Monday, January 18, 2010

Vjerovanje u Sudnji Dan, proživljenje nakon smrti i sakupljanje radi suđenja


Vjerovanje u Sudnji dan je tvrdnja da ovi dunjalučki dani, bez obzira koliko ih bilo, imaju i svoj završetak a tako i posljednji dan. A posljednji dan je dan u kome će se desiti proživljenje, i kijamet, Džennet i Džehennem, suđenje i vaganje djela. Onaj ko umre, njegovom smrću doživljava svoj kijamet, i tu mu se pokazuje mjesto u Džennetu ili vatri, dok se ne desi posljednji dan ovog Dunjaluka. A nakon ovog Dunjaluka nema drugog mjesta osim Dženneta ili Džehennema. Kaže Allah:

قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ لَمَجْمُوعُونَ إِلَىٰ مِيقَاتِ يَوْمٍ مَعْلُوم

Reci: I drevni i kasniji narodi u određeno vrijeme, jednog određenog dana bit će sakupljeni.” (Al-Waqi’a, 48,49)

Šta trebamo vjerovati o stanju posljednjeg dana:

- U predznake koji ukazuju na blizinu Sudnjeg dana, a od njih su izlazak Dedždžala, spuštanje Isaa, pojava naroda Je’džudž i Me’džudž, izlazak životinje, izlazak sunca sa zapada i drugo o čemu nas je obavijestio Resulullah,sallallahu alejhi ve sellem;

- Stanje u kojem se nalazi mrtvac, prisustvo meleka, način vađenja duše i šta se zbiva u toku smrti, kako nas je obavijestio Allah u Kur’anu i Muhammed u Sunnetu;



- Da u kaburu slijedi ili uživanje ili kazna, jer je to potvrđeno Kur’anom i Sunnetom i to je mišljenje islamske uleme. Uzvišeni Allah nas obavještava: “…i ako bude jedan od onih koji su Allahu bliski - udobnost i opskrba lijepa i džennetske blagodati njemu, a ako bude jedan od onih koji su srećni, pa, selam tebi od onih koji su srećni. A ako bude jedan od onih koji su poricali i u zabludi ostali, pa ključalom vodom bit će ugošćeni i u Ognju prženi.” (Al-Waqi’a, 88,89)

Zato se Resulullah uvijek utjecao Allahu da ga sačuva od kazne u kaburu. Tako nas je i obavijestio o pitanjima dva meleka, Munkira i Nekira;

- Spajanje duše sa tijelom. Kaže veliki Ibn Tejmijje: “ Stav prvih generacija i njihovih predvodnika jeste da čovjek kada umre ili uživa ili pati u grobu, a to se dešava njegovoj duši i tijelu. Ta duša ili uživa ili pati i spaja se sa tijelom ponekad, a tijelo zajedno sa dušom osjeća ili uživanje ili patnju. A kada bude Sudnji dan, duše će biti vraćene u tijelo i ustati iz grobova prema Gospodaru Svjetova. (završen citat).” A učenjak Ibnul-Kajjim u poznatom djelu Er-Ruh navodi slijedeće: “Ljudske duše se razlikuju shodno stepenima u životu u kaburu (berzahu), i to ogromnim razlikama. Neke od njih su u Ilijjinu (mjestu uživanja), neke od njih su u utrobi zelenih ptica, šetaju se Džennetom, neke su zadržane na džennetskim vratima, neke su zatvorene u njihovim grobovima, nekima će mjesto biti kod džennetskih (zatvorenih) vrata, a neke će biti zatvorene u Zemlji. Neke će duše opet biti u peći za bludnike, neke duše će plivati u rijeci od krvi i gutati kamenje, a bit će duša u Sidždžinu (mjesto kazne). (završen citat) .“ Da nas dragi Allah sačuva;

- Puhanje u rog; kada se približi čas određeni, Allah će narediti zaduženom meleku da puhne u rog, pa će puhnuti jednom, onda će pasti oni o kojima nas Allah obavještava u ovom ajetu: “A kada se jednom u rog puhne pa se Zemlja i brda dignu te se od jednog udara zdrobe, toga dana će se Smak svijeta dogoditi, i neće se razdvojiti - tada će labavo biti, i meleki će na krajevima njegovim stajati, a Arš (prijesto) Gospodara tvoga će tog dana iznad njih osmerica držati.” (El-Hakka, ajeti 13-17)

