Allah, subhanehu ve te'ala, osudio je slijepo slijeđenje na mnogim mjestima u Svojoj Knjizi. Tako kaže:
اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ
"Oni su, pored Allaha, uzeli svećenike svoje i monahe svoje za gospodare (božanstva ,erbabe) . " (At-Tewba,31)
Adijj b. Hatim je rekao: "Došao sam Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, a na mom vratu je bio krst, pa mi je rekao: 'O Adijj b. Hatime, skini taj kip sa svoga vrata.' Skinuo sam, a on je učio suru Bera'a sve dok nije došao do ovoga ajeta: "Oni su, pored Allaha, uzeli svećenike svoje i monahe svoje za gospodare" Rekao sam: 'Allahov Poslaniče, mi ih nismo uzimali za bogove.' Rekao je: 'Svakako da ste ih uzimali, zar vam nisu dozvoljavali ono što vam je bilo zabranjeno, pa ste i vi to smatrali dozvoljenim, i zar vam nisu zabranjivali ono što vam je Allah dozvolio, pa ste i vi to smatrali zabranjenim?'.'Rekao sam: 'Svakako', a on je dodao: To je bilo vaše obožavanje njih"
Od Ata'a b. es-Saiba, od Ebu el-Buhturija prenosi se da je u vezi s Allahovim, subhanehu ve te'ala, riječima: ""Oni su, pored Allaha, uzeli svećenike svoje i monahe svoje za gospodare", rekao: "Uistinu, oni kada bi im naredili da ih obožavaju pored Allaha, subhanehu ve te'ala, ovi ih ne bi poslušali. Međutim, naređivali su im i ono što je Allah dozvolio učinili su im zabranjenim, a ono što je Uzvišeni zabranio učinili su dozvoljenim, pa su im se pokorili. U tome je bilo njihovo gospodarstvo."
Od Ebuel-Buhturija prenosi se da je rekao: "Rečeno je Huzejfi u vezi s riječima Uzvišenog:"Oni su, pored Allaha, uzeli svećenike svoje i monahe svoje za gospodare" 'Jesu li ih obožavali?' Odgovorio je: 'Ne, ali su im dozvoljavali zabranjeno, pa su to i oni sami dozvoljavali, i zabranjivali su im dozvoljeno, pa su to i oni sami zabranjivali.'"
Allah, subhanehu ve te'ala, je rekao:
وَكَذَٰلِكَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَىٰ آثَارِهِمْ مُقْتَدُونَ قَالَ أَوَلَوْ جِئْتُكُمْ بِأَهْدَىٰ مِمَّا وَجَدْتُمْ عَلَيْهِ آبَاءَكُمْ
"I eto tako, prije tebe, Mi ni u jedan grad nismo poslanika poslali a da oni koji su raskošnim životom živjeli nisu govorili: 'Zatekli smo pretke naše kako ispovijedaju vjeru i mi ih slijedimo u stopu.' 'Zar i onda' - govorio bi on - 'kad vam ja donosim bolju od one koju ste od predaka vaših upamtili?'" (Az-Zuhruf,23-24)
Slijeđenje njihovih očeva spriječilo ih je da prihvate Uputu, pa su rekli:
إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُمْ بِهِ كَافِرُونَ
"Ne vjerujemo mi u ono što je po vama poslano!'(Sebe', 34) ovima i sličnim njima, Uzvišeni je rekao:
إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ
"Najgora bića kod Allaha su oni koji su gluhi i nijemi, koji neće da shvaćaju. "(El-Enfal 22)
I rekao je:
إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ وَقَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَمَا تَبَرَّءُوا مِنَّا ۗ كَذَٰلِكَ يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَيْهِمْ
"Kad će se glavešine, za kojima su se drugi povodili, svojih sljedbenika odreći i kada će veze koji su ih vezale prekinute biti, i one patnju doživjeti, kada će sljedbenici njihovi uzviknuti: 'Da nam je samo da se vratimo, pa da se i mi njih odreknemo kao što su se oni nas odrekli!'Eto, tako će Allah njima djela njihova po njih kobnim pokazati... " (El-Bekare, 166.-167.)
