Sunday, January 31, 2010

O riječima Uzvišenog: "Allah je stvoritelj svega...", - Ibn Kesir


Uzvišeni Allah je rekao u Svojoj časnoj Knjizi:

اللَّهُ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ

"Allah je stvoritelj svega i On upravlja svim." (Ez-Zumer, 62.)

Sve, osim Allaha, stvoreno je od strane Njega, postalo je i nastalo, stvoreno je nakon što nije bilo ništa, nakon nepostojanja, i Arš (Prijestolje), koji je iznad svih stvorenja, i ono što je pod zemljom, i ono što je između njih, i žive i nežive tvari - sve su to Njegova stvorenja, u Njegovoj vlasti, Njemu robovi, pod Njegovom silinom i svemoći, Njegovim nadzorom i voljom.
Uzvišeni Allah kaže:

الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ ۚ الرَّحْمَٰنُ فَاسْأَلْ بِهِ خَبِيرًا

"Koji je za šest vremenskih razdoblja nebesa i Zemlju i ono što je među njima stvorio, a onda se nad aršom uzvisio; On je Milostivi i upitaj o Njemu onoga koji zna." (El-Furkan, 59.)


يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا ۚ وَهُوَ الرَّحِيمُ الْغَفُورُ

"On zna šta u zemlju ulazi, a šta iz nje izlazi, i šta se s neba spušta, a šta se na nj uspinje; On je samilostan i On prašta grijehe." (Sebe', 2.)

هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ ۚ يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا ۖ وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ

"U šest vremenskih razdoblja On je nebesa i Zemlju stvorio, i a onda se nad aršom uzvisio; On zna šta u zemlju ulazi i šta iz nje izlazi i šta s neba silazi i šta se prema njemu diže, on je s vama gdje god bili, i sve što radite Allah vidi." (El-Hadid,4)

Islamski učenjaci se slažu, jednoglasno, da je Allah stvorio nebesa i Zemlju i ono što je između njih za šest dana, kako to navodi plemeniti Kur'an, a u to ne sumnja nijedan musliman. Jedino se razilaze oko toga da li su ti dani bili poput ovih naših dana ili je svaki dan bio poput hiljade godina kako mi brojimo, te zauzimaju dva stava, kako smo već naveli u Tefsiru.

Razilaze se i oko toga da li je prije stvaranja nebesa i Zemlje bilo stvoreno išta drugo. Neke skupine mutekellimina smatraju da prije nebesa i Zemlje nije stvoreno ništa i da su oni stvoreni iz ničega. Drugi kažu: "Ne, prije stvaranja nebesa i Zemlje postojala su druga stvorenja, shodno riječima Uzvišenog:

وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا ۗ وَلَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَٰذَا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ

'On je u šest vremenskih razdoblja nebesa i Zemlju stvorio - a Njegov Prijesto je iznad vode bio - da bi vas iskušao koji će od vas bolje postupati. Ako ti rekneš: 'Poslije smrti bićete doista oživljeni', nevjernici će sigurno reći: 'Ovo nije ništa drugo do očita varka!' (Hud, 7.)

U hadisu Imrana ibn Husajna se kaže: 'Postojao je Allah, prije Njega nije ništa postojalo, Njegov Arš je bio na vodi, zapisao je u Opomeni (Zikru) sve, a zatim stvorio nebesa i Zemlju.'"( Bilježe Buhari i imam Ahmed u svome Musnedu)

Ahmed ibn Hanbel je rekao da je Ebu-Ruzejn Lukajt ibn Amir el-Ukajli, r. a., upitao:

"Allahov Poslaniče, gdje je bio naš Gospodar prije nego je stvorio nebesa i Zemlju?" On, sallallahu 'alejhi ve sellem, je odgovorio: "Bio je u maglini, iznad njega je bio zrak, ispod njega je bio zrak, a zatim je stvorio Svoj Arš na vodi. "( Bilježe Tirmizi, Ibn-Madže i imam Ahmed u svome Musnedu)

U drugoj verziji hadisa od Hammada ibn Seleme se kaže: "Gdje je bio naš Gospodar prije nego je stvorio stvorenja?..." - a ostatak je isti. Bilježi ga Tirmizi i kaže da je hasen.

