Robovanje je cjelokupni naziv za sve ono što Allah voli i sa cime je zadovoljan od riječi i skrivenih i očitih djela. Tako da su, namaz, zekat, post, hadž, istniti govor,izvršavanje emaneta, poslušnost roditeljima, održavanje rodbinskih veza, pridržavanje na ugovore, naredivanje dobra, sprjecavanje zla, borba protiv nevjernika i licemjera, dobrocinstvo prema komšiji, jetimu, siromahu i putniku namjerniku, prema robu ljudskog roda i životinjama, dova, zikr, ucenje Kur'ana, i sl. tome, vrste ibadeta ili robovanja Allahu _. Isto tako ljubav prema Allahu i Njegovom Poslaniku _, strah od Allaha i stalno traženje utocišta kod Njega, iskreno ispoljavanje vjere Allahu, strpljivost radi Njegove presude ili propisa, zahvala na Njegovim blagodatima, zadovoljstvo sa Njegovom odredbom, oslonac na Njega, nada u Njegovu milost, strah od Njegove kazne i sl. tome su vidovi robovanja Allahu...
U ime Allaha Milostivog Samilosnog, hvala Allahu Gospodaru svjetova, neka je Njegov salavat i selam na našeg Vjerovjesnika Muhammeda, njegovu porodicu i ashabe. Šejhu-l-Islam _ kaže: Bismillahi Rahmani Rahim, samo od Njega pomoc tražimo, hvala uistinu pripada Allahu, Njega hvalimo i od Njega pomoc i oprosta tražimo. Allahu se utjecemo od zla nas samih i naših loših djela, koga Allah uputi njega niko ne može u zabludu odvesti a koga On u zabludi ostavi njega niko uputiti nece. Svjedocim da nema drugog boga osim Jedinog Allaha, Koji druga nema, i svjedocim da je Muhammed Njegov rob i poslanik, a zatim...
Šejhu-l-Islam i ucenjak ucenjaka, pomagac sunneta, suzbijac novotarija, Ahmed b.
Abdu-l-Halim Ibn Tejmijje _ je bio upitan o rijecima Uzvišenog:
''O ljudi, Gospodaru svome robujte.'' (Sura El-Beqare, 21)
Šta je to robovanje? Koji su to njegovi ogranci? Da li cjelokupna vjera ulazi pod
ovaj termin ili ne? Šta je suština robovanja? Da li je robovanje najuzvišeniji
stupanj na dunjaluku i Ahiretu, ili iznad njega ima veci stupanj? Pa da nam se
pojasni ovo spomenuto.
Kaže: ''Bio je upitan'' – Ovo je to pitanje koje je upuceno znamenitom Imamu – da
mu se Allah smiluje – pa je bio upitan o rijecima Uzvišenog: ''O ljudi, Gospodaru
svome robujte.'' Ovo obracanje kroz rijeci Uzvišenog ''O ljudi, Gospodaru svome
robujte.'' je upuceno svim ljudima; vjernicima i nevjernicima, muškarcima i ženama,
arapima i nearapima, slobodnim ljudima i robovima, dakle svima njima su upucene
ove rijeci, i od svakog pojedinacno, od njih, se zahtijeva da robuju Allahu _, ujedno
ovo je prva naredba (imperativ) u Kur'anu u suri El-Beqare, prva naredba koja im je
naredena u rijecima Uzvišenog :O ljudi, Gospodaru svome robujte, Koji je stvorio
vas i one prije vas, da biste bili bogobojazni" Te je imam bio upitan o ovom
plemenitom ajetu. Neko ce se zapitati: ''Allah nam je naredio robovanje (ibadet),
onda šta je to robovanje? Koji su to njegovi ogranci? Da li opci pojam vjere ulazi u
ovaj termin ili nešto što je van nje tj. vjere? Šta je suština ibadeta? Da li je robovanje
najuzvišeniji stupanj ili postoji visociji stupanj osim ibadeta? Što znaci da se radi o
pitanju koje ima svoja podpitanja. A u odgovoru ce doci da ibadet ili robovanje
obuhvata sve vrste naredbi i zabrana, kao i da je cjelokupna vjera unutar ovog
termina. A suština robovanja jeste da iskreno obožavaš Allaha samo Njemu vjeru
ispoljavajuci, kao i to da je robovanje najuzvišeniji stupanj, jer su najuglednija
stvorenja medu ljudima bili vjerovjesnici i poslanici a za njih je najuzvišeniji stupanj
bio robovanje Allahu i poslanstvo. Takode najuzvišeniji stupanj našeg Vjerovjesnika
_ je bilo robovanje Allahu i poslanstvo.