Takođe tog dana će zvijezde popadati i ugasiti se i mora jedna u druga uliti, i popadat će zli ljudi kojima će Allah učiniti da ih zadesi Sudnji dan. Kada vide strahote i potrese tog dana popadat će mrtvi.” Sur jezički znači rog, a šeri’atski ogromni rog kojeg drži melek Israfil spremno čekajući naredbu kada će puhnuti u njeg. Imaju dva puhanje u rog. Nefhatu-s-saik - prvo puhanje kada će umrijeti sva stvorenja, osim onog koga Allah ostavi. Nefhatu-l-ba’s - drugo puhanje kada će ljudi biti proživljeni i ustati iz groba. Kaže Uzvišeni Allah:

“… i u rog će se puhnuti i umrijet će oni na nebesima i oni na Zemlji, ostat će samo oni koje bude Allah odabrao; poslije će se u rog po drugi put puhnuti i oni će, odjednom, ustati i čekati;” (Ez-Zumer, ajet 68)

- Dovlačenje Džehennema o kojem nas Allah obavještava:

“A nevalja to! Kada se Zemlja u komadiće zdrobi i kada dođe Gospodar Tvoj, i meleki sve red do reda, i kada se tog dana primakne Džehennem, tada će se čovjek sjetiti, a našto mu je sjećanje;” (El-Fedžr, ajeti 21-23)

- Vjerovanje u proživljenje nakon smrti (b’as), a dokaz za to su nam Allahove riječi:

“Nevjernici tvrde da neće biti oživljeni. Reci: Hoćete, Gospodara mi moga, sigurno ćete biti oživljeni, pa o onom što ste radili, doista, biti obavješteni! A to je Allahu lako. (Et-Tagabun, ajet 7)

I sunce će se približiti do ljudi tako da će im znoj do usta dopirati, tada će se Allah raspitivati o onima koji su se zavoljeli samo u Njegovo ime, a On ih najbolje zna, da ih skloni u hlad, a tog dana neće biti drugog hlada osim Njegovog. Prvi koji će na Sudnjem danu biti prozvan je Adem, da odvoji džehennemlije;

- Vjerovanje da će ljudi nakon smrti oživljeni biti sakupljeni na jedno mjesto (mewkif), gdje će se sakupiti svi, od Adema pa do posljednjeg čovjeka koji će se roditi na ovoj Zemlji; goli, bosi i neosunećeni, onako kako su došli iz majčine utrobe. A nevjernici će biti proživljeni i okupljeni dubeći na glavama. Kaže Uzvišeni Allah:

“Pred Gospodarom tvojim bit će oni u redove poredani. Došli ste nam onako kako smo vas prvi put stvorili, a tvrdili ste da vam nećemo vrijeme za oživljenje odrediti.” (El-Kehf, ajet 48)

Toga dana za ljude će se zauzimati posljednji Allahov Poslanik i to je njegovo hvaljeno mjesto i uopće najveće zauzimanje;

- Tog Dana počinje suđenje, izmirivanje prava i vaganje djela, i sve je to dokazano i potvrđeno. Kaže Uzvišeni Allah:

“Nama će se oni zaista vratiti, i pred Nama će, doista, račun polagati.”
(El-Gašije, ajeti 25-26.)

U drugom ajetu Uzvišeni kaže:

“Mi ćemo na Sudnjem danu ispravne terezije postaviti, pa se nikom krivo neće učiniti, ako nešto bude teško koliko zrno gorušice, Mi ćemo za to kazniti ili nagraditi. A dosta je što ćemo Mi račune ispitivati.” (El-Enbija’, ajet 47)

Prvo za što će čovjek biti pitan na Sudnjem danu je namaz, pa ako bude ispravan i ostala djela će biti ispravna, a ako ne onda ni od ostalih djela nema koristi. Neki ljudi će biti počašćeni sa laganim računom. Prvo što će biti presuđeno između ljudi tog Dana su krvna prava (nepravedno prolivena krv). Tada će čovjek biti pitan kako je proveo svoju mladost, o životu šta je i kako radio, o imetku odakle ga je zaradio i našto ga je potrošio, i o znanju šta je i da li je po njemu radio. To je sve navedeno u pouzdanim hadisima. Onaj sa kojim bude raspravljano Sudnjeg dana, bit će kažnjen, a Allah oprašta i Milostiv je, i oprostit će kome hoće, osim širka. Svakom narodu bit će naređeno da slijedi ono što je obožavao. A kafiri će isto biti pitani, ali zbog toga da bi se osramotili ispred svih stvorenja;

