Tuesday, March 16, 2010

Halal i haram su jasni... - Komentar hadisa

Od Abdullaha en-Nu'mana ibn Bešira, radijallahu anhuma, prenosi se da je rekao: "Čuo sam Allahovog Poslanika, alejhis-selam, kako kaže: 'Halal i haram su jasni a između njih su sumnjive stvari koje mnogi ljudi ne poznaju. Ko se bude čuvao sumnjivih stvari sačuvat će svoju vjeru i čast; a ko padne u sumnjive stvari, past će u haram (zabranjeno), kao pastir koji čuva svoje stado oko vladareva zabranjena posjeda i skoro da ga upusti u njega. Svaki vladar ima zabranjene posjede. Zaista, Allahovi zabranjeni posjedi jesu Njegove zabrane. U tijelu uistinu postoji jedan komad mesa, kada je on zdrav, cijelo tijelo je zdravo, a kad on oboli, cijelo tijelo oboli; a to je srce?" ( Buharija,1/126. i Muslim,1599 )

Riječi Poslanika: "Halal i haram su jasni a između njih su sumnjive stvari koje ne poznaju mnogi..." znače da su čisti halal i haram potpuno jasni i oko njih nema nikakve dileme. Međutim, između halala i harama postoje stvari koje su nedovoljno jasne ljudima i dovode ih u nedoumicu, jesu li one dozvoljene ili zabranjene! Ali, oni koji su dobro upućeni u islamsku nauku, u vezi s njima nemaju nikakvih dilema i znaju pod koju kategoriju potpadaju.

Čisti halal su npr. sva lijepa i ukusna jela kao što su: žitarice, voće i povrće, meso dozvoljenih životinja, ukusna i prijatna pića; neophodna odjeća od pamuka, lana, vune, krzna; šerijatski brak i robinje... kao i sva ostala imovina ako se zaradi putem šerijatski validnih kupoprodajnih ugovora, nasljedstvom, poklonom ili ratnim plijenom.


Čisti je haram npr. jesti strv, krv, svinjetinu, konzumirati alkohol, brak s onima s kojima je islam to zabranio, oblačenje svile za muškarca; haram zarada kao što je kamata i kocka, prodavanje onoga što je zabranjeno, otimanje tuđeg imetka i imovine krađom, prevarom i tome slično.

Sumnjive stvari jesu one stvari u vezi s kojima nema jedinstvenog stava oko toga da li su dozvoljene ih zabranjene. One mogu biti jela i pića kao što je npr. jedenje konjskog, magarećeg mazginog i gušterovog mesa , zatim odjeća oko čijeg oblačenja nemamo jedinstven stav, kao što je kožna odjeća od zvijeri itd. Sumnjive stvari mogu biti i kod zarada oko kojih nema jedinstvenog stava da li su haram ih halal kao što su pitanja 'ine i teverruka* itd.

Uzvišeni Allah objavio Poslaniku Knjigu u kojoj je objasnio ummetu ono što je potrebno od halala i harama. Uzvišeni Allah je rekao: "Mi tebi objavljujemo Knjigu kao objašnjenje za sve..." ( En-Nahl, 89 )

Mudžahid i drugi su rekli: "Objasnio im je sve što im je naređeno i zabranjeno."

Poslanik, alejhis-selam, kaže:"Ostavio sam vas na bijeloj i čisto jasnoj (vjeri). Njena noć i dan su isti. S nje može skrenuti samo onaj koji je upropašten!" ( Ibn Madže,43 i Ahmed, 4/126 )

Ebu Zerr, radijallahu anhu, veli: "Poslanik, alejhis-selam, je preselio na ahiret, a nije bilo ni ptice na nebu a da nam i o tome nešto znanja nije dao!"

Načelno se može reći da nema halala niti harama a da ih Allah i Njegov Poslanik, alejhis-selam, nisu objasnili. Međutim, neki od njih su jasniji od drugih.Zato, za one stvari koje su potpuno jasne i nužno poznate u vjeri ne smije biti nejasnoća u vezi s njima niti se i od koga može prihvatiti neznanje o njima ako živi u zemlji gdje vlada islam.Neminovno je da se u ummetu nađe učenjak čije će riječi (decizija) biti u suglasnosti s Istinom i on će se smatrati znalcem tog propisa a što ne poznaje smatrat će se sumnjivim jer on o njemu nema znanja.Ovaj ummet se uistinu ne može složiti na zabludi i zato je nemoguće da njegovi grješnici nadvladaju njegove istinoljupce.Nemoguće je da istina bude zanemarena i neprimijenjena u svim krajevima i vremenima. Zato je Poslanik, alejhis-selam, o sumnjivim stvarima rekao: "...koje mnogi ljudi ne poznaju..."

To je dokaz da ima ljudi koji te sumnjive stvari poznaju jer su one sumnjive za one koji ih ne poznaju jer i one same po sebi nisu takve.

Ako je nešto u osnovi zabranjeno kao npr. spolni odnos i meso životinja, te stvari postaju dozvoljene tek onda kada se sa sigurnošću ustanovi da su postale dozvoljene, u spomenutom slučaju sa šerijatskim klanjem i bračnim ugovorom. Ako se oko neke od spomenutih stvari jave dileme zbog pojave nekog drugog razloga, onda će se uzeti u obzir osnova tih djela i na njoj će se izgrađivati šerijatski propis. Pa ako je osnova neke stvari zabrana, norma koja će na njoj biti izgrađena ili postavljena bit će haram.

