Ništa
se ne desi na zemlji a da nije zapisano u Levhi mahfuzu ili „knjizi pomno
čuvanoj“ gdje je Allah zapisao sve o
stvorenjima, život, opskrbu, starost, djela itd.Allahov Poslanik, sallallahu
alejhi ve sellem je rekao: „Allah je zapisao sudbinu svih stvorenja pedeset
hiljada godina prije stvaranja nebesa i Zemlje.“ (Muslim)
Slično
tome, svaka nedaća koja zadesi roba je bila predodređena od Allaha.
مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ
وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا ۚ إِنَّ
ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌلِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ
وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ ۗ
وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
Nema
nevolje koja zadesi Zemlju i vas, a koja nije, prije nego što je damo, zapisana
u Knjizi – to je Allahu, uistinu, lahko –da ne biste tugovali za onim što vam
je promaklo, a i da se ne biste previše radovali onome što vam On dade. Allah
ne voli nikakve razmetljivce, hvalisavce, (Hadid, 22-23)
Allah
u ovim ajetima navodi mudrost iza predodređenja kako rob ne bi očajavao ako ga
pogodi nedaća niti postajao ponosan i nadut prilikom postizanja dobra jer je
svaka nedaća koja ga zadesi bila prethodno određena za njega a sve blagodati su
iz Allahove dobrote i milosti.Tako, što god ga zadesi ga nije moglo mimoići a
što god ga je mimoišlo nije ga moglo ni zadesiti.Ovo vjerovanje je temeljni dio
imana. Kada je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem bio upitan: „Šta
je iman?“ On je odgovorio: „Iman je da vjeruješ u Allaha, Njegove meleke,
Njegove knjige, Njegove poslanike, Sudnji dan i da vjeruješ u Allahov kader –
odredbu dobra i zla.'(Muslim)
Rob
se takođe treba suzdržati od špekulacija i pretpostavki poput riječi, 'Da sam
uradio tako i tako...rezultat bi bio različit...' ili 'Bio bih spašen od ove
nedaće...' itd. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem je rekao: „I ako
te nešto zadesi nemoj reći: ‘Da sam uradio ovako bilo bi tako i tako!’, već
reci: ‘Allah je tako odredio i On čini šta hoće!’, jer riječ ‘da sam’ otvara
djelovanje šejtana.” (Muslim)
Uzvišeni
Allah je obećao darovati smirenost i uputiti srce vjernika ako se suzdrži od špekulacija.Allah
kaže:
مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلَّا
بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ ۚ وَاللَّهُ
بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
Nikakva
nevolja se bez Allahove volje ne dogodi, a On će srce onoga koji u Allaha
vjeruje uputiti – Allah sve dobro zna. (At-Tagabun, 11)
Ibn
Abbas, radijallahu anhu je rekao da Allahovo upućivanje srca roba znači da će
Allah uputiti njegovo srce ka jekinu/ubjeđenju.Tako će on znati da ono što mu
je došlo ga nije moglo mimoići a ono što ga je mimoišlo nije mu moglo ni doći.
(Taberi)
Imam
ibn Kesir, rahimehullah je napisao u svom tefsiru: „...nakon patnje od nedaće,
ako rob vjeruje da se ona desila Allahovom odlukom i odredbom, i strpljivo je
podnese očekivajući nagradu, onda će Allah uputiti njegovo srce i nadoknadit će
mu njegov gubitak na ovom životu darujući uputu njegovom srcu i ubjeđenje u
vjeru.Allah će zamjeniti šta god je izgubio sa istim ili onim što je bolje.“