- Dijeljenje ispisanih knjiga (nešru-d-dewawin); a to su stranice na kojima su ispisana djela, mu’min će dobiti svoju knjigu u desnu ruku, a kafir će dobiti njegovu knjigu u lijevu ruku;

- Dolazak Ummeta Muhammeda,sallallahu alejhi ve sellem, na njegov izvor Havd koji se nalazi na mjestu suđenja, a voda tog izvora potiče od Kewsera. Prenosi Ebu Hurejre da je Resulullah rekao:

“Dolazit će mi moj Ummet do Havda, a ja odbijam ljude od njega kao što pastir deva odbija ljude od svog stada. Upitat će me: O Allahov Vjerovijesniče, prepoznaješ li nas? - reći ću: Poznajem, imate obilježja, nema ih niko osim vas!Prilazit ćete mi svijetla čela, osvijetljeni od tragova abdesta. A jedna će grupa od vas biti odbijena od mene, pa ću reći: Gospodaru, to su moji ashabi! – a odgovorit će mi melek: Ti ne znaš šta su radili poslije tebe.”

A u drugom rivajetu kaže Resulullah :

“Da li znaš šta su radili poslije tebe, nisu prestali da se vraćaju na ono na čemu su bili;”

- Svjedočenje Ummeta Muhammeda nad ostalim narodima, kada zaniječu da su im dolazili poslanici sa uputom. Kaže Uzvišeni Allah:
“…da bi Poslanik bio svjedok protiv vas, i da biste vi bili svjedoci protiv ostalih ljudi;” (El-Hadždž, ajet 78)

- Sudnji dan će biti skraćen za mu’mina, kao vrijeme između podne i ikindije iako on traje pedeset hiljada godina, jer će mu’min biti radostan, veseo i spokojan, kako nas obavještava naš Stvoritelj:

“Neka lica tog dana bit će nasmijana, a na nekim licima toga Dana bit će prašina, tama će ih prekrivati, to će nevjernici, razvratnici biti;” (El-‘Abese, ajeti 38-42)

- Kretanje stvorenja sa mjesta okupljanja prema sirat-ćupriji, a to je most koji se nalazi iznad Džehennema, i on je potvrđen Kur’anom i Sunnetom. Kaže Uzvišeni Allah:

“I svaki od vas će do njega stići! Gospodar tvoj se sigurno tako obavezao.” (Merjem, ajet 71)

I neće ga preći osim vjernici, i to svako prema svojim djelima, kako to vidimo iz hadisa kojeg prenosi Ebu Seid od Poslanika :

“Pa će proći vjernici poput treptaja oka, pa poput svjetlice, pa poput vjetra, pa poput ptice, pa poput najvještijih konjanika, pa onda hodajući, neki od njih spašen i zdrav, neki izgreban, a neki strpan u Džehennem.” (Muttefekun alejhi)

A u Muslimovom Sahihu:

“Njih će (nositi) njihova djela, a vaš Poslanik stoji na siratu i moli: Gospodaru, spasi, spasi, dok ne nestane (dobrih) djela. Tada će doći čovjek koji neće moći ići osim pužući.”

A u Buharijevom Sahihu stoji: “… dok ne pređe i posljednji pužući.” Prvi koji će preći sirat od poslanika je naš poslanik Muhammed a od naroda njegov Ummet. Kaže Poslanik:

“A bit ću ja i moj Ummet prvi koji će ga preći. Tada neće niko progovoriti osim poslanici, a njihova dova tada će biti Allahu naš, spasi, spasi;”

- El-kisas - izmirivanje računa među vjernicima; vjernici će biti zaustavljeni na mjestu koje se nalazi između sirata i Dženneta, da bi izmirili račune jedni s drugim, a zatim će im biti dozvoljeno da uđu u Džennet. Zatim slijedi zauzimanje jednih za druge, i to onima kojima Allah dozvoli. A nevjernici neće moći preći sirat, nego će ih džehennemske muke uhvatiti, i neće doći ni do kraja njega a strovalit će se u Džehennem. Kaže Uzvišeni Allah:

“A nije tako! Oni koji budu zlo činili i grijesi njihovi ih budu sa svih strana stigli, oni će stanovnici Džehennema biti i u njemu će vječno ostati.” (El-Beqara, ajeti 81-82)
A Allah najbolje zna.

.