Kaže: ''Robovanje'' je cjelokupni naziv za sve ono što Allah voli i sa cime je
zadovoljan od rijeci i skrivenih i ocitih djela, što je ujedno i definicija ibadeta ili
robovanja. Dakle to je naziv koji obuhvata sve ono što Allah voli i sa cime je
zadovoljan bez obzira da li se radi o rijecima ili djelima, bez razlike izmedu onoga što
je skriveno i onoga što je ocito, takode bez razlike da li se radi o srcanim djelima ili
djelima udova ili rijecima jezika, jer sve to ulazi u naziv robovanja sve dok se radi o
necemu što Allah voli i sa cime je zadovoljan. Sve ono što Allah voli i sa cime je
zadovoljan je ibadet, bez razlike da li to bilo djelo ili rijec, bez razlike da li bilo
skriveno ili ocito, bez razlike da li to bile rijeci jezikom ili rijeci srca, kao i bez razlike
da li to bio govor srca i jezika ili to bila djela srca i udova jer sve spomenuto ulazi
pod naziv ibadeta sve dok je od onoga što Allah voli i sa cime je zadovoljan. Ili
drugacije receno: Ibadet je izvršavanje Allahovih naredbi i klonjenje od Njegovih
zabrana, tj. izvršavanje obaveza (vadžiba) i klonjenje od zabrana (harama). Ili
izvršavanje obaveza kojima nas je Allah obavezao, od rijeci i djela, skrivenih i ocitih, i
klonjenje od zabrana, od rijeci i djela, skrivenih i ocitih.
Zatim je autor _ naveo primjer, pa kaže: ''Namaz, zekat, post i hadž, sve su to vrste
ibadeta.'' Namaz predstavlja vrstu srcanih djela istovremeno kao i djela udova.
Srcano djelo jest iskrenost kroz obavljanje namaza Allahu _ s jedne strane, a s druge
strane djelo jezika jer u njegovom sastavu se podrazumijeva ucenje Kur'ana, velicanje
Allaha kao i izgovaranje tehlila (la ilahe illallah) i td. Zekat je takode davanje i
ubjedljivo vjerovanje ili akida, post je takode sustezanje od prohtjeva sa nijetom.
Hadž, istinit govor, izvršavanje emaneta, poslušnost roditeljima, održavanje
rodbinskih veza, pridržavanje ugovora, naredivanje dobra, sprjecavanje zla, sve su to
vrste ibadeta. Borba protiv nevjernika je ibadet, borba protiv licemjera je ibadet,
dobrocinstvo prema komšiji je ibadet, dobrocinstvo prema siromahu je ibadet,
dobrocinstvo prema robovima ljudskog roda je ibadet, dobrocinstvo prema
potcinjenim nam životinjama je ibadet, upucivanje dove Allahu je ibadet, zikr je
ibadet, ucenje Kur'ana je ibadet.
Zatim je naveo primjer srcanih djela, jer ljubav prema Allahu i Njegovom Poslaniku
je srcano djelo, strah od Allaha je srcano djelo, stalno utocište i povratak Allahu je
srcano djelo, iskreno ispoljavanje vjere je srcano djelo, strpljivost radi Allahovih
propisa je srcano djelo, oslonac na Allaha (tevekul) podrazumijeva dvije stvari tj.
stvaranje preduslova i prepuštanje dogadaja Allahu, nada u Allahovu milost, strah
od Njegove kazne, sve su to vrste ibadeta.
