Friday, February 15, 2008

Događaj Zatu Envat


Od Ebu Vekida Lejsija se prenosi : Sa Allahovim Poslanikom,sallallahu alejhi ve sellem, smo izašli na Hunejn, a tek smo bili prihvatili islam.Mušrici su imali lotos kojeg su nazivali Zatu Envat a oko kojeg su obilazili i na njega vješali svoje oružje.Pa smo i mi naišli kraj lotosa te rekosmo: “O Allahov Poslaniče načini i ti nama Zatu Envat kao što i oni imaju Zatu Envat.Pa je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao:“Allahu ekber - Allah je najveći, tako mi onog u Čijoj je ruci moja duša, rekli ste kao što su rekli israelićani: “Napravi i ti nama boga kao što i oni imaju bogove!“ Postepeno ćete primati običaje onih prije vas “ ( Tirmizi, sahih )

Razlika između traženja od stvorenja i traženja posredstvom stvorenja


Tražeći od Allaha uputu kažem: “Oni koji su tražili pomenutu stvar od Poslanika , sallallahu alejhi ve sellem, su bili novi u islamu i pomenutu stvar su tražili ali je nisu uradili.Ulema je na stavu da je traženje pomenute stvari bilo samo puko poistovjećivanje kako bi na to drvo kačili oružje, tražeći posredstvom njega a ne od njega pomoć uz pomoć berićeta koje bi Allah spustio na njega.Zato i jesu to od Poslanika tražili riječima “načini i ti nama Zatu Envat “.Oni to nisu tražili iz svojih prohtjeva već su htjeli da to bude posredstvom Allaha - putem Njegovog odabranog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.I kao što sam prije rekao - time su htjeli tražiti pomoć posredstvo njega a ne od njega.Slična hadiska kontrukcija dolazi u hadisu gdje su neki ljudi govorili: “Pala nam je kiša zbog (posredstvom) te i te zvijezde“ . To jest, sebebom - zbog te i te zvijezde.Ovo predstavlja novotariju i mali širk.A onaj ko kaže da je zvijeda ta koja je spustila kišu to predstavlja širk u Allahovom rububijjetu - gospodarstvu.Oni su tražili pomoć posredstvom tog drveta, ali prekršaj koji su napravili se ogleda u poistovjećivanju sa mušricima.Otuda je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, predmet poistovjećivanja sasjekao u korijenu, i rekao ono što se navodi u hadisu.Poznato je da onaj što se poistovjećuje liči onome koji se poistovjećuje, sa nekih aspekata mimo drugih ali ga ne oponaša u potpunosti, u protivnom, da je tako i on bi bio jedan od njih.Ovo je poput riječi Poslanika , sallallahu alejhi ve sellem, Notorni pijanica je poput obožavaoca kipa (Ibn Madže,hasen).I njegovih, sallallahu alejhi ve sellem,riječi: “Vi ćete vidjeti svog Gospodara kao što vidite ovaj mjesec i pri tome se nećete gurati“ (Buharija). Poznato je da je poistovjećivanje u pogledu viđenja ovde u kontekstu pojašnjavanja a ne u kontekstu oblika i izgleda, neuzu billahi.Isti je slučaj i sa pomenutim hadisom.Naime israelićani su tražili da se poistovjete sa mušricima u velikom širku a i vi ste tražili da se poistovjetite sa mušricima ali u malom širku.



Međutim, može se reći da ovaj njihov zahtjev vremenom može odvesti u veliki širk, jer, novotarije mogu postepeno odvesti u veliki širk.Prvi širk koji se pojavio na zemlji veže se za slikanje i oblikovanje kipova dobrih ljudi, zatim su pomenuti kipovi bili obožavani, nakon što se diglo znanje.Oblikovanje kipova je bila klica koja je poslije odvela u širk.Zbog iste stvari je u našem šerijatu zabranjena izgradnja mesdžida na kaburovima, jer to vodi u veliki širk.Ako bi neko na ovo prigovorio riječima: “Ako se njihovo pitanje odnosi samo na puko poistovjećivanje zašto im je onda poslanik, sallallahu alejhi ve sellem,rekao: “Rekli ste kao što su rekli israelićani...? Kažemo: To je zbog opasnosti u koju može odvesti taj njihov postupak, i u smislu kritikovanja, kao što je Posalnik, sallallahu alejhi ve sellem, kritikovao onoga koji je rekao:“Što Allah htjedne i ti“ Pa mu je rekao: “Zar si me učinio Allahovim sudrugom ?“

