Nema siromaštva nakon Dženneta niti ima bogatstva u Vatri
Prenosi se da je Džundub b. Abdillah al Badžali - Allah bio zadovoljan sa njim - jednom bio upitan za savjet i uputu pa je rekao:
"Savjetujem ti da se bojiš Allaha i da mu budeš pokoran i savjetujem ti da se pridržavaš Kur'ana jer je on svijetlo u tamnoj noći i vodič tokom dana.Toga se pridžavaj nevodeći računa sa koliko napora i neimaštine se moraš suočiti. Ako te zadesi nedaća uloži svoj imetak da zaštitiš svoju vjeru, a ako se nedaća nastavi, založi sav svoj imetak i svoj život da sačuvaš svoju vjeru (ali nikad ne rizikuj svoju vjeru), jer je propao onaj čija je vjera upropaštena, a opljačkan je onaj čija je vjera oduzeta.I znaj da nema siromštva nakon Dženneta niti bogatstva nakon Vatre.
(Zehebi, Sijar A’lam Al-Nubala, 3:174)
Uvreda je poklon
Prenosi se da je Abdur-Rahman b. Mehdi - Allah mu se smilovao - rekao:
“ Da ne mrzim da se Allahu bude nepokorno, poželio bih da niko u ovom gradu ne ostane a da nije loše o meni govorio i da me nije ogovarao.Jer, ima li šta ljepše od dobrog djela kojeg čovjek nađe zapisanog u svojoj knjizi na Sudnjem Danu a da nije ništa uradio ili čak da nije ni znao za njega.“
(Ebu Nuajm, Hil'jetul-evlija 4:45)
Druži se sa ashabima i tabi'inima
Šakik bin Ibrahim prenosi:
Rečeno je Abdullahu ibn Mubareku : “Nakon što klanjaš sa nama, ne sjediš s nama ?“. On odgovori: “Idem pa sjedim sa ashabima i tabi'inima.“ Mi rekosmo:“A kako možeš sjediti sa ashabima i tabi'inima (kad su oni svi preselili) ? On odgovori: “Idem i čitam znanje koje sam sakupio, pa u njemu nađem njihove predaje i djela.A šta bi radio sa vama? Sjedite okolo i ogovarate ljude!“
(Zehebi, Sijar A’lam Al-Nubala u njegovoj biografiji o ‘Abdullah b. Al-Mubâraku)
Kruna i teret
Prenosi se da je Abdur-Rahman b. Abza - Allah bio zadovoljan sa njim - rekao:
„ Dobra žena uz čovjeka je poput zlatne krune na glavi kralja, a loša žena uz čovjeka je poput teškog tereta na leđima starca.“
(Ibn Ebi Šejbe, Al-Musannaf, 17428)
Drži se sredine
Rekao je Vehb bin Munnebih:
„Sve ima dva kraja i sredinu.Ako uhvatiš za jedan kraj , drugi će se nakriviti ali ako uhvatiš u sredinu, oba kraja će biti uravnotežena. Drži se uravnotežene sredine u svim stvarima!“
(Zehebi, Sijar A’lam Al-Nubala 4:45)
Sunnet VS. Ono što ljudi rade
Prenosi se da je Abdullah b. Al-Hasan često sjedio sa Rebi'om b. Abdur-Rahmanom:“Jedan dan su preispitivali i proučavali razne Sunnete kada je jedan čovjek iz halke rekao:“Ali, ovo nije ono što ljudi praktikuju (rade)“ Abdullah je rekao:“ Znači, ako se broj neznalica toliko poveća tako da oni postanu vladari i sudije, zar će oni onda biti dokaz nad Sunnetom ?! Rebi'a reče:“Svjedočim da su ovo riječi sinova poslanika“.
