Wednesday, January 26, 2011

Ruknovi (temelji) dva šehadeta

Šehadet 'la ilahe illallah' ima dva rukna (temelja) a to su negacija i potvrda. Riječi 'la ilahe' su prvi rukn (temelj) i označavaju negaciju. One negiraju širk svih vrsta i obavezuje na nevjerovanje u sve što se obožava mimo Allaha. Drugi rukn (temelj) je potvrda, tj., riječi 'illallah'. Ovo je potvrda da niko ne zaslužuje pravo na ibadet osim Allah, Azze ve Dželle. I to obavezuje na rad po tome. Značenje ova dva rukna je spomenuto u mnogim Kur'anskim ajetima kao što su riječi Uzvišenog:

فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ لَا انْفِصَامَ لَهَا
«Onaj ko ne vjeruje u taguta, a vjeruje u Allaha - drži se za najčvršću vezu, koja se neće prekinuti. - A Allah sve čuje i zna.» (Bekara, 256)

Njegove riječi: «Onaj ko ne vjeruje u taguta» označavaju prvi rukn (tj., la ilahe), a riječi: «a vjeruje u Allaha» označavaju drugi rukn (tj., illallah). Također Njegovo kazivanje o Ibrahimu, alejhi selam:

وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ إِنَّنِي بَرَاءٌ مِمَّا تَعْبُدُونَِلَّا الَّذِي فَطَرَنِي فَإِنَّهُ سَيَهْدِينِ إ
«A kad Ibrahim reče ocu svome i narodu svome: "Nemam ja ništa sa onima koje vi obožavate, ja obožavam samo Onoga koji me je stvorio, jer će mi On, doista, na pravi put ukazati"» (Zuhruf, 26, 27) Njegove riječi: «Ja nemam ništa sa onima koje vi obožavate.», one predstavljaju negaciju u prvom temelju a riječi: «Ja obožavam samo Onoga koji me je stvorio.», označavaju potvrdu u drugom temelju.


Šehadet Muhammedun resulullah ima dva rukna (temelja) a to je potvrda da je on Njegov rob i poslanik. Ova dva rukna negiraju nemarnost i pretjerivanje u njegovim, sallallahu alejhi ve sellem, pravima. On je Njegov rob i poslanik. On je najpotpunije stvorenje u ova dva plemenita svojstva. Značenje riječi 'abd' je ovdje onaj koji se posjeduje ili pobožnjak. To jest on je čovjek i stvorenje, stvoren je od čega su i drugi ljudi stvoreni. Njemu se dešava ono što se dešava i drugim ljudima. U tom kontekstu Uzvišeni kaže:

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ
«Reci: "Ja sam čovjek kao i vi.» (Kehf, 110)

Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, je u potpunosti obavio i dostavio svoj ubudijjet-robovanje. Allah, Azze ve Dželle, ga je zbog toga pohvalio. O tome kaže:

أَلَيْسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ ۖ وَيُخَوِّفُونَكَ بِالَّذِينَ مِنْ دُونِهِ ۚ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ
«Zar Allah sam nije dovoljan robu Svome? A oni te plaše onima kojima , pored Njega, robuju. Onoga koga Allah ostavi u zabludi - niko ne može na pravi put uputiti.» (Zumer, 36)

-I kaže Uzvišeni:

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَىٰ عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجًا
«Hvaljen neka je Allah koji Svome robu objavljuje Knjigu.» (Kehf, 1)

-I kaže:

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى
«Hvaljen neka je Onaj koji je u jednom času noći preveo Svoga roba iz Hrama časnog u Hram daleki.» (Isra, 1)

Značenje er-resul je onaj koji je poslan svim ljudima da ih pozove ka Allahu kao opominjač i donosilac radosnih vijesti. Tako da ovaj šehadet sadrži ove dvije osobine: nijekanje nemarnosti i pretjerivanja u pogledu prava Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. Mnogi koji se deklarišu kao pripadnici njegovog ummeta zastranjuju u pogledu njegovih prava. Tako ga mnogi uzdižu sa stepena robovanja na stepen njegova obožavanja te ga tako učine kao sudruga Allahu pa od njega traže pomoć mimo Allaha, i od njega traže ono što može dati samo Allah, Azze ve Dželle, od rješenja potreba i izbavljanja iz nevolja. Drugi opet niječu njegovu poslanicu ili su nemarni u pogledu njegova slijeđenja te se oslanjaju na mišljenja i učenja koja se suprostavljaju onome s čim je došao. A njegove hadise i obavijesti tumače u nekom prenesenom značenju.