Allah, subhanehu ve te'ala, koreći sljedbenike nevjerstva, je rekao:
مَا هَٰذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ قَالُوا وَجَدْنَا آبَاءَنَا لَهَا عَابِدِينَ
"Kakvi su ovo kumiri kojima ste i dan i noć privrženi?" Oni odgovoriše: "I naši preci su ih obožavali”.(El-Enbija', 52.-53)
إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا
I rekao je: "...mi smo prvake naše i starješine naše slušali, pa su nas oni s Pravog puta odveli. " (El-Ahzab, 67)
U Kur'anu je ukoravanje, slično navedenom, zbog slijepog slijeđenja očeva i vođa uistinu mnogobrojno.
Ibn Abdul-Berr kaže: Islamski učenjaci kao dokaz ništavnosti slijepog slijeđenja uzeli su ove ajete i nije ih u tome spriječilo nevjerstvo ovih da ih ne koriste kao dokaz, jer poistovjećivanje ne biva u pogledu vjerovanja i nevjerovanja, već biva u pogledu slijepog slijeđenja, bez da onaj koji slijedi posjeduje ikakav dokaz. Kao npr. kada bi čovjek slijepo slijedio drugog pa počinio nevjerstvo, ili slijedio drugog pa počinio grijeh, ili ga slijedio u nekom od pitanja dunjaluka pa pogriješio u nekim njegovim aspektima. Svaki od njih bio bi ukoren zbog slijepog slijeđenja, bez dokaza, jer se svako od tih slijeđenja poistovjećuje jedno s drugim, iako su se grijesi i razlikovali.
Allah, subhanehu ve te'ala, je rekao :
وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّىٰ يُبَيِّنَ لَهُمْ مَا يَتَّقُونَ
"Allah neće nazvati zalutalim narod koji je na Pravi put uputio prije nego što učine ono što im je On zabranio.'(At-Tewba,115)
Onim što smo spomenuli u prethodnom poglavlju utvrđeno je dokazivanje, kao što je utvrđena i ništavnost slijepog slijeđenja. Kada je slijepo slijeđenje ništavno u svakom pogledu koji smo spomenuli, onda je obavezno predavanje i prepuštanje osnovama, a one su Kuran i sunnet, ili ono što je u njihovom značenju, sa sveobuhvatnim dokazom o svemu tome.
Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: "Ostavio sam vam dvije stvari, i ako ih se budete držali, nećete zalutati: Allahovu,azze ve dželle, Knjigu i sunnet Njegovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem."
Omer, radijallahu anhu, je rekao : "Tri stvari uništavaju vjeru: greška učenjaka, rasprava licemjera s Kur'anom i učenjaci koji odvode u zabludu."
Ebu Derda', radijallahu anhu, rekao je: "Doista, ono čega se najviše bojim za vas jeste greška učenjaka, rasprava licemjera s Kur'anom, a Kuran je istina i on ima svoje svjetionike kao što i put ima svoje znakove."
Zaista je Muaz b. Džebel, radijallahu anhu, svaki dan govorio na svome skupu, malo kad je to izostavljao: "Allah je Sudija Najpravedniji, propali su skeptici, (murtabun). Zaista su iza vas iskušenja. U njima će se imetak uvećavati. Otvarat će se Kuran, pa će ga čitati i vjernik i licemjer, i žena i dijete, i crni i crveni. Bojati se da neko od vas ne kaže: 'Čitao sam Kuran, ali bojim se da me neće slijediti sve dok im ne izmislim nešto novo, drugo, mimo njega.' Dobro se čuvajte onoga što se unese u vjeru. Zaista je svaka novotarija zabluda. Dobro se čuvajte greške mudraca, jer šejtan izgovori zabludjelu riječ jezikom mudraca, dok licemjer ponekad izgovori riječ istine. Zato prihvatite istinu od koga god ona dođe, jer je, doista, sa istinom svjetlo. Upitali su: 'Kakva je to greška mudraca?' Odgovorio je: 'To je riječ od koje ćete se zaprepastiti i koju ćete negirati i za koju ćete reći: Šta je ovo? Čuvajte se dobro njegove greške i ne dozvolite da vas odvrati od istine, jer, doista, bojati se da će odvraćati od istine. A znanje i vjera imaju svoje mjesto do Sudnjeg dana, pa ko bude htio, naći će ih."'
