Ezan je izvješće o nastupanju namaskog vremena određenim riječima. Time se postiže poziv na zajedničko obavljanje namaza (džemat) i manifestiraju islamski obredi i simboli. On je vadžib ili mendub. Propisan je prve godine po Hidžri.
Nafi prenosi riječi Ibn Omera, radijallahu anhu: "Muslimani su se okupljali radi obavljanja namaza bez ikakvog poziva. Jednog dana razgovarali su o tome. Neki rekoše: 'Neka to bude zvono, kao kod kršćana.' Drugi rekoše: 'Ne, nego rog, kao u jevreja.' Omer reče: 'Zašto ne odredite čovjeka koji će pozivati na namaz?' Božiji Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, reče: 'Bilale, ustani i pozovi na namaz.'" (Ahmed,Buharija)
Ezani by Berbehari
El-Kurtubi i neki drugi učenjaci kažu: "Ezan, usprkos malobrojnosti svojih riječi, sadrži pitanja akaida, zato što počinje veličinom, govori o Allahovom postojanju i savršenosti, zatim nastavlja govoriti o jedinosti i negaciji višeboštva; zatim potvrđuje poslanstvo Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, potom poziva na posebnu pokornost nakon svjedočenja o poslanstvu, zato što se pokornost spoznaje samo putem Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, zatim poziva na spas, vječni život. U tome se krije naznaka budućeg svijeta. Zatim je ponovljeno ono što treba naglasiti."
Abdullah ibn Zejd ibn Abdurabbih kaže: "Kada je Božiji Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naredio da se udarom u zvono oglašava namaz...", u drugoj verziji stoji dodatak, "...nezadovoljan time što se poklapa s kršćanskim pozivom", "...sanjao sam čovjeka kako hoda oko mene. U ruci je nosio zvono. Upitah ga: 'Božiji robe, prodaješ li zvono?' 'Šta ćeš uraditi s njim?' 'Treba nam da oglasimo namaz.' Čovjek reče: 'Hoćeš li da ti kažem nešto što je bolje od toga?' 'Hoću', rekoh. 'Govori: Allah je najveći. Allah je najveći. Allah je najveći. Allah je najveći. Svjedočim da nema boga osim Allaha. Svjedočim da nema boga osim Allaha. Svjedočim da je Muhammed Božiji poslanik. Svjedočim da je Muhammed Božiji poslanik. Dođite na namaz. Dođite na namaz. Dođite na spas. Dođite na spas. Allah je najveći. Allah je najveći. Nema boga osim Allaha." Zatim se malo udalji od mene i dodade: 'Kada se uspostavlja džemat, prouči ikamet: Allah je najveći. Allah je najveći. Svjedočim da nema boga osim Allaha. Svjedočim da je Muhammed Božiji poslanik. Dođite na namaz. Dođite na spas. Nastupio je namaz! Nastupio je namaz! Allah je najveći. Allah je najveći. Nema boga osim Allaha." Ujutro sam obavijestio Božijeg Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o svome snu. On reče: 'To je istiniti san. Idi s Bilalom i poduči ga tome što si sanjao. Neka tim riječima oglasi namaz, njegov glas je prodorniji.' Otišao sam kod Bilala i izrecitirao mu riječi koje sam sanjao. On ih poče učiti. Kada je to čuo, Omer je istrčao iz kuće vukući svoj ogrtač: 'Tako mi Onoga Koji te je s istinom poslao, sanjao sam isti ovakav san.' Božiji Poslanik, , sallallahu alejhi ve sellem, reče: 'Neka je hvala Allahu.'"
Navode se tri načina učenja ezana:
prvi:četiri puta ponoviti tekbir na početku, a dva puta ostalo, osim riječi tevhida. U ovom obliku ezan ima petnaest riječi. Dokaz za ovo jeste prethodni hadis Abdullaha ibn Zejda.
drugi:četiri puta ponoviti tekbir, a ostalo proučiti uz eho. To bi značilo da mujezin prouči "Ešhedu en la ilahe illallah, ešhedu en la ilahe illallah, ešhedu enne Muhammeden resulullah, ešhedu enne Muhammeden resulullah" prvo spuštenim, a zatim visokim glasom. Ebu Mahzura kaže da ga je Poslanik, , sallallahu alejhi ve sellem , podučio ezanu koji se sastoji od devetnaest riječi" ;
treći:dvaput ponoviti tekbir, a četiri puta šehadet (uz eho). Ovaj oblik ezana ima sedamnaest riječi, a spomenut je u hadisu:Ebu Mahzura kaže da ga je Božiji Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, podučio ovom ezanu: "Allahu ekber. Allahu ekber. Ešhedu en la ilahe illallah. Ešhedu en la ilahe illallah. Ešhedu enne Muhammeden resulullah. Ešhedu enne Muhammeden resulullah." Zatim se vrati i dvaput izgovori: "Ešhedu en la ilahe illallah, ešhedu enne Muhammeden resulullah, hajje ales-salah, hajje alel-felah; Allahu ekber, Allahu ekber, la ilahe illallah."
Mujezin sabahskom ezanu treba dodati riječi (nakon "hajje ale salah" i "hajje alel-felah"): "Es-salatu hajrun minen-neum" ("Namaz je bolji od spavanja"). Ebu Mahzura kaže: "Božiji Poslaniče, poduči me ezanu." On ga poduči i reče: "Kada učiš ezan za sabah, reci: 'Es-salatu hajrun minen-neum. Es-salatu hajrun minen-neum. Allahu ekber. Allahu ekber. La ilahe illallah.'" Ovo se dodaje samo na sabahski ezan.
