Saturday, November 12, 2011

El-Ilah - Bog

Ibn Džerir u govoru o značenju Allahovog ličnog imena rekao je: Prenešeno nam je od Ibn Abbasa da je rekao: Tj. On je Taj koji ima pravo božanstvenosti i robovanja kod svih Svojih stvorenja.

Šejhul-islam Ibn Tejmija, rahimehullah, veli: El-Ilah je božanstvo kojem se pokorava. Ono je bog, tj. obožavan.



El-Dževheri u djelu Es-Sihah veli: Riječ elehe znači biti obožavan. Rekao je: Od toga je naša riječ 'Allah', a njena osnova je riječ ilah (bog), prema osnovi fe'al što znači mef'ul; jer on je me'luh što znači ma'bud (obožavan). Rekao je: Izraz te'lih (proglašavanje božanstvom) znači ta'bid (porobljavanje bogu, obožavanje), a te'eluh (postati pobožan) znači tenesuk (pobožnost, bogomoljstvo) i te'abud (pobožnost, služba bogu). Ru'ba veli: Sebbahne vesterdža'ne min te'elluha, tj. teabuda. U rječniku je rekao: Elehe, ilaheten, uluheten i uluhijjeten, znači biti obožavan. Od toga je i Allahovo lično ime (Allah). Rekao je: Njegova osnova je riječ ilah (bog, božanstvo) u značenju me'luh (obožavan). Sve što je predmet obožavanja, božanstvo je kod onoga koji obožava.

Ibnul-Kajjim, rahimehullah, rekao je: El-Ilah je ono što su srca prihvatila za boga iz ljubavi, uzdizanjem, obraćanjem, poštovanjem, veličanjem, strahovanjem, nadanjem i oslanjanjem.


Ibn Redžeb, rahimehullah, rekao je: El-Ilah je onaj kojem se pokorava, pa mu se ne biva nepokornim iz strahopoštovanja prema njemu, uzdizanja, ljubavi, straha, nade, oslanjanja na njega, traženja od njega i prizivanja njega. Ovo ne pristaje nikome osim Allahu. Onaj ko učini širk u nekoj od ovih stvari koje su od božanskih osobina, to je umanjivanje njegove iskrenosti u la ilahe illallah i manjkavost u njegovom tevhidu. Također, u tome je obožavanje stvorenja shodno mjeri ovoga. A sve ovo je od grana širka.

U djelu El-Misbah stoji: Elehe znači ubide, a te'elluh je tabbud. El-Ilah je božanstvo, a ono je Allah, slavljen neka je On. Mušrici su ovo ime pozajmili za one koje su obožavali mimo Allaha.
***

هَٰذَا بَلَاغٌ لِّلنَّاسِ وَلِيُنذَرُوا بِهِ وَلِيَعْلَمُوا أَنَّمَا هُوَ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ وَلِيَذَّكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ
Ovo je obznana ljudima i da njome budu opomenuti i da znaju da je samo On jedan Bog, i da razumom obdarenī prime pouku! (Ibrahim, 52)

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا
Reci: "Ja sam čovjek kao i vi, meni se objavljuje da je vaš Bog – jedan Bog. Ko žudi da od Gospodara svoga bude lijepo primljen, neka čini dobra djela i neka, robujući Gospodaru svome, Njemu nikoga ne pridružuje!" (El-Kehf, 110)

وَلَا تُجَادِلُوا أَهْلَ الْكِتَابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ ۖ وَقُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنزِلَ إِلَيْنَا وَأُنزِلَ إِلَيْكُمْ وَإِلَٰهُنَا وَإِلَٰهُكُمْ وَاحِدٌ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ
I sa sljedbenicima Knjige raspravljajte na najljepši način, ali ne i sa onima među njima koji su nepravedni – i recite: "Mi vjerujemo u ono što se objavljuje nama i u ono što je objavljeno vama, a naš Bog i vaš Bog jeste – jedan, i mi se Njemu pokoravamo." (Ankebut, 46)

وَإِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ لَّا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَٰنُ الرَّحِيمُ
A vaš Bog – jedan je Bog! Nema boga osim Njega, Milostivog, Samilosnog! (El-Beqara, 163)

لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَىٰ قَوْمِهِ فَقَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ
Mi smo poslali Nuha narodu njegovu. "O narode moj" – govorio je on – "Allahu robujte, vi drugog boga osim Njega nemate! Ja se doista plašim za vas patnje na Velikom danu!" (E'araf, 59)

إِنَّ إِلَٰهَكُمْ لَوَاحِدٌ
vaš Bog je, uistinu, Jedan, (Saffat, 4)

إِنَّمَا إِلَٰهُكُمُ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ
Vaš bog je – Allah, drugog boga, osim Njega, nema! (Ta-ha, 98)