Monday, September 12, 2011

Ispravnost shvatanja šerijatskih tekstova


Ispravnost shvatanja šerijatskih tekstova je glavna osnovica za ispravnost argumentiranja. Čovjek ne može znati šta Allah želi, ili šta želi Njegov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, osim sa ispravnim shvatanjem dokaza Knjige i Sunneta. Mnoge novotarije i zablude su nastale zbog pogrešnog shvatanja.



Omer b.Hattab u svom pismu Ebu-Musau el-Eš'ariju, radijallahu 'anhu, kaže: „Zatim, nastoj shvatiti ono što ti je izneseno a za to nemaš potvrdu u Kur'anu i sunnetu. Onda analogno gledaj na te činjenice, spoznaj slične primjere, a na kraju se odluči na ono što vidiš da je najdraže Allahu i najsličnije istini."( I'alamul-Muvekki'in (1/130) Predaja se nalazi u Sunnenu Ed-Darekutni (4/206-207); Sunenul-Bejhekil-Kubra (10/115))

Ibnul-Kajjim kaže: „Ispravnost shvatanja i lijepa nakana su najveće Allahove blagodati koje daje Svome robu. Robu nije poslije islama dat bolji ni časniji poklon od ispravnog shvatanja i lijepe nakane. To su dva stuba islama na kojima on opstoji. Putem njih čovjek biva siguran od puta onih na koje se Allah, uazze ve dželle, rasrdio, zato što su njihove nakane bile neispravne, te puta zalutalih čija su shvatanja bila neispravna. On postaje od onih kojima je data blagodat i čija su shvatanja i nakane ispravne. To su sljedbenici Pravog puta. Naređeno nam je da na svakom namazu molimo Allaha da nas uputi na njihov put.

Ispravnost shvatanja je svjetlo koje Allah ubacuje u srce roba, kojim razlikuje ispravno od neispravnog, istinu od neistine, uputu od zablude i stranputicu od upute. U tome ga pomaže ispravno shvatanje, traženje istine i bogobojaznost u javnosti i tajnosti. Time prekida povode slijeđenja strasti, davanje prednosti dunjaluku, traženje pohvale od ljudi i ostavljanje bogobojaznosti." ( I'alamul-Muvekki'in (1/87)


Ibnul-Kajjim na drugom mjestu kaže: „Shvatanje (i uzimanje) od Allaha i Njegovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, je naslov iskrenosti i poslanica vjerovjesničkog nasljedstva. U tom shvatanju se razlikuju stepeni učenjaka tako da čak jedan može vrijediti kao hiljadu drugih. Pogledaj shvatanje Ibn-Abbasa, radijallahu 'anhuma, kada su ga Omer i oni koji su bili od prisutnih sa Bedra upitali o suri: إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ „...Kada dođe Allahova pomoć i pobjeda." (En-Nasr, 1.)

Ibn-Abbas je bio odlikovan shvatanjem ove sure, a ona je značila Allahovu obavijest Vjerovjesniku, sallallahu alejhi ve sellem, o dolasku njegovog smrtnog časa. Omer se sa tim složio, a ostalim ashabima je to bilo skriveno. Ibn-Abbas je tada bio najmlađi, a gdje je našao obavijest u suri o dolasku njegovog smrtnog časa? To je bilo posebno istančano shvatanje koje je došlo do stepena do kojeg većina ljudi nije mogla doći. Pored (šerijatskog) teksta mora biti pojašnjenje, jer su o tome ovisni. Što se tiče onoga koji ispravno shvata, uz tekstove mu nisu potrebna druga tumačenja. (Et-Tefsirul-Kajjim , str. 41)