Sunday, August 29, 2010

O traženju znanja radi dunjaluka

Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Ko znanje, kojim se želi samo Allahovo zadovoljstvo, bude tražio da bi postigao neki od dunjalučkih ciljeva, neće osjetiti na Sudnjem danu miris Dženneta."

Ibn Džema', rahmetullahi alejhi, kaže: "Na učenjaku je da svoje znanje ne uzima stepenicama do nekakvih dunjalučkih ciljeva: položaja, imetka, ugleda, slave, služenja od strane drugih ili superiornosti nad svojim savremenicima. On, također, treba da se kloni priželjkivanja imetka od strane svojih učenika koji se druže s njim, ili njihovog služenja ili nečega drugog, kakav je bio i Mensur b. el-Mu'temir, koji, kada bi mu bilo potrebno nešto, ne bi to tražio od ljudi. Sufjan b. Ujejne je rekao: "Bio sam počašćen razumijevanjem Kur'ana, pa kada sam od Ebu Džafera dobio svežanj, uskraćeno mi je to razumijevanje. Allaha Svevišnjeg molim za oprost. Također, učenjak treba da se kloni niskih prohtjeva, onih koji su pokuđeni i Šerijatom i običajima. Također, da se kloni mjesta potvore, makar ona bila i daleka, da ne čini ništa što bi njegovu ljudskost narušilo ili ono što mnogi preziru, makar to bilo i dozvoljeno, jer bi time svoju dušu i čast izložio potvori..." (Et-Tezkira, 19.-20.)

Naši prethodnici ukazivali su na krajnje klonjenje od traženja dunjaluka znanjem i vjerom. Tako El-Hatib u "El-Džami'u" (1/356-357) prenosi daje Omer b. el-Hattab, radijallahu anhu, rekao: "O učenjaci i karije - učači Kur'ana! Ne uzimajte za znanje i Kur'an neku naknadu, pa da vas niskosti preteknu do Dženneta!"



El-Abbas b. Musa, namjesnik Kufe, poslao je El-E'amešu hiljadu dirhema i list papira. Poručio mu je: "Napiši na ovaj list papira ono što prenosiš od hadisa." El-E'ameš je uzeo hiljadu dirhema i na listu papira napisao El-Fatihu i poslao je s hiljadu dinara El-Abbasu. Nakon toga, El-Abbas mu je poručio: "Da li si ti to čuo da mi ne znamo učiti kako treba Kur'an!" A El-E'ameš mu je poručio: "A da li si ti čuo da mi prodajemo znanje!" Zbog toga je i Isa b. Junus rekao: "Nisam vidio da su bogataši i vođe prezreniji kod nekoga kao što su to bili kod El-E'ameša i pored njegovog siromaštva i potrebe."

Sufjan b. Ujejne govorio je Džeriru: "Nisam te prestao voljeti otkako sam čuo Ibn Šubruma da ti kaže: 'Izdvojio sam ti stotinu za svaki mjesec' A ti si ga upitao: 'Iz svoga imetka ili iz imetka muslimana?! Odgovorio je: 'Iz imetka muslimana.' Ti si tada rekao: 'Ja nemam potrebe za njima.'"

Učenici koji su tragali za hadisom dali su El-Evza'iju poklon. Kada su se iskupili, rekao im je: "Izaberite šta želite: ili da prihvatim vaš poklon, a da vas ne podučavam hadisu, ili da vas podučavam hadisu, ali pod uvjetom da vam vaš poklon vratim!"

Džabir, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Ne tražite znanje da biste se njime nadmetali s učenjacima, niti da biste se njime raspravljali s neznalicama, niti da biste njime postigli glavnu riječ na skupu. Ko to bude činio - pa Vatra, Vatra!"

Ovo je prijetnja onome koji svojim znanjem ne želi postići nikakvo dobro, nego želi ovo što smo naveli, a Allah, subhanehu ve te'ala, oprašta kome hoće i kažnjava koga hoće!