Muaz b. Džebel je rekao: "O skupino Arapa, kako ćete postupiti sa trima stvarima: dunjalukom koji će vam prerezati vratove, greškom učenjaka i licemjerovom raspravom sa Kuranom?" Okupljeni su šutjeli. Odgovorio je: "Što se tiče učenjaka, ako bude na Pravom putu, svoju vjeru ne činite slijepim slijeđenjem njega. A ako bude iskušan, nemojte da se poljuljate. Zaista vjernik bude iskušan, nakon čega se pokaje. Što se tiče Kurana, nikome nije skriveno da on ima svoje svjetionike kao što i put ima svoje svjetionike. Ono što spoznate od njega, ne pitajte o tome, a ono što vam ne bude jasno, o tome pitajte onoga koji to poznaje. A što se tiče dunjaluka, onome kome Allah da bogatstvo u srcu, taj je uspio, a onaj kome to ne bude dato, njegov dunjaluk mu neće koristiti."
Od Abdullaha b. Mes'uda, radijallahu anhu, prenosi se da je govorio: "Budi učen ili onaj koji traži znanje i ne budi od povodljivaca koji su između toga."
Od njega se također prenosi da je rekao: "Nazivali smo povodljivcem u džahilijjetu onoga koji bi bio pozvan na gozbu pa bi s njim otišao i drugi, a danas je povodljivac onaj koji se povodi za vjerom ljudi."
Ibn Abbas, radijallahu anhuma, govorio je: "Teško li se onima koji slijede greške učenjaka!" Rečeno je: "Kako to?" Odgovorio je: "Učenjak kaže nešto po svome mišljenju, a zatim nađe nekog ko je učeniji od njega po pitanju hadisa Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, pa on onda ostavi svoje mišljenje, a sljedbenici produže dalje."
Od Alije, radijallahu arihu, prenosi se daje rekao: "Čuvajte se dobro povođenja za ljudima! Zaista čovjek čini djela stanovnika Dženneta, a zatim, na osnovu Allahovog znanja o njemu, promijeni se i čini djela stanovnika Vatre, pa umre i bude od stanovnika Vatre. I uistinu čovjek čini djela stanovnika Vatre, pa se, na osnovu Allahovog znanja o njemu, promijeni i čini djela stanovnika Dženneta, pa umre i bude od stanovnika Dženneta. Ako i budete morali da se povodite, onda se povodite za umrlim, a ne za živim."
Ibn Mes'ud, radijallahu anhu, je rekao : "Neka niko od vas u svojoj vjeri ne slijedi drugog čovjeka. Ako taj vjeruje, vjeruje i on, a ako taj ne vjeruje, ne vjeruje ni on. Uistinu nema uzora u zlu."
El-Husejn b. Alija b. el-Husejn b. Alija b. Omer b. Alija b. Ebi Talib, radijallahu anhu, spjevao je sebi stihove, a u svoje vrijeme bio je najbolji od sljedbenika svoje loze:
U svemu ovome je negacija slijepog slijeđenja i njegova ništavnost za onog ko to razumije i ko je upućen na Pravi put.
