Monday, July 20, 2009

Utvrđivanje početka ramazana


Početak ramazana utvrđuje se viđenjem mlađaka, a njegovo viđenje potvrđujemo svjedočenjem jedne povjerljive osobe, ili upotpunjavanjem mjeseca šabana trideset dana.

Ibn Omer, r.a., veli: "Ljudi su iščekivali da se pojavi hilal, pa sam rekao Allahovom Poslaniku, s.a.v.s., da sam vidio mlađak, nakon čega je naredio ljudima da započnu s postom!" Ebu Davud

Ebu Hurejra, r.a., veli da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao: "Počnite s postom kad vidite mlađak, a završite kad ga ponovo vidite. A ako ga ne mognete vidjeti, onda prethodni mjesec, šaban, upotpunite trideset dana." El-Buhari i Muslim

Et-Tirmizi veli: "Ovo većina islamskih učenjaka prakticira. Još su kazali: 'Dovoljno je svjedočenje jedne povjerljive osobe za utvrđivanje posta.' Ovo je stav Ibn el-Mubareka, Eš-Šafija i Ahmeda. En-Nevevi veli: 'Ovo je preferirajući stav!"'

Hilal mjeseca ševvala utvrđuje se upotpunjavanjem ramazana trideset dana, i nije dovoljno svjedočenje jedne osobe, prema mišljenju većine islamskih učenjaka.

Oni za to uvjetuju svjedočenje dvojice pravednih, dok Ebu Sevr ne pravi razliku između utvrđivanja hilala za mjesec ševval i za mjesec ramazan. On smatra da je za to dovoljno svjedočenje jednog pravednog čovjeka.



Ibn Rušd veli: "Ebu Bekr ibn el-Munzir slaže se sa stavom Ebu Sevra, a također mislim da je to i stav zahirija."

Ebu Bekr ibn el-Munzir za svoj se stav poziva na konsenzus islamskih učenjaka, koji smatraju da se mora omrsiti, a i početi s postom, na osnovu svjedočenja jednog čovjeka (koji tvrdi da je vidio hilal)! Prema tome, mi također na taj način moramo prihvatiti utvrđivanje početka i kraja ramazana, jer su početak i kraj mjeseca granice početka i kraja posta.

Eš-Ševkani veli: "Prema tome, nema vjerodostojnog dokaza u kojem se uvjetuje svjedočenje dvojice za istek mjeseca ramazana. U skladu s tim, zadovoljit ćemo se svjedočenjem jednog pravednog čovjeka analogno svjedočenju također jednog pravednog čovjeka za utvrđivanje početka ramazana.

Također, kao dokaz možemo uzeti činjenicu da se u ibadetima prihvataju predanja koja prenosi pojedinac, pa se analogijom dokazuje da se takva predanja mogu prihvatiti i u ostalim granama islama, osim ako postoji dokaz koji izuzima neke situacije, kao što je svjedočenje prilikom utvrđivanja imetka i si. U ovom se slučaju prihvata stav Ebu Sevra.

Razlike u geografskim položajima

Većina se islamskih učenjaka ne osvrće na razliku u geografskim položajima. To znači da ako stanovnici jednog podneblja vide mlađak, obavezan je post stanovnicima svih zemalja, jer Allahov Poslanik, s.a.v.s., kaže:

"Počnite s postom kad vidite mlađak, a završite kad ga ponovo vidite." Kažu: "Allahov se Poslanik, s.a.v.s., u navedenom hadisu obraća cijelom umetu, i ako neko vidi mlađak u jednoj pokrajini, kao da ga je vidio cijeli umet."

Međutim, Ikrima, El-Kasim ibn Muhamed, Šalim, Ishak, i zvanični stav hanefija i šafija jeste da svaka zemlja ima svoje viđenje mlađaka.

Dokaz za to jeste predanje koje bilježi Kurejb. On kaže: "Došao sam u Šam, gdje me zatekao ramazan. Vidio sam mlađak uoči petka.

Pred kraj mjeseca ramazana stigao sam u Medinu, pa me Ibn Abbas upitao: 'Kada ste vidjeli mlađak?' 'Vidjeli smo ga u noći uoči petka', odgovorio sam. 'Jesi li ga ti vidio?', upitao me Ibn Abbas. 'Da, vidio sam ga i ja i ostali ljudi, i zapostili su i oni i Muavija', odgovorio sam. Mi smo ga vidjeli uoči subote, tako da još uvijek postimo, dok ne zaokružimo na trideset dana ili ne ugledamo mlađak.' Upitao sam: 'Zar nije dovoljno što ga je vidio Muavija i po njemu zapostio?!' 'Ne', odgovori on. 'Tako nam je naredio Božiji Poslanik, s.a.v.s.'" Ahmed, Muslim i Et-Tirmizi

U djelu Fethul-allam Šerhu bulugil-meram stoji: "Najprihvatljivije je mišljenje da svaka država ima svoje viđenje mlađaka i države koje graniče s njom, a sličnog su geografskog položaja."

Ako samo jedna osoba vidi mlađak

Učenjaci su složni u stavu da ako jedna osoba vidi ramazanski mlađak, mora početi s postom! S tim se mišljenjem ne slaže Ata, koji veli da mora, osim njega, još jedna osoba vidjeti mlađak!

Također su se razišli i o pitanju mlađaka za početak ševvala, ali je ispravnije mišljenje da se treba omrsiti iako je to posvjedočila jedna osoba, kao što to tvrde Eš-Safi i Ebu Sevr, jer je Allahov Poslanik, s.a.v.s., naredio da postimo i mrsimo se kad vidimo mlađak, a ta je osoba sa sigurnošću vidjela mlađak, i ne uvjetuje se da to još neko potvrdi.
Početak Ramazana 2011 odnosno 1432 hidžretske godine
Sljedeći dijagrami pokazuju vidljivost mlađaka .Neobojeni dio označava područja sa kojeg se mlađak ne može vidjeti.Mlađak je lakše vidjeti na područjima označenim bojom jakog intenziteta t.j. mlađak je lahko vidjeti sa područja označenih crvenom bojom.
Sljedeći dijagram pokazuje vidljivost mlađaka 30. Jula 2011














Sljedeći dijagram pokazuje vidljivost mlađaka 31. Jula 2011














Sljedeći dijagram pokazuje vidljivost mlađaka 1. Avgusta 2011














dijagrami su preuzeti sa www.crescentmoonwatch.org