Zato je Poslanik zabranio da se jede ulovljena divljač na kojoj lovac nađe tragove tuđe, a ne svoje strijele ili trag tuđeg, a ne svoga psa, ili pak pronađe mrtvo tijelo ulovljene životinje u vodi, te nije u stanju utvrditi da li je smrt prouzrokovana dozvoljenim njegovim uzrokom ili nečim drugim!?Isto treba postupiti i kod stvari koje su u osnovi dozvoljene u takvoj situaciji i uzeti u obzir tu njihovu osnovu.Tako se za vodu, zemlju, odjeću ne može reći da su nečiste samo zbog sumnje u njihovu nečistoću.

Imam Ahmed objasnio je sumnju da je ona stepen između halala i harama, tj. između čistog halala i harama, a potom je rekao: "Ko se bude čuvao sumnje, sačuvao je svoju vjeru."

Na drugom je mjestu za sumnju rekao da je smjesa halala i harama.

Riječi Poslanikove, alejhis-selam: "Ko se bude čuvao sumnjivih stvari, sačuvat će svoju vjeru i čast, a ko upadne u sumnjive stvari upast će u haram" dijele ljude o pitanju nejasnih stvari na dvije vrste. To se odnosi na one kojima su te stvari nejasne, tj. koji ih ne poznaju. Međutim, što se tiče onih koji ih poznaju i koji na osnovu njih slijede svoje znanje, to je treća vrsta ljudi koju nisam spomenuo zato što je sud o njima jasan i vidljiv. To je najbolja vrsta jer su oni spoznali Allahov sud u vezi s tim stvarima koje su nejasne ljudima i u tome se poveli za svojim znanjem.

Dvije su grupe ljudi koji ne znaju sud Uzvišenog Allaha o pitanju sumnjivih stvari i to:

- prva grupa su oni koji se klone sumnjivih stvari zbog toga što su im nejasne i ne znaju stav islama u vezi s njima. Takvi će sačuvati svoju vjeru i čast.Dakle, ko se kloni sumnjivih stvari sačuvao je svoju čast i dignitet od kuđenja i omalovažavanja koje zaslužuju oni koji se tih stvari ne klone. Ovo je pokazatelj da praktikovanje sumnjivih stvari uzrokuje kuđenje i klevetanje kao što se prenosi od selefa: "Ko izloži sebe sumnjama neka ne krivi one koji nemaju lijepo mišljenje o njemu!"

Kod Tirmizija postoji drugačija verzija tematskog hadisa u kojoj stoji: "Ko se kloni sumnjivih stvari osigurao je sebe u svojoj vjeri i časti, a i spasio se...", tj. ko se kloni tih stvari radi očuvanja svoje vjere i časti, a ne s namjerom da se ljudima lažno prikazuje, spasio se. Upravo je u tome dokaz da je traženje savršenstva časti pohvalno kao i traženje savršenstva vjere. Zbog toga se prenosi: "Sve sa čime čovjek štiti svoju čast jeste sadaka!"

U predanju Buharije i Muslima ovog hadisa kaže se: "Ko se kloni stvari za koju tačno ne zna da je grijeh, on će se još više čuvati one za koju jasno zna da je grijeh!"

- druga grupa takvih ljudi jesu oni što rade sumnjive stvari i pored toga što su im one nejasne.
Međutim, ko uradi nešto za što ljudi vjeruju da je sumnjivo, a on zna da je to halal u biti, nema mu zamjerki za to kod Allaha. Međutim, ako strahuje da će ga ljudi oklevetati zbog tog postupka, onda će njegovo napuštanje tog djela imati značenje očuvanja njegove časti pa će se smatrati nečim poželjnim. Imamo primjer za to u slučaju koji se desio s Poslanikom, alejhis-selam, kada je na ulici stajao sa Safijom te su ga neki od ashaba vidjeli, a on im reče: "To je samo Safija bint Hujej!"

Međutim, ko upražnjava sumnjive stvari, i pored toga što su mu nejasne, Poslanik, alejhis-selam, obavijestio je da je takav pao u haram. To se može objasniti na dva načina:

1. da njegovo upražnjavanje sumnjivih stvari, i pored njegova uvjerenja da su one sumnjive, bude put ka upražnjavanju harama za kojeg vjeruje da je haram i to postepeno i s popuštanjem. U jednom predanju ovog hadisa kod Buhanje i Muslima kaže se: "...ko se osmjeli na ono za što sumnja da je grijeh ubrzo će da uradi i jasan grijeh"; ( Buharija, 2051 )

2. onaj ko uradi ono što smatra da je sumnjivo, ne znajući da li je halal ili haram, taj ne može biti
siguran da neće upasti u haram jer je možda to djelo haram samo po sebi a da taj čovjek toga i nije svjestan.

Riječi Poslanika, alejhis-selam: "...kao pastir koji čuva svoje stado oko vladarevog zabranjenog
posjeda a nije u stanju da mu zabrani ulazak u njega. Zar svaki vladar nema svoje zabrane, ta zaista, Allahova hima jesu Njegove zabrane..." Ovim primjerom Poslanik opisuje čovjeka utonulog u sumnjive stvari preko kojih se veoma približio čistom haramu.

"To su Allahove granice, i ne približujte im se! ( El-Beqare, 187 )

*('Ina je vrsta trgovine gdje neko proda nešto uz odgodu plaćanja, a zatim to isto kupi plaćajući gotovinom od onog kome ga je i prodao ali po manjoj cijeni. Teverruk je također vrsta trgovine gdje neko kupi neku robu uz odgodu plaćanja, zatim je proda nekom drugom za gotovinu ali za manju cijenu od koje ju je kupio. Nazvana je tim imenom zato što je u toj trgovini cilj gotovina a ne prodaja.) Ovako su sumnjive stvari objasnili Ahmed, Ishak i drugi.