Sahihu džami‘ bejani el ‘ilmi ve fadlihi - Ibn Abdul-Berr
اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ
"Oni su, pored Allaha, uzeli svećenike svoje i monahe svoje za gospodare (božanstva ,erbabe) . " (At-Tewba,31)
Adijj b. Hatim je rekao: "Došao sam Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, a na mom vratu je bio krst, pa mi je rekao: 'O Adijj b. Hatime, skini taj kip sa svoga vrata.' Skinuo sam, a on je učio suru Bera'a sve dok nije došao do ovoga ajeta: "Oni su, pored Allaha, uzeli svećenike svoje i monahe svoje za gospodare" Rekao sam: 'Allahov Poslaniče, mi ih nismo uzimali za bogove.' Rekao je: 'Svakako da ste ih uzimali, zar vam nisu dozvoljavali ono što vam je bilo zabranjeno, pa ste i vi to smatrali dozvoljenim, i zar vam nisu zabranjivali ono što vam je Allah dozvolio, pa ste i vi to smatrali zabranjenim?'.'Rekao sam: 'Svakako', a on je dodao: To je bilo vaše obožavanje njih"
Od Ata'a b. es-Saiba, od Ebu el-Buhturija prenosi se da je u vezi s Allahovim, subhanehu ve te'ala, riječima: ""Oni su, pored Allaha, uzeli svećenike svoje i monahe svoje za gospodare", rekao: "Uistinu, oni kada bi im naredili da ih obožavaju pored Allaha, subhanehu ve te'ala, ovi ih ne bi poslušali. Međutim, naređivali su im i ono što je Allah dozvolio učinili su im zabranjenim, a ono što je Uzvišeni zabranio učinili su dozvoljenim, pa su im se pokorili. U tome je bilo njihovo gospodarstvo."
Od Ebuel-Buhturija prenosi se da je rekao: "Rečeno je Huzejfi u vezi s riječima Uzvišenog:"Oni su, pored Allaha, uzeli svećenike svoje i monahe svoje za gospodare" 'Jesu li ih obožavali?' Odgovorio je: 'Ne, ali su im dozvoljavali zabranjeno, pa su to i oni sami dozvoljavali, i zabranjivali su im dozvoljeno, pa su to i oni sami zabranjivali.'"
Allah, subhanehu ve te'ala, je rekao:
وَكَذَٰلِكَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَا إِنَّا وَجَدْنَا آبَاءَنَا عَلَىٰ أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَىٰ آثَارِهِمْ مُقْتَدُونَ قَالَ أَوَلَوْ جِئْتُكُمْ بِأَهْدَىٰ مِمَّا وَجَدْتُمْ عَلَيْهِ آبَاءَكُمْ
"I eto tako, prije tebe, Mi ni u jedan grad nismo poslanika poslali a da oni koji su raskošnim životom živjeli nisu govorili: 'Zatekli smo pretke naše kako ispovijedaju vjeru i mi ih slijedimo u stopu.' 'Zar i onda' - govorio bi on - 'kad vam ja donosim bolju od one koju ste od predaka vaših upamtili?'" (Az-Zuhruf,23-24)
Slijeđenje njihovih očeva spriječilo ih je da prihvate Uputu, pa su rekli:
إِنَّا بِمَا أُرْسِلْتُمْ بِهِ كَافِرُونَ
"Ne vjerujemo mi u ono što je po vama poslano!'(Sebe', 34) ovima i sličnim njima, Uzvišeni je rekao:
إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ
"Najgora bića kod Allaha su oni koji su gluhi i nijemi, koji neće da shvaćaju. "(El-Enfal 22)
I rekao je:
إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ وَقَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَمَا تَبَرَّءُوا مِنَّا ۗ كَذَٰلِكَ يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَيْهِمْ
"Kad će se glavešine, za kojima su se drugi povodili, svojih sljedbenika odreći i kada će veze koji su ih vezale prekinute biti, i one patnju doživjeti, kada će sljedbenici njihovi uzviknuti: 'Da nam je samo da se vratimo, pa da se i mi njih odreknemo kao što su se oni nas odrekli!'Eto, tako će Allah njima djela njihova po njih kobnim pokazati... " (El-Bekare, 166.-167.)