Šatibi na temu slijeđenja prijašnjih naroda, posebno kitabija, u pogledu njihovih novotarija kaže: “Sve dok moj ummet ne uzme (ne bude slijedio) ono što su uzele generacije prije njih.“Ovaj hadis upućuje da će ovaj ummet slijediti isto što su slijedili i prijašnji narodi, s tim da to nemoraju biti iste novotarije već ih ponekad mogu slijediti u istim a ponekad u sličnim .Na ovo prvo se odnose riječi:“ Slijedićete običaje onih prije vas“ . U njemu se spominje: “Tako da kad bi ušli u gušterovu rupu vi biste ih slijedili“. A na drugo upućuju njegove , sallallahu alejhi ve sellem, riječi: “Pa smo rekli o Allahov Poslaniče načini i ti nama Zatu Envat.“ Ovo je poput onoga što su rekli israelićani: “Napravi i ti nama boga“... hadis
Uzimanje Zatu Envata sliči uzimanju nekog za boga mimo Allaha ali to lično nije to.Zbog toga nije obaveza da ono na što upućuje tekst bude to, sve dok sam tekst na to jasno ne ukaže sa svih aspekata, a Allah najboje zna.“ (I'tisam,2/245-246)

Traženje ( u pomenutom hadisu) je samo puka sličnost

Pomenuti citat predstavlja jasan tekst imama u usuli dinu, t.j. učenjaka koji su imami u osnovama akideta ,da pomenuti ljudi nisu tražili veliki širk već da takav čin predstavlja puku sličnost i ništa više.Pomenuti zahtjev liči zahtjevu israelićana ali sam po sebi nije kao njihov zahtjev.Tako da oni međusobno nisu slični sa svih aspekata.Zbog toga, nije obaveza da ono na što upućuje tekst bude to sve dok sam tekst na to jasno ne ukaže sa svih aspekata.

Šejh Muhammed b. Abdulwehhab, nakon što je spomenuo hadis u poglavlju: “Traženje berićeta posredstvom drveta ili kamena i slično“ Kaže: “Ovdje postoji nekoliko mes'ela.Treća mes'ela je činjenica da oni to nisu učinili...Jedanaesta mes'ela.Može se zaključiti da se širk dijeli na veliki i mali jer oni ovim svojim postupkom nisu postali odmetnici od islama.“ (Knjiga tevhida)
Kažem: “Ovo je jasan tekst, od šejha, da se pomenuto traženje odnosi na mali širk.“

Ibn Tejmijje kaže: “Pošto su mušrici imali drvo pod imenom Zatu Envat , na koje su kačili oružje, to je navelo neke ljude da kažu: “O Allahov Poslaniče učini i ti nama Zatu Envat kao što oni imaju Zatu Envat. “Pa im je rekao :“ Allahu ekber, rekli ste kao što je rekao Musov narod Musau.“ Napravi i ti nama boga kao što oni imaju bogove“, zaista je to ustaljena praksa.Slijedit ćete običaje onih prije vas.“ Pa je Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, negirao poistovjećivanje sa kafirima time što bi uzeli drvo oko kojeg bi obilazili i na njega kačili svoje oružje.A šta tek reći za ono što je još veće u poistovjećivanju sa mušricima ili za ono što je samo po sebi jasan širk ? Zato onaj ko ima namjeru da posjeti neko mjesto, želeći time hajr i dobro, a koje šerijat nije učinio pohvaljenim, onda to spada u loša djela gdje su pojedina od njih gora i opasnija od onih drugih.Bez obzira da li se radi o : drvetu, kamenu, rječnom kanalu, tunelu, pećini itd. I bez obzira da li ima namjeru da kod tog mjesta klanja ili da kod njega moli ili da kod njega uči Kur'an ili da tu spominje Allaha, ili da na tom mjestu prinese žrtvu namjeravajući tim ibadetom da odlikuje to mjesto. (Iktidau siratil-mustekim,14-315)

Razlika između tevhida, novotarije i širka

Ovo je jasan citat Šejhul-islama da je traženje pomenutih ljudi bila samo puka sličnost sa mušricima, te da time nisu pali u širk.Zatim, pogledaj primjere koje je poslije tog navaeo, a svi se odnose na novotarije a ne na veliki širk, a odnosi se na slučaj da neko od robova odlikuje određeno drvo ili kanal nekom vrstom berićeta, a za šta ne postoji dokaz od Allaha o tome da na tom mjestu obožava Allaha, nadajući se velikoj nagradi.Ovo je jasna novotarija, jer tevhid predstavlja obožavanje Jedinog Allaha na osnovu onoga što je On propisao na jezicima svojih poslanika, dok širk predstavlja činjenje ibadeta nekom drugom pored Njega.

Novotarija je obožavanje Allaha Jedinog na način koji nije propisao, ako to rob čini u nekoj pojedinačnoj stvari, a ne uopćeno.Onaj ko obožava Jedinog Allaha kod časnog hrama (Kabe), nadajući se pri tome velikoj nagradi, ovakav je muvehid - jednobožac na sunnetu, jer je Allah to mjesto odlikovao nad drugim.A onaj ko obožava mrtve takav je mušrik, jer obožava nekog drugog mimo Allaha.A što se tiče onoga koji obožava Jedinog Allaha pored kaburova takav je muvehid, nije pripisao Allahu sudruga, ali se smatra novotarom jer je odlikovao neko mjesto bez šerijatkog dokaza o tome.I na taj način je izašao iz kruga sunneta u krug novotarije.