Abdullah b. Mes'ud, radijallahu anhu, rekao je: "Da su učenjaci popravili svoje znanje i dali ga onome ko ga zaslužuje, daleko bi otišli ispred drugih u svome vremenu, međutim, ponudili su ga dunjalučarima kako bi postigli nešto od njihovog dunjaluka, pa su prevarili one koji zaslužuju to što oni imaju kod sebe. Čuo sam vašeg Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, kako kaže: 'Ko brige učini jednom brigom, Allah, subhanehu ve te'ala, će ga spasiti brige na ahiretu, a ko svoje brige razgrana u pogledu dunjaluka, Allaha, subhanehu ve te'ala, ne brine u kojem je dijelu tog dunjaluka on zastao. "'

U vjerodostojnom hadisu kojeg bilježi Ibn Madže stoji da je Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve sellem rekao:“Čija briga bude dunjaluk, Allah će mu ga otežati, dat će mu siromaštvo pred njegovim očima i od dunjaluka mu neće doći osim onoliko koliko mu je određeno. Ali, čija namjera bude ahiret, Allah će ga potpomoći, dat će ma bogatstvo u srcu i dunjaluk će mu doći ponizno.
Aizullah je rekao: "Ko bude tražio znanje - ili je rekao: hadise - i ne bude ih tražio osim s ciljem da ih govori, neće osjetiti miris Dženneta."

Mekhul je rekao: "Ko bude tražio znanje da se njime raspravlja s neznalicama, ili da se nadmeće s učenjacima, ili da bi pozornost ljudi svratio na sebe, takav je u Vatri."

Jezid b. Kudir je rekao: "Bojim se da ćeš vidjeti ljude kako traže znanje i kako žude za njim kao što nemoralni ljudi žude za nemoralnom ženom i to je njihov udio u znanju."

Abdullah b. Mes'ud, radijallahu anhu, rekao je: "Šta će tek biti s vama kada nastupe smutnje od kojih će dijete sazreti, stariji oronuti, kada će novotarija postati sunnet kojeg će se ljudi pridržavati. Kada se nešto od nje izmijeni, reći će: 'Sunnet se izmijenio!'" Rečeno je: "Ebu Abdur-Rahman, kada će to biti?" Odgovorio je: "Kada se poveća broj vaših učača (Kurana), a smanji broj vaših pravnika! Kada bude mnogo namjesnika, a malo povjerljivih! Kada se dunjaluk bude tražio ahiretom i kada se bude učilo radi nečeg drugog, a ne radi vjere!"

Govoreno je: "Najugledniji učenjaci su oni koji sa svojom vjerom pobjegnu od dunjaluka i strastima iskažu nepokornost."

Ka'b je rekao: "Doista sam u nekim knjigama nalazio opise naroda koji su tražili znanje radi nečeg drugog a ne da bi radili po njemu, i koji su ga proučavali, ali ne radi ibadeta."

Ebul-Alije je rekao: "Kod njih je u prvoj knjizi zapisano: 'O sine Ademov, podučavaj besplatno kao što si i ti podučen besplatno!'"

Ibn Abdulberr kaže: Značenje toga kod njih je: "Kao što ništa nisi dao, nemoj ništa ni uzimati. Velikan je kod njih onaj koji za svoje znanje ne uzima ništa."

Hasan b. Salih je govorio: "Ti nećeš postići znanje sve dok ne budeš nemaran prema onome koji ima dunjaluk."

Sufjan es-Sevri je govorio: "Uistinu, hadis se traži samo da bi se njime bojalo Allaha, subhanehu ve te'ala, i zbog toga je njegova vrijednost veća od drugih disciplina. Da nije toga, bio bi poput ostalih stvari."

Hammad b. Seleme je govorio: "Ko bude tražio hadis radi nekoga drugog mimo Allaha, njime će biti obmanjen."

