Sunday, January 15, 2012

O umjerenosti u znanju

Rekao je ibn Abdulberr : Od bereketa znanja i njegovih pravila jeste i umjerenost u njemu. Onaj koji ne bude u znanju umjeren, neće ga shvatiti, niti će ga prenijeti drugima na njima shvatljiv način.

Jedan od učenjaka je rekao: "Nemam znanja osim onoliko koliko da znam da ja nisam najučeniji."

Mahmud el-Verrak je rekao: "Najpotpuniji ljudi su oni koji najbolje poznaju svoje manjkavosti i bore se i trude protiv svojih strasti."

Malik b. Enes je govorio: "U našem vremenu nema ničeg manje od umjerenosti."

Ibn Hurmuz je rekao: "Ovo znanje nismo tražili u onoj mjeri koliko zaslužuje."

Malik je rekao: "Zapamtio sam ljude koji su govorili: 'Tražili smo ga samo radi nas samih, a nismo ga tražili radi potreba drugih ljudi."

Abdur-Rahman b. el-Kasim rekao je Maliku: "Ne znam da ima iko učeniji po pitanju kupoprodaje od Egipćana." Malik ga je upitao: "Po čemu to znaš?" Odgovorio je: "Po tebi." Na to mu je Malik rekao: "Ja ne poznajem kupoprodaju, pa kako da mi je vi pripisujete?!"


Halid b. Jezid b. Muavija je rekao: "Veliku sam pažnju posvetio skupljanju knjiga, pa nisam ni učenjak, a nisam ni neznalica".

Jezid b. el-Velid b. Abdul-Melik je rekao:


"Ako ne budem govorio u svome skupu,
moj govor je dostigao granicu onoga što znam.
Svome znanju neću pridodati nešto drugo,
pa ako dostignem svoju granicu, šutjet ću."


Eš-Ša'bi je rekao: "Nisam vidio nikoga poput sebe! Da sam htio da sebe vidim najučenijim, ne bih ni od koga prenosio."


Drugi je rekao: "Spoznali smo neke stvari, a neke nismo, pa nećemo poništiti ono što smo spoznali s onim što nismo spoznali."


Hammad b. Zejd je rekao: "Upitan je Ejjub o nečemu pa je odgovorio: 'Nije mi došlo ništa o tome.' Rečeno mu je: 'Reci o tome po svome mišljenju.' Odgovorio je: 'Do toga moje mišljenje nije dospjelo.'"


El-Halil b. Ahmed je rekao: "Moji dani su četiri dana: dan kada izlazim i susrećem se sa učenijim od sebe, tada učim od njega i taj dan je moja korist i moj plijen; dan kada izlazim i susrećem se sa onim od kojeg sam ja učeniji, tada ga podučavam i taj dan je moja nagrada; dan kada izlazim i susrećem se s onim koji je poput mene u znanju, tada ga podsjećam i taj dan je moje predavanje; i dan kada se susrećem s onim od kojeg sam ja učeniji, a on smatra da je on učeniji, tada šutim i taj dan je moj odmor."


Govorilo se: "Kada pametnog podučiš znanju, on ti zahvaljuje, a ukoliko neznalicu podučiš, on te kori i suprotstavlja se. A nikada neće znanje steći onaj koji se stidi i koji se oholi."


Jedan od mudraca je rekao: "Nisam tražio znanje kako bih dostigao njegovu krajnju granicu, već da bih spoznao stvari za koje se neću moći pravdati neznanjem."