Allah, subhanehu ve te'ala, koreći sljedbenike nevjerstva, je rekao:
مَا هَٰذِهِ التَّمَاثِيلُ الَّتِي أَنْتُمْ لَهَا عَاكِفُونَ قَالُوا وَجَدْنَا آبَاءَنَا لَهَا عَابِدِينَ
"Kakvi su ovo kumiri kojima ste i dan i noć privrženi?" Oni odgovoriše: "I naši preci su ih obožavali”.(El-Enbija', 52.-53)
إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا
I rekao je: "...mi smo prvake naše i starješine naše slušali, pa su nas oni s Pravog puta odveli. " (El-Ahzab, 67)
U Kur'anu je ukoravanje, slično navedenom, zbog slijepog slijeđenja očeva i vođa uistinu mnogobrojno.
Ibn Abdul-Berr kaže: Islamski učenjaci kao dokaz ništavnosti slijepog slijeđenja uzeli su ove ajete i nije ih u tome spriječilo nevjerstvo ovih da ih ne koriste kao dokaz, jer poistovjećivanje ne biva u pogledu vjerovanja i nevjerovanja, već biva u pogledu slijepog slijeđenja, bez da onaj koji slijedi posjeduje ikakav dokaz. Kao npr. kada bi čovjek slijepo slijedio drugog pa počinio nevjerstvo, ili slijedio drugog pa počinio grijeh, ili ga slijedio u nekom od pitanja dunjaluka pa pogriješio u nekim njegovim aspektima. Svaki od njih bio bi ukoren zbog slijepog slijeđenja, bez dokaza, jer se svako od tih slijeđenja poistovjećuje jedno s drugim, iako su se grijesi i razlikovali.
Allah, subhanehu ve te'ala, je rekao :
وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِلَّ قَوْمًا بَعْدَ إِذْ هَدَاهُمْ حَتَّىٰ يُبَيِّنَ لَهُمْ مَا يَتَّقُونَ
"Allah neće nazvati zalutalim narod koji je na Pravi put uputio prije nego što učine ono što im je On zabranio.'(At-Tewba,115)
Onim što smo spomenuli u prethodnom poglavlju utvrđeno je dokazivanje, kao što je utvrđena i ništavnost slijepog slijeđenja. Kada je slijepo slijeđenje ništavno u svakom pogledu koji smo spomenuli, onda je obavezno predavanje i prepuštanje osnovama, a one su Kuran i sunnet, ili ono što je u njihovom značenju, sa sveobuhvatnim dokazom o svemu tome.
Vjerovjesnik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao je: "Ostavio sam vam dvije stvari, i ako ih se budete držali, nećete zalutati: Allahovu,azze ve dželle, Knjigu i sunnet Njegovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem."
Omer, radijallahu anhu, je rekao : "Tri stvari uništavaju vjeru: greška učenjaka, rasprava licemjera s Kur'anom i učenjaci koji odvode u zabludu."
Ebu Derda', radijallahu anhu, rekao je: "Doista, ono čega se najviše bojim za vas jeste greška učenjaka, rasprava licemjera s Kur'anom, a Kuran je istina i on ima svoje svjetionike kao što i put ima svoje znakove."
Zaista je Muaz b. Džebel, radijallahu anhu, svaki dan govorio na svome skupu, malo kad je to izostavljao: "Allah je Sudija Najpravedniji, propali su skeptici, (murtabun). Zaista su iza vas iskušenja. U njima će se imetak uvećavati. Otvarat će se Kuran, pa će ga čitati i vjernik i licemjer, i žena i dijete, i crni i crveni. Bojati se da neko od vas ne kaže: 'Čitao sam Kuran, ali bojim se da me neće slijediti sve dok im ne izmislim nešto novo, drugo, mimo njega.' Dobro se čuvajte onoga što se unese u vjeru. Zaista je svaka novotarija zabluda. Dobro se čuvajte greške mudraca, jer šejtan izgovori zabludjelu riječ jezikom mudraca, dok licemjer ponekad izgovori riječ istine. Zato prihvatite istinu od koga god ona dođe, jer je, doista, sa istinom svjetlo. Upitali su: 'Kakva je to greška mudraca?' Odgovorio je: 'To je riječ od koje ćete se zaprepastiti i koju ćete negirati i za koju ćete reći: Šta je ovo? Čuvajte se dobro njegove greške i ne dozvolite da vas odvrati od istine, jer, doista, bojati se da će odvraćati od istine. A znanje i vjera imaju svoje mjesto do Sudnjeg dana, pa ko bude htio, naći će ih."'