Mis'ar je rekao: "Ko bude tražio hadis radi ljudi, neka se pripremi. Doista su njihove tegobe teške. Međutim, onaj koji bude tražio hadis za sebe, već se zadovoljio." Šu'be je bio prisutan kada su izrečene ove riječi, pa je rekao: "Tako mi Allaha, ovo treba zapisati!"

Lejs prenosi da mu je Tavus rekao: "Ono što budeš tražio, traži radi sebe, uistinu su povjerenje i istinoljubivost nestali kod ljudi."

Ibrahim et-Tejmi je rekao: "Ko bude tražio znanje radi Allaha, Allah će mu dati od znanja ono što mu je dovoljno."

Sufjan es-Sevri je rekao: "Uljepšajte znanje, a nemojte se vi uljepšavati njime!" U drugom predanju stoji: "Uljepšajte hadis svojim dušama, a nemojte se vi uljepšavati hadisom."

Također je rekao: "Uistinu, znanje se traži samo da bi se njime bojalo Allaha, subhanehu ve te'ala, i uistinu je znanje vrednovano nad ostalim samo zbog toga što se njime boji Allaha, azze ve dželle."

Sufjan je rekao: "Uljepšaj svoje znanje svojom dušom, a nemoj svoju dušu uljepšavati svojim znanjem."

Ibnul-Mubarek je rekao: "Govorilo se: 'Tražite utočište kod Allaha od uobraženog učenjaka, pobožnjaka neznalice. Uistinu je njihova smutnja opasna za svakog."

Prenosi se od Evza'ija, rahmetullahi alejhi, da je rekao: "Kršćanska groblja požalila su se Allahu, subhanehu ve te'ala, na ružan miris nevjerničkih tijela koji ih ezijeti, pa im je Allah, subhanehu ve te'ala, objavio: 'Stomaci uobraženih, zlih učenjaka nečistiji su od onoga što se nalazi u vama.'"

Prenosi se od Fudajla b. Ijjada i Eseda b. el-Furata da su rekli: "Saznali smo da će se na Sudnjem danu otpočeti s uobraženim i razvratnim učenjacima i poznavaocima Kurana prije onih koji su obožavali kumire!" Fudajl b. 'Ijjad je rekao: "Jer onaj koji zna nije isti kao onaj koji ne zna."
El-Hasan je rekao: "Kažnjavanje učenjaka jeste mrtvilo njegova srca." Rečeno mu je: "A šta je mrtvilo srca?" Odgovorio je: "Traženje dunjaluka s djelima ahireta!"

Muhammed b. Ibrahim b. Mus'ab izrecitovao je Ahmedu b. Bišru b. Agbesu:"Najljepše što je rečeno za učenjaka nema ljepšeg čovjeka niti skromnijeg.A najgore što mu se može pripisati da ga vidiš pokorna dunjaluku zbog njegovih potreba za njim."

Jedan od dobrih ljudi je rekao: "Gospodaru moj, žalim Ti se na rasprostranjenost nemorala i nereda na Zemlji i rasprostranjenost strasti koje se isprečavaju između istine i njenih nosilaca."
Ibnul-Mubarek, rahmetullahi alejhi, izrecitovao je: "O ti koji tražiš znanje, požuri s bogobojaznošću, odbaci spavanje i odbaci sitost..."

El-Hasan, rahmetullahi alejhi, rekao je: "Ko pretjera u ljubavi prema dunjaluku, strah od ahireta nestat će iz njegova srca. Ko poveća znanje, a zatim, tim znanjem poveća i nastojanje za dunjalukom, doista, time će samo povećati Allahovu, subhanehu ve te'ala, srdžbu i udaljiti se od dunjaluka."

Ibn Omer, radijallahu anhuma, rekao je slično: "Privređuj i ne obmanjuj se."

Džafer b. Muhammed je rekao: "Kada vidite učenjaka da voli ono što ima od dunjaluka, posumnjajte u njegovu vjeru. Uistinu, onaj koji nešto voli o njemu se i brine."