(Khatib Al-Bagdadî, Al-Faqîh wa Al-Mutafaqqih, 384)
Varka očiju
يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ
On zna poglede koji kriomice u ono što je zabranjeno gledaju, a i ono što grudi kriju(40;19)
Prenosi se da je Abdullah ibn Abbas - Allah bio zadovoljan sa njim – tumačeći ovaj ajet rekao:
„Čovjek bude sa grupom ljudi kada pored njih prođe žena.On im pokaže da je oborio pogled kako je ne bi gledao ali kada primjeti da oni ne obraćaju pažnju, on gleda u nju.Ukoliko se poboji da bi oni mogli to primjetiti on obori pogled, ali Allah je pogledao u njegovo srce i zna bi on volio kada bi mogao vidjeti njeno tijelo.“
(Hunad b. Al-Sarî, Al-Zuhd, 1428)
Nifak i šehadet
مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ
Slični su onima koji potpale vatru, i kad ona osvijetli njihovu okolicu, Allah im oduzme svjetlo i ostavi ih u mraku, i oni ništa ne vide!(2;117)
Katade, Allah mu se smilovao je rekao:
"Ovo je Allahov opis munafika-licemjera.On izgovori la ilahe illaAllah i sa tim se ženi od muslimana, nasljeđuje od muslimana, bori se sa muslimanima i njime štiti svoju krv i imetak.Ali, kada mu dođe smrt, šehadet nema osnove u njegovom srcu, niti ima iskrenosti u njegovim djelima, tako da je lišen toga kada umre i ostane u mraku i sljepoći, lutajući, kao što je bio slijep u pogledu Allahovog prava i pokornosti Njemu u ovom životu i gluh za istinu."
(Taberi u svom tefsiru)
Mrtva srca i neuslišane dove
Prenosi se da je Ibrahim ibn Edhem - Allah mu se smilovao - jednom prošao kroz pijacu u Basri.Ljudi su se okupili oko njega i upitali ga:
O Ebu Ishak,Uzvišeni Allah kaže u Svojoj knjizi:
ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
"Pozovite Me i zamolite, Ja ću vam se odazvati!(40;60), ali mi ga dozivamo već dugo vremena ali nam se On ne odaziva na naše dove.Ibrahim odgovori:
O narode Basre,vaša srca su mrtva zbog deset stvari:
1.Poznajete Allaha ali Mu ne dajete Njegova prava
2.Čitate Allahovu knjigu ali ne radite po njoj
3.Tvrdite da volite Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, ali ostavljate njegov Sunnet
4.Tvrdite da ste neprijatelji šejtana ali ga slijedite (t.j. njegove puteve)
5.Tvrdite da volite Džennet a ne radite za njega
6.Tvrdite da se bojite Vatre a približavate joj se (griješenjem)
7.Kažete da je smrt istina ali se ne pripremate za nju
8.Zauzeti ste istraživanjem tuđih mahana a zaboravljate vlastite
9.Jedete Allahove blagodati a ne zahvaljujete na njima
10.Sahranjujete svoje mrtve a ne uzimate pouku iz toga.
(Zehebi, Sijar A’lam Al-Nubala 8: 15, 16)
Prokletstvo grijeha
Prenosi se da je Hammad b. Seleme, Allah mu se smilovao, rekao:
„Biti proklet ne znači neko crnilo koje se može vidjeti na licu već je to kada ne ostaviš jedan grijeh a da ne zapadneš u drugi.“
(Ebu Bekr Al-Daynurî, Al-Mujâlasah wa Jawâhir Al-‘Ilm, 765)
Mekan otrov
Prenosi se da je Alija ibn Ebi Talib napisao Selmanu el Farisiju, Allah bio s njima zadovoljan, riječi:
"Primjer dunjaluka je poput zmije:mekana na dodir ali će te ubiti sa svojim otrovom.Zato se okreni od onoga što te oduševljava od njega, jer je ono što ostaje sa tobom tako malo.I ne mari za njim jer si siguran u odlazak sa njega.I budi najsretniji na njemu kada si najudaljeniji od njega jer svaki put kad njegov prijatelj nađe slast u jednom od njegovih užitaka, on otvori put ka jednoj od svojih nesreća."
