Monday, November 29, 2010

Kako će postupiti učenjak koji bude upitan o nečemu što ne poznaje?

Ebu Hurejre, radijallahu anhu, prenosi da je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: "Ne znam je li Uzejr vjerovjesnik ili ne, niti znam je li Tubb'a proklet ili ne."

Ibn Sirin je rekao: "Nije bilo nikoga nakon Vjerovjesnika, sallallahu alejhi ve sellem, da se više bojao onoga što ne zna od Ebu Bekra, radijallahu anhu, i nije bilo nikoga poslije Ebu Bekra, radijallahu anhu, da se više bojao onoga što ne zna od Omera, radijallahu anhu. Ebu Bekru je postavljeno pitanje za koje nije našao odgovor u Allahovoj Knjizi niti sunnetu, pa je odgovorio po svome mišljenju, a zatim rekao: 'Ovo je moje mišljenje, pa ako bude ispravno, od Allaha je, a ako bude pogrešno, to je od mene i ja od Allaha tražim oprosta."'

Od Abdullaha b. Mes'uda, radijallahu anhu, prenosi se da je rekao: "O ljudi, ko od vas bude nešto poznavao, neka to kaže, a ako ne bude znao, neka za ono što ne zna kaže: Allah najbolje zna!' Uistinu, čovjekovo znanje ogleda se u tome da za ono što ne zna kaže: Allah najbolje zna!'" Allah, subhanehu ve te'ala, rekao je Svome Vjerovjesniku: "Reci: 'Ne tražim ja od vas za ovo nikakvu nagradu i ja nisam izvještačen'"(Prijevod značenja Sad, 86), kada su Kurejšije sprečavale Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, po pitanju islama.

Ebu Bekr, radijallahu anhu, je rekao: "Koja će me to nebesa natkriti i Zemlja nositi ako kažem o nečemu iz Allahove Knjige bez znanja?"

Od Ibn Omera, radijallahu anhuma, prenosi se daje upitan o nečemu pa je odgovorio: "Ne znam." Nakon što je čovjek otišao, Abdullah je rekao: "Lijepo li je što je rekao Abdullah b. Omer. Upitan je o onome što ne zna pa je rekao: 'Ja o tome ne posjedujem znanje.'"

Mudžahid je rekao: "Upitan je Ibn Omer, radijallahu anhuma, o obavezama kršćana, pa je rekao: Ne znam.' Rečeno mu je: 'Šta te spriječilo da mu ne odgovoriš?' Rekao je: 'Ibn Omer je upitan o onome što ne zna, pa je rekao: Ne znam.'"

Ejjub je rekao: "Jednog dana ljudi su se na Mini u velikom broju okupili oko El-Kasima b. Muhammeda. Stali su ga ispitivati, a on je odgovorio: Ne znam'. Zatim je rekao: 'Zaista mi, tako mi Allaha, ne znamo sve o čemu nas pitate. Kada bismo znali, to ne bismo krili od vas, niti bi nam bilo dozvoljeno da krijemo od vas."'

Abdul-Melik b. Ebi Sulejman je rekao: "Upitan je Seid b. Džubejr o nečemu, pa je odgovorio: 'Ne znam.' Zatim je rekao: 'Teško li se onome koji za ono što ne zna kaže: Ja znam.'"

Eš-Ša'bi spominje od Alije, radijallahu anhu, da je on jednog dana izašao pred njih govoreći im: "Nema ništa razgaljivije za jetru! Nema ništa razgaljivije za jetru!" Rečeno mu je: "A šta to?" Odgovorio je: "Da kažeš za nešto što ne poznaješ: Allah najbolje zna.'"
El-Kasim je rekao: "O stanovnici Iraka! Tako mi Allaha, mi, uistinu, ne poznajemo mnogo toga od onoga što nas pitate. Da čovjek živi kao neznalica i da ne poznaje ništa više osim onoga što mu je Allah naredio bolje mu je nego da o Allahu i Njegovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, kaže ono što ne zna."