Oni se također razilaze oko toga šta je prvo stvoreno. Neki kažu: "Pero (kalem) je stvoreno prije svega ostalog." Ovo je stav Ibn-Džerira, Ibnul-Dževzija i drugih. Ibn-Džerir kaže da je nakon pera stvoren fini oblak. To dokazuju hadisom kojeg bilježe imam Ahmed, Ebu-Davud i Tirmizi od Ubade ibn Samita, r. a., koji je rekao:
"Rekao je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem: 'Prvo što je Allah stvorio je pero, a zatim mu rekao: 'Piši!' - i tada je zapisano ono što će se desiti do Sudnjeg dana. "( Bilježe Ebu-Davud, Tirmizi i imam Ahmed u svome Musnedu)
'Tekst hadisa je od Ahmeda. Tirmizi kaže da je ovo hasen-sahih-garib hadis.

Većina islamskih učenjaka prihvata predaju hafiza Ebul-Ala el-Hemedanija i drugih (da je Arš stvoren prije toga /pera/), a ovo prenosi i Ibn-Džerir preko Dahhaka od Ibn-Abbasa, r. a., na što upućuje i hadis kojeg bilježi Muslim u svome Sahihu gdje kaže da je Abdullah ibn Amr ibn El-As, r. a., rekao:

"Čuo sam da je Allahov Poslanik, sallallahu 'alejhi ve sellem, rekao: 'Allah je zapisao sudbine stvorenja prije nego što je stvorio nebesa i Zemlju na pedeset hiljada godina, a Njegovo prijestolje (Arš) je bilo navodi.' (Bilježi Muslim)

Oni kažu: "Ovo zapisivanje sudbine je pisanje sudbina perom." Ovaj hadis ukazuje da se to desilo nakon stvaranja Arša, dakle, sigurno je Arš bio stvoren prije pera kojim se zapisivala sudbina, kao što to smatra većina islamskih učenjaka. Možda hadis o peru navodi da je pero prvo što je stvoreno od ovoga svijeta. Ovo potvrđuje i predaja koju bilježi Buhari od Imrana ibn Husajna koji je rekao:

"Stanovnici Jemena su rekli Allahovom Poslaniku, sallallahu 'alejhi ve sellem: 'Došli smo ti da naučimo o vjeri i da te pitamo o prvoj stvari (šta je prvo stvoreno).' - On je odgovorio: 'Postojao je Allah i nije bilo ničega prije Njega (u jednom rivajetu se kaže: 's Njim', a u drugom: 'osim Njega'). Njegov Arš je bio na vodi, u Opomeni (Zikru) je zapisano sve i On je stvorio nebesa i Zemlju.' " U drugoj verziji se kaže: "... a zatim je stvorio nebesa i Zemlju."

Zatim su ga pitali o početku stvaranja nebesa i Zemlje. Nakon što su rekli: "Došli smo da te pitamo o prvoj stvari (Šta je prvo stvoreno)", on im je odgovarao samo ono što su pitali i nije ih obavještavao o stvaranju Arša kao što je to uradio u hadisu kojeg smo naveli. Ibn-Džerir i neki drugi kažu: "Ne, Allah je stvorio vodu prije prije Arša."

Ibn-Mes'ud, r. a., prenosi od ashaba Allahovog Poslanika, sallallahu 'alejhi ve sellem, koji su rekli: "Zaista je Allahovo Prijestolje (Arš) bilo na vodi, i nije bilo stvoreno ništa izuzev vode koja je stvorena prije."

Ibn-Džerir pripovijeda da je Muhammed ibn Ishak rekao: "Prvo Što je Allah stvorio bili su svjetlost (nur) i tama, zatim ih je razdvojio i dao da tama pripadne noći i ona bude crna i mračna, a svjetlost da pripadne danu i on bude svijetao i sjajan."

Ibn-Džerir je rekao: "Kaže se: 'Naš Gospodar je nakon pera stvorio Tron (Kursijj), zatim je nakon Kursijja stvorio Arš, zatim zrak i tamu, a nakon toga je stvorio vodu i Svoj Arš postavio na vodi."'

Ebu-Erake je rekao: "Neki čovjek je upitao Abdullaha ibn Amra od čega su stvorena stvorenja na što je on odgovorio: 'Od svjetlosti, tame, vode i zemlje, a zatim je rekao: 'Idite Ibn-Abbasu, r.a., pa ga pitajte', te su otišli i pitali ga, pa im je Ibn-Abbas rekao isto to. Još im je rekao: Vratite mu se i pitajte ga od čega je sve to stvoreno.' Oni su se vratili i pitali ga, a on je proučio:

وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ

'I daje vam da se koristite onim što je na nebesima i onim što je na Zemlji, sve je od Njega. To su, zaista, pouke za ljude koji razmišljaju.' (El-Džasije, 13.)"

Ja smatram da su ovi stavovi utemeljeni na israilijatima koji niti su istiniti, niti su lažni, osim onih za koje se navede dokaz istinitosti ili lažnosti, a Allah najbolje zna.

Ibn Kesir