Zakljucak ovoga jeste da ibadet obuhvata srcana djela i djela udova, rijeci srca i rijeci
jezika. Rijeci jezika poput zikra, ucenja Kur'ana, velicanja Allaha i izgovaranja tehlila,
tekbira, naredivanja dobra i sprjecavanja zla, pozivanja ka Allahu. Rijeci srca su
priznavanje i potvrdivanje, a srcana djela su poput onih što smo spomenuli od
ljubavi prema Allahu i Njegovom Poslaniku, strah od Allaha i stalni povratak
Njemu, iskrenost u ispoljavanju vjere, strpljivost, zahvalnost, zadovoljstvo, nada i
strah, su od srcanih djela. Djela udova su namaz, zekat i hadž, a istinit govor je od
djela jezika.
Možemo reci da ibadet obuhvata sve ono sa cime je došao šerijat, bez obzira na to šta
je šerijat naredio ili zabranio, kao i bez obzira na to što je naredio ili zabranio da li je
djelo ili rijec, i bez obzira na to da li se radi o rijecima jezika ili rijecima srca, i bez
razlike da li se radi o djelima srca ili djelima udova.
Zato što je ibadet Allahu vrhunski cilj kojeg On voli i sa kojim je zadovoljan, i
zbog cega je stvorio stvorenja. Kao što Uzvišeni kaže:
''Džine i ljude sam stvorio samo zato da Me obožavaju.'' (Sura Ez-Zarijat, 56)
Sa njim ( robovanjem ili ibadetom) je poslao sve poslanike, kao što je Nuh _
rekao svom narodu:
'' Allahu robujte, vi drugog boga osim Njega nemate!'' (Sura EL-A'raf, 59)
Iste su rijeci Huda, Saliha. Šuajba i drugih poslanika kada su se obracali svojim
narodima. Allah _ kaže:
"Mi smo svakom narodu poslanika poslali: Allahu robujte, a kumira se klonite! I
bilo je medu njima onih kojima je Allah na Pravi put ukazao, a i onih koji su
zaslužili da ostanu u zabludi.'' (Sura En-Nahl, 36)
Uzvišeni kaže:
''Prije tebe ni jednog poslanika nismo poslali, a da mu nismo objavili: "Nema boga
osim Mene, zato Meni robujte!'' (Sura El-Enbija, 25)
I kaže:
''Ova vaša vjera jedina je prava vjera, a Ja sam vaš Gospodar, zato samo Meni
robujte!'' (Sura El-Enbija, 92)
Kao što kaže u drugom ajetu:
''O poslanici, dozvoljenim i lijepim jelima se hranite i dobra djela cinite, jer Ja
dobro znam što vi radite! '' ( Sura El-Mu'minun, 51)
Kaže: ''Zato što je ibadet'' – ovo je položaj ibadeta kod Allaha _, on je vrhunski cilj
kojeg Allah voli i sa kojim je zadovoljan. A sve dok je ibadet vrhunski cilj kojeg voli
Allah i sa kojim je zadovoljan, on je i na najuzdignutijem položaju. Tj. najveci položaj
tebi covjece, tebi kao stvorenju da budeš Allahov rob pa ostvariš robovanje Allahu. A
ako uspiješ ostvariti robovanje Allahu onda ceš postati voljen kod Allaha i On ce biti
zadovoljan tobom. Ljudi koji su najbolje sproveli i kroz život ostvarili robovanje su
poslanici – da je na njih Allahov blagoslov i mir, a najsavršeniji u ostvarivanju
robovanja Allahu medu poslanicima su bili odabrani poslanici ili svita poslanika
(ulu-l-azm) Nuh, Ibrahim, Musa, Isa i Muhammed _. A najsavršeniji u ostvarivanju
ibadeta izmedu dojice Allahovih prijatelja je bio naš Vjerovjesnik Muhammed _.
Ovim ti biva jasno da najsavršenija osoba u ostvarivanju i realiziciji ibadeta je bio
najsavršenije stvorenje Muhammed _. Iza njega je Ibrahim _, zatim Musa _, zatim
ostali od svite a iza njih dolaze ostali poslanici i svi vjerovjesnici, a iza njih dolaze
dobri ljudi od Allahovih istinskih robova, zatim šehidi, zatim dobri ljudi, i svi oni su
najsavršenija stvorenja u ostvarivanju robovanja od ove cetiri skupine, a)
vjerovjesnici, b) dobri ljudi, c) šehidi i d) istinski robovi. Najsavršeniji od njih je Ebu
Bekr Siddik _, a iza njih dolaze ostali vjernici na cijem celu su ucenjaci, imami i
odabrani vjernici medu ljudima.