(Ibn Ebi Dunja, Kitab Al-Zuhd, 164)
Prenosi se da je Džundub b. Abdillah al Badžali - Allah bio zadovoljan sa njim - jednom bio upitan za savjet i uputu pa je rekao:
"Savjetujem ti da se bojiš Allaha i da mu budeš pokoran i savjetujem ti da se pridržavaš Kur'ana jer je on svijetlo u tamnoj noći i vodič tokom dana.Toga se pridžavaj nevodeći računa sa koliko napora i neimaštine se moraš suočiti. Ako te zadesi nedaća uloži svoj imetak da zaštitiš svoju vjeru, a ako se nedaća nastavi, založi sav svoj imetak i svoj život da sačuvaš svoju vjeru (ali nikad ne rizikuj svoju vjeru), jer je propao onaj čija je vjera upropaštena, a opljačkan je onaj čija je vjera oduzeta.I znaj da nema siromštva nakon Dženneta niti bogatstva nakon Vatre.
(Zehebi, Sijar A’lam Al-Nubala, 3:174)
Uvreda je poklon
Prenosi se da je Abdur-Rahman b. Mehdi - Allah mu se smilovao - rekao:
“ Da ne mrzim da se Allahu bude nepokorno, poželio bih da niko u ovom gradu ne ostane a da nije loše o meni govorio i da me nije ogovarao.Jer, ima li šta ljepše od dobrog djela kojeg čovjek nađe zapisanog u svojoj knjizi na Sudnjem Danu a da nije ništa uradio ili čak da nije ni znao za njega.“
(Ebu Nuajm, Hil'jetul-evlija 4:45)
Druži se sa ashabima i tabi'inima
Šakik bin Ibrahim prenosi:
Rečeno je Abdullahu ibn Mubareku : “Nakon što klanjaš sa nama, ne sjediš s nama ?“. On odgovori: “Idem pa sjedim sa ashabima i tabi'inima.“ Mi rekosmo:“A kako možeš sjediti sa ashabima i tabi'inima (kad su oni svi preselili) ? On odgovori: “Idem i čitam znanje koje sam sakupio, pa u njemu nađem njihove predaje i djela.A šta bi radio sa vama? Sjedite okolo i ogovarate ljude!“
(Zehebi, Sijar A’lam Al-Nubala u njegovoj biografiji o ‘Abdullah b. Al-Mubâraku)
Kruna i teret
Prenosi se da je Abdur-Rahman b. Abza - Allah bio zadovoljan sa njim - rekao:
„ Dobra žena uz čovjeka je poput zlatne krune na glavi kralja, a loša žena uz čovjeka je poput teškog tereta na leđima starca.“
(Ibn Ebi Šejbe, Al-Musannaf, 17428)
Drži se sredine
Rekao je Vehb bin Munnebih:
„Sve ima dva kraja i sredinu.Ako uhvatiš za jedan kraj , drugi će se nakriviti ali ako uhvatiš u sredinu, oba kraja će biti uravnotežena. Drži se uravnotežene sredine u svim stvarima!“
(Zehebi, Sijar A’lam Al-Nubala 4:45)
Sunnet VS. Ono što ljudi rade
Prenosi se da je Abdullah b. Al-Hasan često sjedio sa Rebi'om b. Abdur-Rahmanom:“Jedan dan su preispitivali i proučavali razne Sunnete kada je jedan čovjek iz halke rekao:“Ali, ovo nije ono što ljudi praktikuju (rade)“ Abdullah je rekao:“ Znači, ako se broj neznalica toliko poveća tako da oni postanu vladari i sudije, zar će oni onda biti dokaz nad Sunnetom ?! Rebi'a reče:“Svjedočim da su ovo riječi sinova poslanika“.
