Sastavni
dio vjere muslimana je da vjeruje da sve što Allah odabere za njega, dobro ili
zlo, užitak ili nedaću, je u njegovu korist.Allahov Poslanik, sallallahu alejhi
ve sellem je rekao: 'Čudan li je slučaj s vjernikom! Sve što mu se dogodi – za
njega je dobro. A tako nije nikome osim vjerniku.“
Potpuno
razumjevanje božanske mudrosti iza svake nedaće je izvan ljudskog shvatanja jer
je naše znanje ograničeno samo na vidljiv događaj.Samo Allah zna kako će se
stvari okrenuti na kraju i kako će to koristiti robu.Tako nedaća koja može
izgledati kao zla može donijeti poželjne koristi.Uzvišeni Allah kaže u Kur'anu:
وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ
خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ
يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
I
moguće je da nešto mrzite, a to je dobro za vas; i moguće je da volite nešto, a
to je zlo za vas. A Allah zna, a vi ne znate. (Beqare, 216)
Čovjek
stoga mora uvijek očekivati dobro od Allaha, vjerovati Njegovoj odluci i sudu u
pogledu svakog aspekta svog života.Allah je obećao da ako vjernici pokažu
oslanjanje na svog Gospodara da će im On biti dovoljan.
وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ
حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ
قَدْرًا
A
ko se uzda u Allaha - pa On mu je dovoljan. Uistinu, Allah je Taj koji
ostvaruje naredbu Svoju. Zaista je načinio Allah svakoj stvari mjeru.(Talak, 3)
Kur'an
nam daje primjer jakog povjerenja poslanika Jakuba, alejhi selam.On je imao
izrazito lijepu djecu.Kada ih je poslao u Egipat, on im je naložio da uđu u
Egipat na različite kapije jer se bojao uroka za njih.
I
reče: "O sinovi moji! Ne ulazite na jednu kapiju, a ulazite na kapije
različite; a potom je on, alejhi selam, rekao: i neću vam ja koristiti protiv
Allaha nimalo. Uistinu, sud je samo Allahov. U Njega se pouzdavam, i u Njega
zato neka se pouzdaju oni koji se uzdaju." (Jusuf, 67)
To
znači da moj oprez ne može spriječiti Allahovu odluku i određenu sudbinu, ja
povjeravam Allahu da šta god On odluči, da će to biti najbolje.
Allahov
Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem je objasnio da vjernik uvijek treba biti
zadovoljan Allahovom odredbom.On treba biti zadovoljan i zahvalan Allahu ako mu
je darovana lahkoća i užitak života a treba praktikovati strpljenje kada ga
zadesi nedaća.On, sallallahu alejhi ve sellem je rekao: "Ako ga zadesi sreća,
zahvali se pa dobije nagradu za to. A ako ga zadesi nesreća, strpi se, pa
ponovo dobije nagradu za to.''
Zabranjeno
je pokazati nestrpljenje, ili ekstremno uzbuđenje, srdžbu ili uraditi djela i
reći riječi koje bi mogle pokazati nezadovoljstvo Allahovom odredbom, poput
naricanja, kidanja odjeće, udaranja po obrazima itd.Čovjek će biti odgovoran na
Sudnjem Danu za svako zabranjeno djelo koje je u mogućnosti izbjeći.Imam
Buharija je zabilježio u svom Sahihu od Ebu Muse el-Ensarija da je Poslanik
sallallahu alejhi ve sellem rekao: Ja se odričem onoga koji podiže svoj glas
(nariče), brije svoju glavu (radi musibeta) i cijepa svoju odjeću”, kao djela
izražavanja žalosti zbog nedaće koja ga je zadesila.Sva ta djela su zabranjena
prema konsenzusu učenjaka.
Kako
god, Allah ne kažnjava Svoje robove za djela koja su izvan njihove kontrole.Na
primjer, neko ne posjeduje kontrolu nad suzama i osjećajima srca.Čovjek može
osjetiti tugu i žalost zbog gubitka nečega dragog ili smrti voljenog.Allah neće
kazniti roba zbog suza i tuge srca ali je neophodno da rob prezre svaku zlu
misao koja mu naiđe i da spriječi jezik od govorenja bilo čega što bi moglo
izražavati nezadovoljstvo Allahovom odredbom.Allahov Poslanik, sallallahu
alejhi ve sellem je posjetio Sad ibn Ubadu koji je bio bolestan i sa njim su
bili neki njegovi drugovi.Allahov Poslanik je zaplakao kada je vidio Sad ibn
Ubadu i kada su ga drugi vidjeli oni su takođe zaplakali.Poslanik, sallallahu
alejhi ve sellem je tada rekao: „“Poslušajte! Zaista Allah ne kažnjava, zbok
suza u oku niti zbog tuge u srcu, nego kažnjava ili milost svoju ukazuje zbog
ovoga” – i on pokaza na svoj jezik." (Buhari)
Enes,
radijallahu anhu, prenosi da je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ušao kod
svog sina Ibrahima, a on na izdisaju pa je zaplakao i suze prolio. Tada mu
Abdurrahman bin Avf reče: “Zar i ti, o Allahov poslaniče?! – a on odgovori: ’O
Ibn Avfe, zaista je ovo rahmet – milost Allahova,’ a zatim dodade:
"Oko
suzi a srce tuguje, ali nećemo izgovoriti ništa osim onog čime je zadovoljan
naš Gospodar. Uistinu smo zbog rastanka s tobom ožalošćeni, o Ibrahime!”
(Buhari)