Stvorenja su stvorena radi ibadeta što ukazuje na važnost položaja samog ibadeta,
kao i na to da je savršenstvo stvorenja da bude Allahov rob, zato su stvorenja i
stvorena radi robovanja, kao što Uzvišeni kaže: ''''Džine i ljude sam stvorio samo
zato da Me obožavaju.'' Radi toga je slao poslanike, jer svaki poslani poslanik je
naredivao svom narodu da robuju Allahu _, kao što Allah kaže da je Nuh _
govorio: '' Allahu robujte, vi drugog boga osim Njega nemate!'' Hud _ je rekao: ''
Allahu robujte, vi drugog boga osim Njega nemate!'' Salih _ je govorio svom
narodu '' Allahu robujte, vi drugog boga osim Njega nemate!'' Šuajb _ je govorio
svom narodu '' Allahu robujte, vi drugog boga osim Njega nemate!'' Tako da je
svaki poslanik kojeg je Allah poslao naredivao svom narodu robovanje Allahu _,
kao što Uzvišeni kaže: "Mi smo svakom narodu poslanika poslali: Allahu robujte, a
kumira se klonite!" Uzvišeni kaže: ''Prije tebe ni jednog poslanika nismo poslali, a
da mu nismo objavili: "Nema boga osim Mene, zato Meni robujte!'' Allah _ kaže:
''Ova vaša vjera jedina je prava vjera, a Ja sam vaš Gospodar, zato samo Meni
robujte!'' Obracajuci se poslanicima Allah _ kaže: ''O poslanici, dozvoljenim i
lijepim jelima se hranite i dobra djela cinite, jer Ja dobro znam što vi radite! ''
Ovim postaje jasno da najuzvišeniji položaj koji se može postici je robovanje Allahu,
a najsavršeniji ljudi u ostvarivanju robovanja su poslanici – da je Allahov blagoslov i
mir na njih.
To je ucinio obavezom Svom Poslaniku sve do smrti pa kaže:
''Obožavaj Allaha sve dok ti smrt ne dode.'' (Sura El-Hidžr, 99)
Time je opisao Svoje meleke i vjerovjesnike pa kaže:
''Njegovo je ono što je na nebesima i na Zemlji! A oni koji su kod Njega ne zaziru
da Mu budu pokorni , i ne zamaraju se, hvale Ga nocu i danju, ne malaksavaju."
(Sura El-Enbija, 19-20)
I Uzvišeni kaže:
"Oni koji su bliski Gospodaru tvome doista ne zaziru da Mu ibadet cine; samo
Njega hvale i samo pred Njim licem na tlo padaju." (Sura El-A'raf, 206)
A oni koji se ohole i odbijaju da robuju Allahu pokudio je sa rijecima:
'Pozovite Me i zamolite, Ja cu vam se odazvati! Zbilja, oni koji se ohole pred time
da Mi robuju uci ce, sigurno, u Džehennem poniženi." (Sura Gafir, 60)
A najcestitija Svoja stvorenja je opisao iskrenim robovanjem pa kaže:
''Sa izvora iz kog ce samo Allahovi robovi piti, i koji ce kuda hoce bez muke
razvoditi.'' (Sura El-Insan, 6)
I kaže:
"A robovi Svemilosnog su oni koji po Zemlji mirno hodaju, a kada ih neznalice
oslove, odgovaraju: 'Mir vama!'' (Sura El-Furqan, 63)
A kada je šejtan rekao:
"Gospodaru moj" rece "zato što si me u zabludu doveo, ja cu njima na Zemlji
poroke lijepim predstaviti i potrudit cu se da ih sve zavedem, osim Tvojih robova
iskrenih medu njima. ''Ovo je pravi put k Meni" rece On. "Ti neceš imati nikakve
vlasti nad robovima Mojim, osim nad onima koji te budu slijedili, od onih
zalutalih" (Sura El-Hidžr, 39-42)
Kaže: ''To je ucinio obavezom'' – Ovakav biva stupanj robovanja, a njegov stupanj je
