Saturday, December 25, 2010

Pas je čist u Malikijskom mezhebu

Odabrano mišljenje Ikrime i Malika ibn Enesa, rahimahumullah.

Imam Ševkani navodi u svom izvanrednom djelu: „Nayl Al-Awtaar Sharh Muntaqaa Al-Akhbaar” nakon navođenja hadisa Poslanika , sallallahu alejhi ve sellem od Ebu Hurejre koji kaže da je Allahov poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ”Kad nekom od vas pas loče iz posude, očistit će je tako što će je oprati sedam puta, a prvi put prašinom” (Muslim, Ahmed, Ebu Davud i El-Bejheki)

Kaže Ševkani: I ova predaja dokazuje da je pas nečist („nedžaset“) i ovo je mišljenje džumhura (većine) uleme.Ikrime i Malik, kako se prenosi od njega da je rekao ”Uistinu je on čist („tahir“).Njihov dokaz je Kur’anski ajet u kojem Uzvišeni kaže:

فَكُلُواْ مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ وَاذْكُرُواْ اسْمَ اللّهِ عَلَيْهِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ
“Jedite ono što vam one uhvate i spomenite Allahovo ime pri tome, i bojte se Allaha, jer Allah, zaista, brzo sviđa račune." (El-Ma’ide,4)

Drugi dokaz im je hadis kojeg bilježi Ebu Dawud od Ibn Omera, radijallahu anhu gdje kaže:”U doba Allahovog poslanika, psi su ulazili, izlazili i mokrili u Mesdžidu i oni (ashabi) nisu polijevali vodu preko toga (t.j. urina).(Bilježi ga i Buharija, 174)


Napomena (Ibn Hadžer kaže da se ovo dešavalo prije nego što su postavljena vrata na Mesdžidu i prije naredbe da se drže čistim.Ipak, ovo je mišljenje Šafija a ne Malikija…) Završen citat iz Nayl Al-Awtaar.

Šafijski sudija i pravnik Kadi as-Safadi kaže : ”Malik kaže da su psi čisti i da ono što poližu nije nečisto ali da se posuda iz koje se nalokao pas treba očistiti kako bi se izbjegla prljavština”.

Sljedeći citati su izjave imama Malika u pogledu psa kao što se prenosi u djelu “Mudawanne” (
مدونة) imama Malika :

“Čovjek može jesti ono što uhvati pas u lovu , kako onda možemo učiniti mekruhom (pokuđenim) ono što popije (ili u šta stavi svoj jezik) (str.116)

Rekao je Imam Malik:”Ako neko želi da uzme abdest vodom iz posude iz koje je pio pas, može to učiniti, uzeti abdest i zatim klanjati." (str.115)

Rekao je imam Malik: “Ako pas stavi svoj jezik u posudu sa mlijekom nema smetnje (la ba’s) ako neko uzme (tj.popije) tog mlijeka”.

Ima još mnogo drugih izjava imama Malika o čistoći psa uključujući prvi tom “Mudawane” (مدونة‎) Odabrana su samo ove kao primjer (Tom 1 izdanje Daar Al Kutub Al-'Ilmiyyah, izdato 2005)

Malikijski pravnik iz Endelusa, Ibn Rušd kaže u svojoj knjizi “Bidayatul-Mujtahid”:
"Malikovo stajalište je da se ono što ostane iza psa treba prosuti a posuda oprati, jer je to vid ibadeta, ali voda iz koje se nalokao pas nije nečista.On nije smatrao, prema poznatom mišljenju od njega, prosipanje drugih stvari mimo vode iz kojih se pas nalokao .Razlog tome prema njemu , kao što smo naveli, je proturječnost u analogiji".

Takođe je vjerovao da ako bi se uzelo razumjevanje iz tradicije da je pas nečist, to bi se suprotstavilo jasnom značenju Knjige odn. Allahovim riječima:فَكُلُواْ مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَيْكُمْ” Jedite ono što vam one uhvate… što bi shodno tome značilo da ako bi pas bio nečist onda bi i plijen postao nečist samim dodirom psećim ustima.Ovakvo shvatanje je potkrijepio i sa samim potrebnim brojem pranja jer broj nije uvjet u pranju nečistih stvari.On smatra da je ovo pranje samo vid ibadeta.Nije se oslanjao na preostale predaje jer su one slabe prema njegovom mišljenju.

Neka se Allah smiluje imamu Maliku i nagradi ga zbog njegovog doprinosa islamskoj nauci,širenju znanja i pojašnjavanju šerijatskih propisa.Amin!