Ibn Avn je rekao: "Bio sam kod El-Kasima b. Muhammeda kada mu je došao neki čovjek i pitao ga o nečemu, a on je odgovorio: 'Ne poznajem to dobro.' Čovjek je rekao: 'Ja sam upućen na tebe i ja ne poznajem nikoga drugog osim tebe.' El-Kasim mu je rekao:'Nemoj da gledaš u moju dugu bradu i mnoštvo ljudi oko mene! Tako mi Allaha, ja to ne poznajem dobro!' Neki stariji čovjek iz plemena Kurejš, koji je sjedio pored njega, rekao mu je: 'O bratiću, pokušaj se sjetiti. Nisam te nikada vidio oštroumnijeg na skupu kao danas!' El-Kasim je rekao: 'Tako mi Allaha, draže mi je da mi se odsiječe moj jezik nego da progovorim o onome o čemu nemam znanja.'"

Ibn Vehb je rekao: "Čuo sam Malika kako kaže: Abdullah b. Nafi'a upitao je Ejjuba es-Sihtijanija o nečemu pa mu ovaj nije odgovorio. Abdullah mu je nakon toga rekao: 'Vidim da nisi razumio moje pitanje.' Ejjub je rekao: 'Jesam.' Abdullah ga upita: 'Pa zbog čega mi nisi odgovorio?' Ejjub reče: Ne znam to.'"

Abdur-Rahman b. Mehdi je govorio: "Bili smo kod Malika b. Enesa kada mu je došao neki čovjek i rekao mu: 'O Ebu Abdullah, došao sam ti sa udaljenosti od šest mjeseci hoda. Moji žitelji su me poslali da te nešto pitam.' Malik je rekao: 'Pitaj.' Čovjek mu je postavio neko pitanje, a Malik je rekao: Ne poznajem to dobro.' Čovjek se iznenadio. Mislio je da je došao kod nekoga koji poznaje sve. Rekao je: 'Šta da kažem svojim žiteljima kada im se vratim?' Malik mu uzvrati: 'Reći ćeš im: Malik je rekao - ne poznajem to dobro.'"

Ibn Vehb kaže: "Često sam ga čuo da govori: 'Ne znam.'"

Na drugom mjestu je rekao: "Kada bismo pisali Malikove riječi: 'Ne znam', ispisali bismo sve ploče."

Ibn Vehb je rekao: "Malik mi je pričao: 'Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, bio je vođa muslimana, predvodnik učenih, ali kada bi bio upitan o nečemu, ne bi odgovarao sve dok mu ne bi došla Objava.'"

Ukbe b. Muslim je rekao: "Družio sam se sa Ibn Omerom trideset četiri mjeseca. Na mnoga pitanja, koja su mu postavljali, odgovarao bi sa ne znam, zatim bi se okretao meni i govorio mi: 'Znaš li šta žele ovi? Žele da naša leđa učine svojim mostom do Džehennema.'"

Ebu Davud je rekao: "Riječi čovjeka o onome što ne zna: 'Ja ne znam', su polovina znanja."

Ebu ez-Zijal je rekao: "Podučavaj se riječima ne znam, jer, zaista, ako kažeš ne znam, podučavat će te sve dok ne saznaš, ali ako kažeš znam, pitat će te sve dok ne budeš znao."

Ibn Mes'ud, radijallahu anhu, rekao je: "Uistinu je luđak onaj koji bude odgovarao na sve što bude upitan."

El-E'ameš je rekao: "Spomenuo sam ovo El-Hakemu b. Utejbi, pa mi je rekao: 'Da sam ovo prije čuo od tebe, ne bih odgovarao na sve što sam odgovarao.'"

Ibn Ujejne je govorio: "Najbrži ljudi u odgovoru su oni koji imaju najmanje znanja."