Muaz b. Džebel je rekao: "O skupino Arapa, kako ćete postupiti sa trima stvarima: dunjalukom koji će vam prerezati vratove, greškom učenjaka i licemjerovom raspravom sa Kuranom?" Okupljeni su šutjeli. Odgovorio je: "Što se tiče učenjaka, ako bude na Pravom putu, svoju vjeru ne činite slijepim slijeđenjem njega. A ako bude iskušan, nemojte da se poljuljate. Zaista vjernik bude iskušan, nakon čega se pokaje. Što se tiče Kurana, nikome nije skriveno da on ima svoje svjetionike kao što i put ima svoje svjetionike. Ono što spoznate od njega, ne pitajte o tome, a ono što vam ne bude jasno, o tome pitajte onoga koji to poznaje. A što se tiče dunjaluka, onome kome Allah da bogatstvo u srcu, taj je uspio, a onaj kome to ne bude dato, njegov dunjaluk mu neće koristiti."
Od Abdullaha b. Mes'uda, radijallahu anhu, prenosi se da je govorio: "Budi učen ili onaj koji traži znanje i ne budi od povodljivaca koji su između toga."
Od njega se također prenosi da je rekao: "Nazivali smo povodljivcem u džahilijjetu onoga koji bi bio pozvan na gozbu pa bi s njim otišao i drugi, a danas je povodljivac onaj koji se povodi za vjerom ljudi."
Ibn Abbas, radijallahu anhuma, govorio je: "Teško li se onima koji slijede greške učenjaka!" Rečeno je: "Kako to?" Odgovorio je: "Učenjak kaže nešto po svome mišljenju, a zatim nađe nekog ko je učeniji od njega po pitanju hadisa Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, pa on onda ostavi svoje mišljenje, a sljedbenici produže dalje."
Od Alije, radijallahu arihu, prenosi se daje rekao: "Čuvajte se dobro povođenja za ljudima! Zaista čovjek čini djela stanovnika Dženneta, a zatim, na osnovu Allahovog znanja o njemu, promijeni se i čini djela stanovnika Vatre, pa umre i bude od stanovnika Vatre. I uistinu čovjek čini djela stanovnika Vatre, pa se, na osnovu Allahovog znanja o njemu, promijeni i čini djela stanovnika Dženneta, pa umre i bude od stanovnika Dženneta. Ako i budete morali da se povodite, onda se povodite za umrlim, a ne za živim."
Ibn Mes'ud, radijallahu anhu, je rekao : "Neka niko od vas u svojoj vjeri ne slijedi drugog čovjeka. Ako taj vjeruje, vjeruje i on, a ako taj ne vjeruje, ne vjeruje ni on. Uistinu nema uzora u zlu."
El-Husejn b. Alija b. el-Husejn b. Alija b. Omer b. Alija b. Ebi Talib, radijallahu anhu, spjevao je sebi stihove, a u svoje vrijeme bio je najbolji od sljedbenika svoje loze:
"...bori se i slijedi Božiju KnjiguVjerodostojno se prenosi od Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, što smo spomenuli u ovoj knjizi, da je rekao: "Učenjaka će nestati, pa će ljudi uzeti neznalice za svoje vođe. Bit će pitani, pa će odgovarati po neznanju, usljed čega će zalutali i druge odvoditi u zabludu."
da Ga ako umreš sretneš s njom.
Ljudi su slijedili svoje monahe
i svaki od njih svoga monaha branio..."
U svemu ovome je negacija slijepog slijeđenja i njegova ništavnost za onog ko to razumije i ko je upućen na Pravi put.
Sahihu džami‘ bejani el ‘ilmi ve fadlihi - Ibn Abdul-Berr