(Khatib Al-Bagdadî, Al-Faqîh wa Al-Mutafaqqih, 384)
Varka očiju
يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ
On zna poglede koji kriomice u ono što je zabranjeno gledaju, a i ono što grudi kriju(40;19)
Prenosi se da je Abdullah ibn Abbas - Allah bio zadovoljan sa njim – tumačeći ovaj ajet rekao:
„Čovjek bude sa grupom ljudi kada pored njih prođe žena.On im pokaže da je oborio pogled kako je ne bi gledao ali kada primjeti da oni ne obraćaju pažnju, on gleda u nju.Ukoliko se poboji da bi oni mogli to primjetiti on obori pogled, ali Allah je pogledao u njegovo srce i zna bi on volio kada bi mogao vidjeti njeno tijelo.“
(Hunad b. Al-Sarî, Al-Zuhd, 1428)
Nifak i šehadet
مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَا يُبْصِرُونَ
Slični su onima koji potpale vatru, i kad ona osvijetli njihovu okolicu, Allah im oduzme svjetlo i ostavi ih u mraku, i oni ništa ne vide!(2;117)
Katade, Allah mu se smilovao je rekao:
"Ovo je Allahov opis munafika-licemjera.On izgovori la ilahe illaAllah i sa tim se ženi od muslimana, nasljeđuje od muslimana, bori se sa muslimanima i njime štiti svoju krv i imetak.Ali, kada mu dođe smrt, šehadet nema osnove u njegovom srcu, niti ima iskrenosti u njegovim djelima, tako da je lišen toga kada umre i ostane u mraku i sljepoći, lutajući, kao što je bio slijep u pogledu Allahovog prava i pokornosti Njemu u ovom životu i gluh za istinu."
(Taberi u svom tefsiru)
Mrtva srca i neuslišane dove
Prenosi se da je Ibrahim ibn Edhem - Allah mu se smilovao - jednom prošao kroz pijacu u Basri.Ljudi su se okupili oko njega i upitali ga:
O Ebu Ishak,Uzvišeni Allah kaže u Svojoj knjizi:
ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
"Pozovite Me i zamolite, Ja ću vam se odazvati!(40;60), ali mi ga dozivamo već dugo vremena ali nam se On ne odaziva na naše dove.Ibrahim odgovori:
O narode Basre,vaša srca su mrtva zbog deset stvari:
1.Poznajete Allaha ali Mu ne dajete Njegova prava
2.Čitate Allahovu knjigu ali ne radite po njoj
3.Tvrdite da volite Allahova Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, ali ostavljate njegov Sunnet
4.Tvrdite da ste neprijatelji šejtana ali ga slijedite (t.j. njegove puteve)
5.Tvrdite da volite Džennet a ne radite za njega
6.Tvrdite da se bojite Vatre a približavate joj se (griješenjem)
7.Kažete da je smrt istina ali se ne pripremate za nju
8.Zauzeti ste istraživanjem tuđih mahana a zaboravljate vlastite
9.Jedete Allahove blagodati a ne zahvaljujete na njima
10.Sahranjujete svoje mrtve a ne uzimate pouku iz toga.
(Zehebi, Sijar A’lam Al-Nubala 8: 15, 16)
Prokletstvo grijeha
Prenosi se da je Hammad b. Seleme, Allah mu se smilovao, rekao:
„Biti proklet ne znači neko crnilo koje se može vidjeti na licu već je to kada ne ostaviš jedan grijeh a da ne zapadneš u drugi.“
(Ebu Bekr Al-Daynurî, Al-Mujâlasah wa Jawâhir Al-‘Ilm, 765)
Mekan otrov
Prenosi se da je Alija ibn Ebi Talib napisao Selmanu el Farisiju, Allah bio s njima zadovoljan, riječi:
"Primjer dunjaluka je poput zmije:mekana na dodir ali će te ubiti sa svojim otrovom.Zato se okreni od onoga što te oduševljava od njega, jer je ono što ostaje sa tobom tako malo.I ne mari za njim jer si siguran u odlazak sa njega.I budi najsretniji na njemu kada si najudaljeniji od njega jer svaki put kad njegov prijatelj nađe slast u jednom od njegovih užitaka, on otvori put ka jednoj od svojih nesreća."
(Ibn Ebi Dunja, Kitab Al-Zuhd, 164)