Dječak
je emanet dat njegovim roditeljima čak šta više, njegovo srce je čisti dragulj
i ono prihvaća sve što se ukleše u njega.Ako je on naviknut na dobro on će to
primjeniti u svom životu i djelit će nagradu sa svojim roditeljima i učiteljima.S
druge strane, ako je naviknut na zlo, on će to primjeniti u svom životu i kaznu
za to bi djelio sa svojim skrbnikom.Iz tog razloga, roditelji se trebaju
brinuti o svom djetetu, obrazovati ga i oplemeniti ga.Takođe, oni ga trebaju
naučiti lijepom ponašanju i držati ga dalje od lošeg društva i ne naviknuti ga
na luksuz ili učiniti sredstva blagostanja poželjnim za njega kako njegov život
ne bi bio potrošen u traganju za njim nakon što odraste.
Zapravo
on treba biti nadgledan od samog početka njegova života.On ne treba biti dojen
osim od ispravne vjernice koja ne jede osim ono što je dozvoljeno jer nema
bereketa u mlijeku koje je proizvedeno od zabranjene zarade.Potom, kada se te
osobine realizuju kod njega, na prvom mjestu stid, onda se mora kod njega
razvijati inteligencija i savršeno razmišljanje u vremenu dostizanja puberteta
i takvo dijete može biti fino odgojeno korišćenjem njegova stida.Osobina koja
prvo dominira djetetom je pohlepa i stoga ono treba biti naučeno osobinama jela
i treba biti naviknuto na jedenje samog hljeba ponekad kako se ne bi naviknulo
na kompletne obroke i mišljenje da je posjedovanje kompletnog obroka neophodno.Jedenje
previše hrane treba mu učiniti nepoželjnim obznanjujući da onaj ko puno jede
nalikuje životinji.Takođe, nošenje bijele odjeće mu treba biti učinjeno
poželjnijim od obojene odjeće i svile i treba mu biti učinjeno jasnim da je to odjeća
za žene i feminizirane osobe.Nadalje, on treba biti spriječen od druženja sa
djecom koja su naviknuta na luksuz i treba biti zaokupljen učenjem časnog
Kur'ana, hadisa i biografija ispravnih ljudi kako bi se u njegovo srce usadila
ljubav prema dobrim ljudima.Takođe on ne treba učiti poeme u kojima se spominje
zabranjena ljubav.
Kada
god dijete pokaže lijepo ponašanje ili dobro djelo ono treba biti pohvaljeno za
njega i nagrađeno nečim što mu pričinjava radost i treba biti pohvaljeno pred
ljudima.S druge strane ako ponekad uradi suprotno ovome on treba biti tolerisan
ali ako ponovi istu grešku on treba biti nasamo ukoren i upozoren na mogućnost
da je viđen od ljudi.U isto vrijeme, korenje ne treba biti dugo jer može biti
učinjeno nevažno i beznačajno kod njega.Štoviše, roditelj treba brinuti o
učtivosti njegova govora.Takođe, majka ga treba naučiti da se boji oca i on
treba biti sprječen od spavanja tokom dana jer to vodi ka lijenosti i on ne
treba biti sprječen od spavanja po noći već treba biti sprječen od luksuznih
kreveta kako bi njegovo tjelo bilo ojačano.
On
treba biti naviknut na tvrdoću kreveta, odjeće i hrane.Takođe, on treba biti
naviknut da šeta, da se kreće i sport kako se ne bi naviknuo na lijenost.Osim
toga on treba biti sprječen od hvalisanja zbog nečega što njegovi roditelji
posjeduju, u hrani ili odjeći već treba biti naviknut na skromnost i
darežljivost.Takođe, on treba biti sprječen od uzimanja nečega od djeteta poput
njega i treba znati da je uzimanje niskost dok je davanje uzvišenost.Nadalje,
ljubav prema zlatu i srebru mu treba biti učinjena odvratnim i on treba biti
naučen da ne pljuje ili puše svoj nos na mjestima sjedenja ili zijevanja u
prisutnosti drugih ili stavljanjem svoje noge na drugu iili pričanja
previše.Takođe, on se treba naviknuti da ne govori osim ako je njegov govor
odgovor i da pažljivo sluša kada drugi (koji su stariji od njega) govore i da
ustane onome koji je stariji i da sjedi između svojih ruku.
Djete treba biti sprečeno od nepristojnog
govora ili mješanja sa onima koji govore nepristojne riječi.Zapravo, temelj
čuvanja djece je čuvanje njih od lošeg društva.Takođe, poželjno mu je dozvoliti
da se nakon škole igra sa nečim što će ga odmoriti od škole jer je rečeno: „Učinite
da se srca odmore kako bi razumjela sjećanje“.Takođe, on treba biti naučen da
bude pokoran svojim roditeljima i učiteljima
i da ih poštuje .Kada napuni sedam godina on treba biti naučen namazu i
ne treba mu se dozvoliti da zapostavlja čistoću već da bude naviknut na
nju.Nadalje, on treba biti ispunjen sa strahom od laži i izdaje i kada dostigne
stanje postizanja puberteta on treba biti povjerljiv.
Trebaš
znati da je hrana lijek koji služi za jačanje tijela za pokornost Allahu
Uzvišenom.Takođe, dunjalučki život je prolazni život čiji će užitci nestati
smrću koja može nastupiti svaki čas.Stoga, razborita osoba je ona koja sebe
priprema za ahiret i ako je njegov odgoj bio dobar ovo će biti uklesano u
njegovo srce poput klesanja u kamen.Sehl ibn Abdullah je rekao: „Imao sam tri
godine kada sam imao običaj da ustanem kako bi vidio namaz mog dajdže Muhammeda
ibn Sivara.Zatim mi je moj dajdža jednom rekao: „Zar nećeš spomenuti Allaha koji
te je stvorio? Na što sam ja rekao: „Kako ga mogu spomenuti?“ On reče: „Reci,
Allah je sa mnom, Allah gleda na mene, Allah me posmatra, tri puta u svom srcu
bez pomjeranja svog jezika.“ Tako sam govorio noćima pa sam mu to rekao a on mi
reče: „Reci to jedanaest puta svake noći.“
„Potom
sam to rekao i osjetio sam slatkoću u svom srcu.Nakon godinu dana mi moj dajdža
reče: „Vodi računa o onome što sam te naučio i praktikuj to do groba.“ Tako sam
nastavio praktikovati to godinama i osjetio sam slatkoću u svom srcu.Potom mi
je moj dajdža rekao: „O Sehl, onaj ko ima Allaha sa sobom i ima Njega da gleda
na njega, može li mu biti nepokoran? Čuvaj se nepokornosti“. Zatim sam išao u
školu gdje sam naučio Kur'an u svojoj šestoj ili sedmoj godini.Zatim sam postio
sve dane u godini i nisam jeo osim ječmenog hljeba a zatim sam klanjao svu
noć.“
Ibn
Kudame al-Makdisi-Muhtesar Minhadž al-Kasidin