Saturday, November 27, 2010

Tefsir Sure El-Ma'un

Sura El- Ma'un je objavljena u Mekki i ima sedam ajeta.

أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ
1 .Znaš li ti onoga koji onaj svijet poriče?

Imam Taberi kaže: ''Ajet znači: ''Vidiš li o Muhammede onog koji niječe Allahovu, dželle šanuhu, nagradu i kaznu i ne pokorava mu se u njegovim naredbama i zabranama".

Ibn-Abbas veli: ''Tj. onoga koji niječe Allahovu, dželle šanuhu, vlast.''

Ibn-Džurejdž kaže: ''Tj. niječe Sudnji dan''.

فَذَٰلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ
2. Pa to je onaj koji grubo odbija siroče,

tj. onaj koji poriče Sudnji dan je onaj koji ne daje siročetu njegovo pravo i čini mu nepravdu.

Ibn Abbas kaže: '' To je onaj koji ne daje siročetu njegovo pravo''.

Mudžahid kaže: ''To je onaj koji grubo odbija siroče i ne hrani ga''.

Katade kaže: ''To je onaj koji ponižava siroče i čini mu nepravdu''.


وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ
3. i koji da se nahrani siromah – ne podstiče.

tj. ne podstiče ni druge da hrane one kojima je hrana potrebna.

فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ
4. A teško onima koji, kada molitvu obavljaju,

Riječ '' Fe vejlun '' može značiti i dolina koja će biti puna gnoja stanovnika džehennema i koja će pripasti licemjerima koji sa obavljanjem namaza ne žele Allahovo zadovoljstvo i koji su nemarni prema svom namazu.

الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ
5 .molitvu svoju kako treba ne izvršavaju,

Učenjaci se razilaze o značenju ajeta '' molitvu svoju kako treba ne izvršavaju ''

Jedni kažu da to znači da oni odgađaju klanjanje namaza pa ga klanjaju tek onda kada mu prođe vrijeme.

Mus'ab bin Sa'd kaže: ''Pitao sam svoga oca o značenju ajeta '' molitvu svoju kako treba ne izvršavaju '' je li to znači da ostavljaju namaz? On mi reče: ''Ne, nego ne obavljaju namaz u njegovo vrijeme''.

Drugi kažu da to znači da oni ostavljaju namaz i nikako ga ne klanjaju.
Ibn Abbas kaže: ''To su munafici koji su pred ljudima obavljali namaz a kada su sami ne bi klanjali''.

Mudžahid kaže: ''Tj. ostavljali su namaz''.

Treći pak smatraju da to znači da olahko shvataju dužnost namaza, nemarni su prema njemu i da se sa svojim namazom poigravaju.
Mudžahid kaže: ''Tj. poigravaju se sa namazom''.

Katade veli: ''Tj. nemarni su prema njemu''.

Katade također veli: ''tj. svejedno mu je klanjao ili ne klanjao''.

Imam Taberi kaže: ''Smatram da je ispravno da kažemo da ovaj ajet znači: da su nemarni prema namazu i da olahko shvaćaju obaveznost njegovog obavljanja te da su im druge stvari preče od namaza, ponekad ga klanjaju kada prođe namasko vrijeme a ponekad ga nikako i ne klanjaju''.

Ukoliko prethodno navedeno uzmemo kao tačno onda ovaj ajet se može odnositi i na one koji ne obavljaju namaz u njegovo pravo vrijeme i na one koji ga ne obavljaju redovno.

Sa'd bin Ebi Vekkas radijallahu anhu kaže: ''Upitao sam Allahovog poslanika, sallallahu alejhi ve sellem o značenju ajeta '' molitvu svoju kako treba ne izvršavaju '' pa mi je odgovorio: ''To su oni koji ne obavljaju namaz u njegovo pravo vrijeme''.

Ebu Bereze El- Eslemij radijallahu anhu, prenosi da je Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve sellem rekao nakon što je objavljen ovaj ajet: '' Allahu Ekber ( Allah je Najveći) ovaj ajet vam je vrijedniji od čitavog dunjaluka. To je onaj koji kada obavi namaz ne nada se nikakvu dobru od toga namaza i koji kada ne obavi namaz ne boji se svoga Gospodara''. Obje predaje prenešene od Allahovog poslanika sallallahu alejhi ve sellem mogu podrazumjevati značenje ovog ajeta.

الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ
6. koji se samo pretvaraju
tj. oni koji se samo pretvaraju pred ljudima da obavljaju namaz jer se oni ne nadaju nikakvoj nagradi niti se boje kazne zbog ostavljanja namaza. Oni obavljaju namaz samo da bi ih vjernici vidjeli i pomislili da su od njih i da ne bi prolijevali njihovu krv. To su licemjeri koji su za vrijeme Allahovog poslanika, sallallahu alejhi ve sellem skrivali u svojim prsima nevjerstvo a javno ispoljavali Islam.

Ibn Abbas veli: ''To su munafici koji su pred ljudima obavljali namaz a kada su bili sami ne bi to činili''.

وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ
7. i nikome ništa ni u naruč ne daju!

tj. spriječavaju ljude da osjete bilo kakvu korist od njih. Značenje riječi '' Ma'un'' spomenute u ajetu je: korist koja se može pribaviti iz svake stvari. Učenjaci se razilaze u tome na šta se odnosi ova riječ u ovom ajetu.

Jedni kažu da se to odnosi na zekat.

Alija radijallahu anhu kaže: '' i nikome ništa ni u naruč ne daju! '' tj. ne daju zekat''.

Ibn Mejere radijallahu anhu prenosi da je neki čovjek upitao ibn Umera o značenju ovog ajeta pa mu je on odgovorio: ''To je imetak na koji ne daje zekat''. Čovjek mu reče: ''Ali ibn Ummi Abd kaže da su to stvari koje ljudi međusobno jedni drugima posuđuju''. Ibn Umer, radijallahu anhu mu reče: ''Ovaj ajet znači ono što sam ti ja rekao''.

Ebu-l- Mugire kaže: '' upitao sam ibn Umera o značenju vog ajeta pa mi je rekao: ''To je spriječavanje nečijeg prava''.

Ibn Zejd o značenju ovog ajeta kaže: '' To su munafici koji ne daju zekat na svoj imetak''.

Drugi kažu da su to stvari koji ljudi međusobno jedni drugima posuđuju.
Ibn Mes'ud radijallahu anhu veli: ''To je lonac, kofa, sjekira i dr.''.

Neki čovjek iz plemena Benu Temim je upitao ibn Mes'uda o značenju ovog ajeta pa mu je on odgovorio: ''To je da ne posudiš nekom svoju sjekiru ili posudu''.

Se'd bin Ajjad prenosi da ovo mišljenje zastupaju još neki drugovi Allahovog poslanika sallallahu alejhi ve sellem.

Ibn Abbas radijallahu anhu kaže: ''El- Maun je pozajmljivanje''.

Ibn Abbas također veli: '' To su kućne potrebštine''.

Određen broj učenjaka veli da to znaći da odbijaju pokornost. Drugi kažu da je to odbijanje naređivanje dobra. Neki kažu da ova riječ označava imetak.

Seid bin Musejjeb kaže: ''Riječ ''Ma'un '' u narečju Kurejšija znači: imetak''.

Imam Taberi pak smatra da ova riječ podrazumjeva sva značenja i mišljenja koja su prethodno spomenuta.