahtjeva određenu kavalifikaciju.Nije dozvoljeno da se imamet prepusti prkosno nepokornoj osobi-fasiku.Prkosno nepokorna osoba je ona koja čini neki od velikih grijeha koji su na stepenu manjem od širka.Nepokornost u djelima znači činjenje velikih grijeha poput zinaluka,krađe , pijenje alkohola,prenošenja tuđih riječi,potvaranja ili sličnih grijeha.Učenjaci su se razišli da li je dozvoljeno da fasiq predvodi namaz i da li je ispravan namaz onih koji za njim klanjaju.Neki su rekli da namaz za velikim griješnikom nije ispravan zbog njegove manjkavosti u vjeri i slabosti imana.Drugi su rekli da je namaz za njim ispravan jer je on musliman čije je pojedinačni namaz ispravan a samim tim je i njegov imamet ispravan. Mnogi ashabi su klanjali za vladarima koji su bili nasilnici i fasici kao npr. ibn Omer koji je klanjao za Hadžadžom. I ovo je ispravno mišljenje mada je bolje postaviti kao imama čovjeka koji je dobar i pravedan.Prema mišljenju učenjaka ukoliko je namaz čovjeka na individualnoj osnovi ispravan njegov imamet je takođe ispravan ali su oni ipak izbjegavali da klanjaju za velikim griješnicima i novotarima.
Razlog zbog čega nije dozvoljeno postaviti ovu osobu da bude imam jeste da se ono što ova osoba kaže ne prihvata kao što Uzvišeni Allah kaže:
“ O vjernici, ako vam nekakav nepošten čovjek donese kakvu vijest, dobro je provjerite,(Hudžurat ,6)
Tako da se njemu ne može povjeriti da će on ispuniti ruknove namaza a i kao takav bio bi loš primjer.Poslanik sallallahu alejhi ve sellem je rekao: “Žena ne može predvoditi muškarca u namazu,niti beduin muhadžira niti zabludjeli vjernika osim ako ga savlada (u vlasti) i ako se vjernik boji njegova mača.(ibn Madže)
-Imamet onoga koji nije u mogućnosti da učini sedždu ili da stoji je neispravan osim osobama koji su poput njega .Izuzetak čini postavljeni imam koji se razbolio i čije se ozdravljenje očekuje ubrzo.Dokaz je hadis kada je Poslanik sallallahu alejhi ve sellem klanjao sjedeći u svojoj kući a ashabi iza njega stojećii pa im je on išaretio da sjednu.Kad je završio namaz rekao im je :“Imam je postavljen da bi se slijedio,pa kada on učini ruku učinite i vi ,a kada se vrati vratite se i vi ,ako on klanja sjedeći sjedite i vi.
-Imamet osobe koja je stalno u stanju nečistoće t.j. sahibi uzur,koja nekontralisano mokri ili pušta vjetar je neispravan.Dozvoljeno mu je biti imam samo osobi sličnoj njemu.Ukoliko bi zdrava osoba klanjala za njim namaz joj ne bi bio ispravan jer se u takvom namazu dešava ono što kvari namaz i što se ne može nadoknaditi sehvi sedždom jer imam koji predvodi namaz stalno čini stvari koje kvare njegov abdest i čistoću.
-Imamet nepismene osobe je neispravan.To je ona osoba koja ne može naučiti napamet fatihu ili je nauči ali je neispravno uči izgovarajući harfove pogrešno i mijenjajući značenje.
-Pokuđeno je da namaz predvodi onaj kojeg ljudi ne vole.To je zbog hadisa u kojem Poslanik sallallahu alejhi ve sellem kaže :“Trojici njihov namaz neće ni iznad njihovih ušiju:odbjeglom robu dok se ne vrati,ženi čij muž zaspi srdit na nju i imamu koji predvodi ljude u namazu a oni ga preziru.(hasen ,Tirmizi)
Na kraju, imam i oni koji za njim klanjaju trebaju prihvatiti kritiku jedni drugih ukoliko ona ne narušava njihovu čast jer svi mi griješimo i niko od nas nije savršen.
Molim Allaha da popravi naše stanje i da nas uputi na djela kojima će on biti zadovoljan. Amin
.