uzvišen u odnosu na stvorenje, pa ako ostvari robovanje onda je njegova bliskost sa
Allahom u onolikoj mjeri koliko je ostvario sam pojam ibadeta. Niko od stvorenja ne
može zanemariti ovaj pojam pa da izade iz njegovih okvira zauvijek. A ako neki
covjek tvrdi da sa njega spadaju obaveze i da mu nije moguce naložiti neki vid
ibadeta, sa naznakom da je njegov razum cist, nije prestrašen, niti nenormalan, niti je
žena u post-porodajnom periodu ili mjesecnom pranju kada nije obavezna da klanja
kao ni da posti u tim vremenima, biva mu data prilika na pokajanje a ako se ne
pokaje onda ce biti ubijen kao nevjernik. Kako je to rekao Šjehu-l-Islam i drugi imami
– da nas Allah sacuva i spasi od toga – zato je Allah robovanje ucinio obavezom
Svom Poslaniku sve do smrti, iako je Poslanik _ bio najsavršenije stvorenje medu
ljudima, ali mu je i pored toga Allah robovanje ucinio obavezom do smrti pa kaže
''Obožavaj svog Gospodara sve dok ti smrt ne dode.'' U ajetu se stoji dok ti ne dode
'ubjedenje' (jekin) ali se odnosi na smrt. Tj. ustraj na robovanju svom Gospodaru i
neka ti to bude stalna obaveza sve dok ti ne dode smrt a ti si u tom stanju.
Meleci i vjerovjesnici su najbolja Allahova stvorenja, Allah ih je opisao svojstvom
robovanja, pa kaže: ''Njegovo je ono što je na nebesima i na Zemlji!'' Ovo je opci
pojam Allahovog posjedovanja nebesa i Zemlje, zatim kaže: ! A oni koji su kod
Njega'' tj. meleci '' ne zaziru da Mu budu pokorni , i ne zamaraju se, hvale Ga nocu
i danju, ne malaksavaju." Ovako iako su meleci, vjerovjesnici i poslanici najbolja
stvorenja, Uzvišeni za njih kaže: "Oni koji su bliski Gospodaru tvome'' tj. meleci, ''
doista ne zaziru da Mu ibadet cine; samo Njega hvale i samo pred Njim licem na
tlo padaju."
Zatim je obavijestio da svako onaj koji se bude oholio da ce uci u Džehennem
ponižen, pa kaže: "Gospodar je vaš rekao: 'Pozovite Me i zamolite, Ja cu vam se
odazvati! Zbilja, oni koji se ohole pred time da Mi robuju uci ce, sigurno, u
Džehennem poniženi." Najcišca Svoja stvorenja opisao je sa svojstvom robovanja pa
kaže: ''Sa izvora iz kog ce samo Allahovi robovi piti, i koji ce kuda hoce bez muke
razvoditi.'' Njihovo spominjanje u genitivnoj vezi ''Allahovi robovi'' je kao pocast i
plemenitog stupnja, kao što Uzvišeni kaže: "A robovi Svemilosnog su oni koji po
Zemlji mirno hodaju, a kada ih neznalice oslove, odgovaraju: 'Mir vama!'' Tako da
ih je opet spomenuo sa Sobom zbog pocasti i plemenitog stupnja. Kada je Allah _,
dao rok Iblisu, Iblis se zakleo da ce zavoditi ljude ali je izdvojio Allahove iskrene
robove, jer on nad njima nema nikakve vlasti o cemu Allah _ o njemu kaže: "zato što
si me u zabludu doveo, ja cu njima na Zemlji poroke lijepim predstaviti i potrudit
cu se da ih sve zavedem, osim Tvojih robova iskrenih medu njima.'' A u drugom
ajetu Allah kaže: "Ti neceš imati nikakve vlasti nad robovima Mojim, osim nad
onima koji te budu slijedili, od onih zalutalih." Tako da ih je Allah _ spomenuo
pripisujuci ih Sebi kao robove zbog pocasti i plemenitog stupnja