Nafi prenosi riječi Ibn Omera, radijallahu anhu: "Muslimani su se okupljali radi obavljanja namaza bez ikakvog poziva. Jednog dana razgovarali su o tome. Neki rekoše: 'Neka to bude zvono, kao kod kršćana.' Drugi rekoše: 'Ne, nego rog, kao u jevreja.' Omer reče: 'Zašto ne odredite čovjeka koji će pozivati na namaz?' Božiji Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, reče: 'Bilale, ustani i pozovi na namaz.'" (Ahmed,Buharija)
Ezani by Berbehari
El-Kurtubi i neki drugi učenjaci kažu: "Ezan, usprkos malobrojnosti svojih riječi, sadrži pitanja akaida, zato što počinje veličinom, govori o Allahovom postojanju i savršenosti, zatim nastavlja govoriti o jedinosti i negaciji višeboštva; zatim potvrđuje poslanstvo Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem, potom poziva na posebnu pokornost nakon svjedočenja o poslanstvu, zato što se pokornost spoznaje samo putem Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, zatim poziva na spas, vječni život. U tome se krije naznaka budućeg svijeta. Zatim je ponovljeno ono što treba naglasiti."
Abdullah ibn Zejd ibn Abdurabbih kaže: "Kada je Božiji Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naredio da se udarom u zvono oglašava namaz...", u drugoj verziji stoji dodatak, "...nezadovoljan time što se poklapa s kršćanskim pozivom", "...sanjao sam čovjeka kako hoda oko mene. U ruci je nosio zvono. Upitah ga: 'Božiji robe, prodaješ li zvono?' 'Šta ćeš uraditi s njim?' 'Treba nam da oglasimo namaz.' Čovjek reče: 'Hoćeš li da ti kažem nešto što je bolje od toga?' 'Hoću', rekoh. 'Govori: Allah je najveći. Allah je najveći. Allah je najveći. Allah je najveći. Svjedočim da nema boga osim Allaha. Svjedočim da nema boga osim Allaha. Svjedočim da je Muhammed Božiji poslanik. Svjedočim da je Muhammed Božiji poslanik. Dođite na namaz. Dođite na namaz. Dođite na spas. Dođite na spas. Allah je najveći. Allah je najveći. Nema boga osim Allaha." Zatim se malo udalji od mene i dodade: 'Kada se uspostavlja džemat, prouči ikamet: Allah je najveći. Allah je najveći. Svjedočim da nema boga osim Allaha. Svjedočim da je Muhammed Božiji poslanik. Dođite na namaz. Dođite na spas. Nastupio je namaz! Nastupio je namaz! Allah je najveći. Allah je najveći. Nema boga osim Allaha." Ujutro sam obavijestio Božijeg Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o svome snu. On reče: 'To je istiniti san. Idi s Bilalom i poduči ga tome što si sanjao. Neka tim riječima oglasi namaz, njegov glas je prodorniji.' Otišao sam kod Bilala i izrecitirao mu riječi koje sam sanjao. On ih poče učiti. Kada je to čuo, Omer je istrčao iz kuće vukući svoj ogrtač: 'Tako mi Onoga Koji te je s istinom poslao, sanjao sam isti ovakav san.' Božiji Poslanik, , sallallahu alejhi ve sellem, reče: 'Neka je hvala Allahu.'"
Navode se tri načina učenja ezana:
prvi:četiri puta ponoviti tekbir na početku, a dva puta ostalo, osim riječi tevhida. U ovom obliku ezan ima petnaest riječi. Dokaz za ovo jeste prethodni hadis Abdullaha ibn Zejda.
drugi:četiri puta ponoviti tekbir, a ostalo proučiti uz eho. To bi značilo da mujezin prouči "Ešhedu en la ilahe illallah, ešhedu en la ilahe illallah, ešhedu enne Muhammeden resulullah, ešhedu enne Muhammeden resulullah" prvo spuštenim, a zatim visokim glasom. Ebu Mahzura kaže da ga je Poslanik, , sallallahu alejhi ve sellem , podučio ezanu koji se sastoji od devetnaest riječi" ;
treći:dvaput ponoviti tekbir, a četiri puta šehadet (uz eho). Ovaj oblik ezana ima sedamnaest riječi, a spomenut je u hadisu:Ebu Mahzura kaže da ga je Božiji Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, podučio ovom ezanu: "Allahu ekber. Allahu ekber. Ešhedu en la ilahe illallah. Ešhedu en la ilahe illallah. Ešhedu enne Muhammeden resulullah. Ešhedu enne Muhammeden resulullah." Zatim se vrati i dvaput izgovori: "Ešhedu en la ilahe illallah, ešhedu enne Muhammeden resulullah, hajje ales-salah, hajje alel-felah; Allahu ekber, Allahu ekber, la ilahe illallah."
Mujezin sabahskom ezanu treba dodati riječi (nakon "hajje ale salah" i "hajje alel-felah"): "Es-salatu hajrun minen-neum" ("Namaz je bolji od spavanja"). Ebu Mahzura kaže: "Božiji Poslaniče, poduči me ezanu." On ga poduči i reče: "Kada učiš ezan za sabah, reci: 'Es-salatu hajrun minen-neum. Es-salatu hajrun minen-neum. Allahu ekber. Allahu ekber. La ilahe illallah.'" Ovo se dodaje samo na sabahski ezan.